printlogo


کد خبر: 223379تاریخ: 1399/6/1 00:00
محمود کریمی در وصف «تکیه سیار»:
سال‌ها مردم هیأت آمدند حالا ما بین‌شان می‌رویم

همزمان با شب اول محرم، بسیاری از هیئات مذهبی، مراسم خود را در فضایی باز و به شکل متفاوتی برگزار کردند اما در این بین محمود کریمی مداح کشورمان روضه‌خوانی خود را به شکل سیار و با حرکت در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر در کنار مردم اجرا کرد. 
حاج محمود کریمی مداح اهل‌بیت(ع) که چندی پیش اعلام کرد به خاطر شرایط کرونایی کشور، در امامزاده علی‌اکبر چیذر برنامه‌ای نخواهد داشت و چندی بعد نیز حسین سازور به نقل از این مداح گفت که قرار است محمود کریمی در تکیه سیار برنامه داشته باشد، شب نخست محرم این برنامه را در محله میدان تسلیحات اجرا کرد. این شیوه و خلاقیت کریمی در محرم امسال است که تصاویر و ویدئو‌های آن به سرعت در شبکه‌های مجازی پخش شد. محمود کریمی در گفت‌وگویی درباره برنامه‌های عزاداری امسال ماه محرم گفت: برای برگزاری جلسات محرم، روش‌های گوناگونی را بررسی کردیم و هدف‌مان این بود که هیچ مشکلی برای عزاداران پیش نیاید ولی با توجه به اینکه بافت قدیمی محله چیذر و اطراف امامزاده علی‌اکبر(ع) جوابگوی حجم بالای جمعیت نبود و در رفت‌وآمدها بویژه وقت بازگشت‌شان از هیأت، ازدحام ایجاد می‌شد و این اتفاق هم، خلاف پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مربوط به کرونا بود، تصمیم دیگری گرفتیم. 
وی گفت: البته یک‌مساله مهم و دقیق هست که باید آن را متذکر شوم و آن مساله، این است که دستگاه سیدالشهدا(ع) آنقدر پویا و سیال است که در هر موقعیتی می‌تواند بهترین تأثیرگذاری را داشته باشد و راهگشایی کند؛ به این صورت که عزیزانی که با حفظ پروتکل، جلسه برگزار می‌کنند، بهترین کار را انجام می‌دهند و کسانی هم که احتمال عدم حفظ پروتکل‌ها را می‌دهند و جلسه برگزار نمی‌کنند هم هوشمندانه عمل کرده‌اند. این دو رویکرد هیچ تناقضی با هم ندارند و هر دو ان‌شاءالله در پیشگاه امام‌حسین(ع) پذیرفته هستند. 
این مداح درباره اینکه چرا جلسات محرم امسال را بدون حضور مخاطب، با استفاده از پخش زنده فضای مجازی برگزار نکرده است، گفت: عزاداری سیدالشهدا(ع) مصداق بارز تعظیم شعائر است. به قول حضرت امام(ره) محرم هیاهو می‌خواهد. پس همه باید در این عزای عظیم حضور و به‌ نوعی شراکت داشته باشند. در جلسات مجازی این اتفاق نخواهد افتاد و به ‌قول معروف، آن تعامل روحی انجام نخواهد شد. یعنی آن حظ و بهره‌ای که شامل همه می‌شود، از این نوع مجالس مجازی به دست نمی‌آید. 
 محمود کریمی در ادامه خاطرنشان کرد: به ‌عنوان یک نوکر کوچک، هر جا چنین محملی ببینم، می‌روم. در این تکیه‌ها هم به وظیفه خودم عمل می‌کنم. من وظیفه‌ام روضه‌خوانی اربابم سیدالشهدا(ع) است و چه ‌بهتر که اکنون در این روزها که مردم امکان حضور حداکثری در جلسات را ندارند، من و امثال من، به کوچه و خیابان برویم و برای مردم روضه‌خوانی کنیم. سالیان سال مردم آمدند، حالا وقت آن است که ما برویم... 
وی خاطرنشان کرد: حالا هم که این حرف‌ها را زدیم، بر خودم لازم می‌دانم امسال که محرم در حسینیه همجوار امامزاده علی‌اکبر(ع) برنامه نداریم، به‌ جای همه سال‌های گذشته از مردم محله چیذر و همسایه‌های امامزاده علی‌اکبر(ع) که ما را تحمل کردند و پذیرای برنامه‌های هیأت «رایت‌العباس» بودند، تشکر و به‌خاطر مزاحمت‌های‌مان عذرخواهی کنم. 
وی در پایان گفت: شکر خدا تمام محله‌ها، مداحان بسیار خوب و مخلصی دارند؛ چه پیر غلام، چه جوان که دقیقا با سلایق شهر و روستای‌شان منطبق هستند و می‌توانند در کوچه‌ها و خیابان‌ها ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) را بگویند و مردم هم استفاده کنند. در شرایط فعلی ناشی از بیماری خطرناک کرونا، جلسه‌ای بزرگ تعطیل می‌شود اما در عوض هزار جلسه دیگر در کشور برپا می‌شود و جلوه نور امام حسین(ع) همه ‌جا را می‌گیرد.

Page Generated in 0/0066 sec