printlogo


کد خبر: 223362تاریخ: 1399/5/30 00:00
شهر پورتلند در کالیفرنیا همچنان غرق اعتراض و آشوب است
پورتلند آرام نمی‌گیرد

گروه بین‌الملل: آتش خشم مردم آمریکا انگار خیال خاموش شدن ندارد. ۲ هفته دیگر اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا وارد صدمین روز خود می‌شود و نه فقط آتش این اعتراضات خاموش نشده، بلکه آرام‌آرام در حال رسوخ به تاروپود جامعه آمریکاست.  
آنچه مسلم است اینکه معترضان آمریکایی این بار قصد اعتماد به قول و قرارهای تکراری مسؤولان آمریکایی را ندارند و در سوی دیگر ماجرا دونالد ترامپ که انتخابات دغدغه اول و آخرش است هم قصد کوتاه آمدن از سیاست مشت آهنین را ندارد. از این رو به نظر می‌رسد هر دو سوی ماجرا در کاری که می‌کنند مصمم‌تر از قبل شده‌اند. پورتلندی‌ها که به نوعی میدان‌داری این اعتراضات در سراسر آمریکا را هم بر عهده گرفته‌اند، همچنان شب‌های پرماجرایی را با پلیس و نیروهای امنیتی خشن آمریکایی می‌گذرانند. از سوی دیگر نیروهای امنیتی آمریکا هم راه چاره را در هر چه بیشتر به خشونت کشیدن این اعتراضات می‌دانند که به باور آنها برخوردها را هم راحت‌تر می‌کند.
در این بین آمار منتشر شده از سیر صعودی خشونت‌های مسلحانه و تعداد قتل‌ها در شهرهای مختلف آمریکا نشان‌دهنده در صف بودن بحران‌هایی است که یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. طی روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر احتمال بی‌خانمان شدن 43 میلیون آمریکایی که توان بازپرداخت اقساط و اجاره‌خانه‌ها را ندارند منتشر شده و بنا بر آنچه کارشناسان امر اعلام کرده‌اند تنها راه نجات از بحران سونامی مسکن در ۲ ماه آینده توافق مالکان و مستاجرانی است که اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند. این راهکار در شرایطی مطرح شده است که بر اساس آمارها درصد بی‌خانمان شدن سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان است و با توجه به دوقطبی شدیدی که توسط ترامپ در این مدت در جامعه آمریکا ایجاد شده، احتمالا مردم باید بین گرسنگی و سرپناه داشتن یکی را انتخاب کنند. همه اینها در حالی رخ می‌دهد که ترامپ در آخرین سخنرانی خود مدعی برگزیده بودن از جانب خدا(!) و رقم زدن عالی‌ترین وضعیت اقتصادی در آمریکا شده بود. 
 
* پورتلند باز هم در وضعیت شورش
به گزارش «وطن امروز»، با وجود گذشت بیش از 80 روز از وقوع اعتراضات به رفتار خشن پلیس و نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا که در پی قتل شهروند 46 ساله سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس مینیاپولیس آغاز شده است، شهر پورتلند همچنان در «وضعیت شورش» به سر می‌برد. دور جدید اعتراضات خشونت‌بار در پورتلند از حدود 10 روز پیش شروع شده است. در این اعتراضات نیز بعد از آتش‌سوزی داخل ساختمان انجمن پلیس، مقامات پلیس این شهر وضعیت شورش اعلام کردند. از بامداد چهارشنبه معترضان در شهر پورتلند با روشن کردن آتش، پرتاب سنگ و شکستن شیشه‌های ادارات دولتی به نژادپرستی پلیس اعتراض کردند و پلیس هم دوباره اعلام «وضعیت شورش» کرد. پلیس آمریکا به معترضان ضدنژادپرستی در پورتلند هشدار داد چنانچه درصدد ورود به ساختمان اتحادیه پلیس یا تخریب آن برآیند، با آنها مقابله خواهد کرد. پلیس در پیامی توئیتری اعلام کرد: هر کس در رفتارهای جنایتکارانه همچون سرقت یا تباهکاری دست داشته باشد، در معرض بازداشت یا احضار به بازپرسی قرار می‌گیرد. پلیس همچنین خبر داد برخی افسران در جریان اعتراض‌های پورتلند با نور لیزرهای قدرتمندی هدف قرار گرفته‌اند که می‌تواند باعث آسیب دائمی به چشم آنها شود. 
 
* تاریخچه خشونت‌ها در پورتلند
خشونت‌های اعتراضی در پورتلند، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت اورگان از زمانی شدت گرفت که نیروهای فدرال به دستور ترامپ و بر خلاف نظر فرماندار اورگان و شهردار پورتلند وارد این شهر شدند و عملا شهر را به میدان جنگ مبدل کردند. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در آن زمان باعث نگرانی گروه‌های مدنی و نهادهای بین‌المللی شده بود، حضور نیروهای مسلح بدون نشان در شهر بود که در قالب نیروهای فدرال به بازداشت خودسرانه معترضان مبادرت می‌کردند. در نهایت انتقاد شدید از نحوه سرکوب معترضان موجب شد دولت دستور دهد مأموران فدرال خیابان‌ها را ترک کنند اما ترامپ تهدید کرد در صورتی که مقامات محلی نتوانند به این اعتراضات خاتمه دهند، بار دیگر مأموران فدرال را به خیابان‌های این شهر گسیل خواهد کرد. «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا پیش‌تر در ماه جاری به دلیل اعزام افسران فدرال به شهر پورتلند برای متفرق کردن معترضان، تحت انتقاد نمایندگان دموکرات آمریکا قرار گرفت. 
 
* افزایش چشمگیر قتل و خشونت‌ در شهرهای مختلف آمریکا
با قتل 2 نفر دیگر در مینیاپولیس در 2 حادثه تیراندازی روز سه‌شنبه، تعداد کل موارد قتل در این ایالت از کل سال ۲۰۱۹ میلادی بیشتر شده است. افزایش خشونت و قتل در سال 2020 صرفا معطوف به ایالت مینه‌سوتا و شهر مینیا‌پولیس نیست. جدیدترین آمارهای رسمی حاکی است موج خشونت با اسلحه و تیراندازی طی ماه‌های اخیر در شهرهای مختلف آمریکا روند صعودی داشته است. در فاصله کمتر از 60 روز از ماه مه ‌تا ژوئن 2020 میلادی تعداد موارد قتل و کشتار در 20 شهر بزرگ و مهم آمریکا بیش از 37 درصد رشد داشته است. شیکاگو، فیلادلفیا و میلواکی بالاترین رشد در آمارهای قتل را داشته‌اند. در این بین شیکاگو و نیویورک هم از جمله شهرهایی هستند که با بیشترین موارد خشونت با اسلحه روبه‌رو شده‌اند. بر اساس این گزارش، اداره پلیس شیکاگو اعلام کرد: تنها در شیکاگو در تعطیلات آخر هفته، حدود 30 نفر هدف اصابت گلوله قرار گرفته و 3 نفر کشته شده‌اند. اداره پلیس نیویورک نیز اعلام کرد: بیش از 40 نفر در 48 ساعت منتهی به صبح یکشنبه هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. 
 
* سونامی  بی‌خانمان‌‌ها
کارشناسان معتقدند افزایش موارد قتل و خشونت با اسلحه ارتباط زیادی با بیکاری فزاینده ناشی از کرونا در آمریکا دارد. در همین ارتباط روزنامه هافینگتون پست به همراه ۲ شبکه سی‌ان‌بی‌سی و سی‌بی‌اس با انتشار گزارشی از بی‌خانمان شدن قریب‌الوقوع 43 میلیون آمریکایی در ۲ ماه آینده خبر دادند و از آن با عنوان سونامی بی‌خانمان‌ها در آمریکا یاد کرده‌اند. ماجرا از این قرار است که به خاطر بحران کرونا و بیکاری گسترده در آمریکا، بخش قابل توجهی از مردم ایالات متحده به ‌صورت سر به سر زندگی می‌کنند و عملا توانایی پس‌انداز برای اجاره و اقساط خانه را ندارند. از آنجا که مهلت 4 ماهه‌ دولت برای تعویق اجاره‌خانه‌ها رو به پایان است و حدود یک‌سوم مستاجران آمریکایی توان پرداخت اجاره و اقساط وام مسکن خود را ندارند، این جمعیت قابل توجه مجبورند خانه‌های خود را تخلیه کنند. 
 
* تبعیض نسبت به سیاه‌پوستان حتی در تخلیه خانه
بر اساس گزارش سی‌بی‌اس، با توجه به اینکه 12 میلیون خانه تاکنون شناسایی شده که اجاره یا اقساط عقب‌افتاده دارند مردم در بهترین حالت باید بین بی‌خانمان شدن و گرسنگی یکی را انتخاب کنند. سی‌بی‌اس در گزارش خود به این نکته تاسف‌بار هم اشاره کرده است که بررسی‌ها از قوانین مربوط به اجاره‌خانه نشان می‌دهد در 17 ایالت آمریکا احتمال آنکه سیاه‌پوستان با تخلیه خانه روبه‌رو شوند دوبرابر سفیدپوستان است. در حال حاضر در بعضی شهرها کمپین‌هایی برای فشار بر دولت فدرال و فرمانداران برای بخشش اقساط و اجاره‌خانه‌ها تشکیل شده است. این در حالی است که تاکنون در 30 ایالت آمریکا قوانین مربوط به منع تخلیه خانه برداشته شده و کم‌کم به تعداد این ایالت‌ها اضافه می‌شود. 
 
* گسست بیش از پیش شکاف اجتماعی در پی بحران مسکن
کارشناسان اجتماعی تاکید دارند مشکلات مربوط به اجاره‌خانه‌ها در حالی شدت خواهد گرفت که پیش از آغاز بحران کرونا نیز مردم به سختی از پس اجاره‌ و اقساط خانه برمی‌آمدند. فعالان بخش مشاوره مسکن نیز معتقدند شهرهای زیادی در آمریکا از مرحله هشدار در این باره عبور کرده‌اند و اگر فکری برای این بحران نشود در ۲ ماه آینده جامعه آمریکا شاهد یک سونامی سخت در بخش مسکن مانند آنچه در سال 2008 رخ داد خواهد بود. از سوی دیگر افراد بالای 60 سال بخش قابل توجهی از مستاجران در آمریکا را تشکیل می‌دهند که با توجه به ویژگی‌های جسمی و محدودیت‌های مشخص برای انجام کار، با خطر بی‌خانمان شدن و در پی آن ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی مواجه هستند. این در حالی است که اتحادیه صاحبان املاک نیز با طرح شکایت از برخی شهرداران که در برابر قوانین تخلیه مقاومت کرده‌اند به دنبال این است تا با برداشتن موانع، مستاجران را به دادگاه بکشاند. در این بین تنها راه باقیمانده برای مستاجران مصالحه دو طرفه با مالکان خواهد بود که با توجه به وضعیت کنونی جامعه آمریکا و شکاف نژادی که بویژه در ماه‌های اخیر از سوی ترامپ به آن دامن زده شده و در جامعه شدت پیدا کرده امکان آن بسیار کم است. 
 

Page Generated in 0/0440 sec