printlogo


کد خبر: 223368تاریخ: 1399/5/30 00:00
دور جدید اقدامات وزیر خارجه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران
راند نهایی

گروه سیاسی: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر به تلاش‌هایش برای جلب‌نظر طرف‌های درگیر برجام به منظور فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران سرعت بخشیده است. بنا بر نقل برخی منابع خبری، پمپئو قصد دارد شخصا در نشست امروز شورای امنیت شرکت کند و خواستار از سر‌گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران شود. 
به گزارش «وطن امروز»، بعد از تحقیری که ایالات‌متحده آمریکا در جریان عدم همراهی اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران متحمل شد، تمام قوای سیاست خارجی دولت ترامپ بر فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران متمرکز شده است. در همین راستا چندی قبل برخی منابع خبری به نقل از محافل دیپلماتیک، خبر از حضور وزیر خارجه آمریکا در نشست آینده شورای امنیت دادند. گفته شده بود مایک پمپئو، پنجشنبه ۲۰ آگوست (امروز ۳۰ مرداد) شخصا در نشست این مجمع شرکت خواهد کرد و خواستار از سر‌گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. خبرگزاری آلمان با انتشار گزارشی اعلام کرده است مایک پمپئو در این اجلاس خواستار فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» علیه ایران خواهد شد. 
 مایک پمپئو روز گذشته نیز سعی کرد در گفت‌وگو با همتای آلمانی‌اش نظر او را برای همراهی با آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران جلب کند. سایت وزارت خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: وزیر خارجه پمپئو، امروز(دیروز چهارشنبه) با وزیر خارجه هایکو ماس صحبت کرد تا گفت‌وگویی درباره همکاری بر سر برخی مسائل همچون ایران، بلاروس و روسیه داشته باشند. وزیر خارجه پمپئو بر لزوم یک‌ پاسخ متحد فرااطلسی برای مسؤول دانستن ایران و اطمینان حاصل کردن از اینکه شورای امنیت به وظایفش درباره حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل می‌کند، تاکید کرد. 
علاوه بر گفت‌وگو با وزیر خارجه آلمان، برخی منابع آگاه از برنامه پمپئو برای دیدار با دبیرکل سازمان ملل نیز خبر دادند. خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: آمریکا با وجود خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، برای فعال کردن مکانیسم بازگشت تحریم‌ها، شکایتی را به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل درباره عدم‌ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ارائه می‌دهد. چندین دیپلمات هم اعلام کردند پمپئو احتمالا دیدارهایی با نماینده اندونزی در سازمان ملل و رئیس شورای امنیت خواهد داشت. همچنین یک مقام سازمان ملل اعلام کرد پمپئو احتمالا دیداری با آنتونیو گوترش داشته باشد. 
دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند پروسه بازگرداندن تحریم‌ها، سخت و پرپیچ و خم است، چراکه روسیه، چین و دیگر اعضای شورای امنیت قانونی بودن این اقدام آمریکا را به دلیل عدم پایبندی خود این کشور به توافق هسته‌ای زیر سوال می‌برند. مایک پمپئو در اظهارنظرهای اخیر خود سعی کرده است نشان دهد آمریکا به‌رغم خروج از برجام، توانایی فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران را دارد؛ ادعایی که با اعتراض مخاطبانش در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده بود. وزیر خارجه آمریکا در آخرین اقدام خود برای قبولاندن این موضوع به مخاطبانش، با انتشار ویدئویی از سخنرانی جان کری، وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا در شورای روابط خارجی این کشور به نقل از او در صفحه توئیترش ادعا کرد: ما توان بازگردانی تمام تحریم‌ها را داریم. آنچه ما (بر سر آن) مذاکره کردیم توافقی منحصر‌به‌فرد است که در آن تنها یک کشور می‌تواند رایش برای بازگردانی تمام تحریم‌ها را اعمال کند. 
دولت ترامپ در حالی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تلاش می‌کند که بسیاری از کارشناسان علاوه بر ترسیم افقی منفی برای این تلاش‌ها، به تبعات این اقدام برای ایالات‌متحده آمریکا هشدار داده‌اند. در تازه‌ترین مورد، «کلسی دونپورت» مدیر برنامه «سیاست منع اشاعه» در اندیشکده «انجمن کنترل تسلیحات» که در حوزه‌های مطالعات هسته‌ای و نظامی فعال است، در یادداشتی در تارنمای این اندیشکده با عنوان «تبعات خطرناک طرح ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های ایران» می‌نویسد: «شورای امنیت با قاطعیت قطعنامه آمریکا را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل که قرار است ماه اکتبر منقضی شوند، رد کرد. با وجود این رای حقارت‌آمیز، تیم ترامپ باز هم در پی این است که از منقضی شدن این تحریم‌ها جلوگیری کند». وی درباره این اقدام تیم ترامپ می‌افزاید: «تلاش برای بازگرداندن یک‌جانبه تحریم‌های ایران اقدام خطرناکی از سوی تیم ترامپ است که در حال حاضر نیز نسبت به سیاست ایران احساس مسؤولیت نمی‌کند. در واقع، این کار بر وسعت تنش‌ها می‌افزاید و می‌تواند چنددستگی جدی برای برجام و آینده شورای امنیت داشته باشد. ایران تهدید کرده است اگر این بازی آمریکا به هر ترتیبی موفق شود، تهران گام‌های تلافی‌جویانه بیشتری برمی‌دارد که می‌تواند شامل تسریع غنی‌سازی اورانیوم، محدود کردن همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا خروج از توافق هسته‌ای باشد». وی همچنین تاکید کرد: «با این حال به نظر می‌رسد تیم ترامپ نسبت به این هزینه‌ها آشکارا بی‌توجه است».

Page Generated in 0/0139 sec