printlogo


کد خبر: 223352تاریخ: 1399/5/30 00:00
ماراتن آزمون سراسری 99 با حاشیه فراوان و تحت تأثیر پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد
تست کرونای کنکور

کنکور سراسری سال 99  پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره دیروز با رقابت داوطلبان گروه هنر آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، کنکور سراسری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی بین 113 هزار و 732 نفر شروع شد که البته با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. معاون وزیر بهداشت یک روز قبل از برگزاری کنکور سراسری اعلام کرد برگزاری کنکور با پروتکل‌های سختگیرانه به وزارت علوم ابلاغ و تاکید شده است حدود ‌7 هزار نفر از کادر پزشکی برای نظارت بر اجرای پروتکل‌ها بهداشتی همکاری لازم را به عمل آورند. ضرورت توجه به سلامت جامعه در برگزاری کنکور تا جایی است که کنکور امسال به ‌جای 2 روز در 4 روز برگزار می‌شود‌. دیروز نخستین رقابت بین داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در گروه آزمایشی هنر بین 113 هزار و 732 نفر برگزار شد و امروز پنجشنبه نیز داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و انسانی با تعداد 155 هزار نفر در گروه ریاضی و 355 هزار و 580 نفر در گروه انسانی و روز جمعه 31 مرداد داوطلبان گروه تجربی به تعداد 594 هزار و 259 نفر و همچنین شنبه اول شهریور داوطلبان گروه زبان به تعداد 174 هزار و 412 نفر رقابت می‌کنند. امسال تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون افزایش یافته است؛ سال گذشته 518 حوزه امتحانی اصلی در کشور وجود داشت که امسال در 392 شهر 773 حوزه امتحانی اصلی برگزاری آزمون را خواهیم داشت و کنکور در مکان‌های بزرگ از جمله مصلاها برگزار می‌شود. قرار است نتایج اولیه کنکور کارشناسی هفته اول مهر اعلام شود. رقابت نخستین گروه داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها امسال در حالی شروع شد که ماجرای لو رفتن سوالات همه را شگفت‌‌زده کرد. در این باره سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به وضعیت داوطلب کرونایی که دیروز با گوشی خود از سوالات کنکور هنر عکس گرفته و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، اظهار کرد: بعد از پایان آزمون دروس عمومی، یک داوطلب کرونایی در بیمارستان طالقانی تهران با سوءاستفاده از احساسات عوامل اجرایی و بیماران کرونایی، موبایل به سر جلسه برد، از سوالات عکس گرفت و به شبکه‌های اجتماعی ارسال کرد. فاطمه زرین‌آمیزی ادامه داد: این اقدام پس از پایان کنکور عمومی رخ داد و فرد متخلف دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد و با توجه به اظهارات وی، فرد قصد تقلب نداشت و هدفش بیشتر موضوع القای لو رفتن سوالات کنکور با توجه به وضعیت موجود بود. سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره مجازات در نظر گرفته شده برای این فرد تاکید کرد: با توجه به بند «ز» قانون رسیدگی به تخلفات جرایم آزمون‌های سراسری که مصوب مجلس شورای اسلامی است، همچنین با توجه به مجازات تعیین شده در این قانون، این فرد به محاکم دادگستری معرفی شد و مجازات پیش‌بینی‌شده در قانون شامل جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک ماه تا 5 سال یا هر 2 مجازات در این زمینه اجرا می‌شود. وی بیان کرد: سازمان سنجش آموزش کشور برای اینگونه افراد متخلف تقاضای اشد مجازات را خواهد داشت. زرین‌آمیزی در واکنش به تغییر چهره برخی افراد برای شرکت در کنکور سراسری به جای داوطلبان گفت: این موضوع توسط پلیس فتا در حال پیگیری است. همچنین دکتر خدایی (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور) اعلام کردند برخی از این افراد توسط پلیس شناسایی شدند و برخی دیگر نیز در حال شناسایی هستند؛ اینها همه کلاهبرداری است که پلیس آن را پیگیری خواهد کرد. به گفته وی، سازمان سنجش برای اینگونه افراد متخلف تقاضای اشد مجازات را خواهد داشت.
 
* جریمه متقلبان کنکور چیست؟
اگرچه پیش‌بینی  می‌شد در برگزاری کنکور 99 تقلب‌هایی رخ دهد یا داوطلبی فرد دیگری را به جای خود به کنکور بفرستد اما علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قبل از برگزاری روز نخست برگزاری کنکور سراسری سال 99 به صراحت اعلام کرد طبق قوانین جاری، محرومیت از آزمون حداقل به مدت ۵ سال و معرفی به محاکم دادگستری برای متخلفان احتمالی پیش‌بینی شده است. همچنین روز سه‌شنبه مطالبی ابهام‌آمیز از تلاش برخی افراد برای جعل هویت در کنکور سراسری در فضای مجازی منتشر شد.
 
* برگزاری کنکور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی
شیوع گسترده ویروس کرونا برگزاری کنکور سال 99 را متفاوت کرد و تاریخ برگزاری آن چندین بار به تعویق افتاد اما بالاخره برگزار شد. در همین ارتباط وزیر علوم با تاکید بر اینکه پروتکل‌های بهداشتی کنکور با کیفیت بالا اجرایی شده و می‌شود و خانواده‌ها نگران نباشند، گفت: منتظر دیدار داوطلبان در دانشگاه‌ها هستیم. دکتر منصور غلامی ضمن بیان این مطلب، به علت تغییر رویکرد وزارت بهداشت در برگزاری کنکور در تاریخ مقرر اشاره کرد و گفت: موضوع این بود که وزارت بهداشت در یک جلسه‌ای اعلام کرد اگر فاصله صندلی داوطلبان را تا 2 متر تعیین کنید، وضعیت بهتر خواهد بود اما سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، افزایش فاصله صندلی داوطلبان تا 2 متر امکان‌پذیر نیست. وی در ادامه تصریح کرد: سازمان سنجش آموزش کشور از وزارت بهداشت درخواست کرد برای افزایش فاصله صندلی داوطلبان تا 2 متر باید زمان کافی در اختیار داشته باشد. در پاسخ به این درخواست وزارت بهداشت نیز پذیرفت وقت کافی به این سازمان برای رعایت این مورد داده خواهد شد. وزیر علوم همچنین اضافه کرد: در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد ما زمان برگزاری کنکور را تصویب کردیم و امکان تغییر وجود ندارد و باید در این زمان هر اندازه که می‌توانید پروتکل‌های بهداشتی را اجرا کنید. دکتر غلامی تاکید کرد: ما اعلام کردیم می‌توانیم فاصله صندلی داوطلبان کنکور را یک متر و ۸۰ سانتیمتر تعیین کنیم و این برنامه را نیز اجرایی کردیم. در واقع فاصله صندلی‌ها در آزمون قبلی یک متر و ۶۰ سانتیمتر تعیین شد. وزیر علوم با تاکید بر اینکه تدابیر اندیشیده‌‌ شده برای برگزاری کنکور ۹۹ بسیار بالا و باکیفیت است، گفت: همه خانواده‌ها و داوطلبان کنکور ۹۹ مطمئن باشند همه محیط‌های برگزاری آزمون سالم است و ما منتظر دیدار آنها در دانشگاه‌ها هستیم.

Page Generated in 0/0062 sec