printlogo


کد خبر: 223385تاریخ: 1399/6/1 00:00
دور دنیا

دخالت آمریکا در پرونده ترور حریری
مصطفی حمدان، فرمانده اسبق گارد ریاست‌جمهوری لبنان در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد سفیر سابق آمریکا در لبنان در روند تحقیقات دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری مداخله کرده است. وی افزود: ما در بحبوحه یک نبرد گسترده در رویارویی با محور آمریکایی قرار داشتیم. برخی افراد از خون رفیق حریری در محافل بین‌المللی برای ایجاد فتنه و درگیری میان شیعه و سنی در لبنان سوءاستفاده کردند. حمدان بیان کرد: دادگاه بین‌المللی درباره پرونده ترور رفیق حریری بر پایه و اساس نادرستی بنا شد. اگر سعد حریری می‌خواهد بداند چه کسی پدرش را ترور کرده، باید از مروان حماده بازجویی کند. وی اضافه کرد: جفری فلتمن، سفیر سابق آمریکا در لبنان، یک تیم را برای گمراه کردن تحقیقات دادگاه بین‌المللی که شامل مروان حماده، راغده درغام و دیگران می‌شد، هدایت می‌کرد. حمدان بیان کرد: بزرگ‌ترین اشتباهی که نیروهای ملی در لبنان می‌توانند مرتکب شوند، همکاری با دادگاه بین‌المللی به عنوان یک نهاد قانونی است. زمینه‌سازی‌هایی که سال‌ها قبل برای اعلام حکم دادگاه صورت گرفت، باعث شعله‌ور شدن فتنه درگیری میان شیعه و سنی در خیابان‌های بیروت شد. 
***
تحریم فرماندهان ارتش سوریه
در حالی که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعضای بلندپایه نیروهای دفاع ملی سوریه را به مانع‌تراشی در روند برقراری آتش‌بس متهم می‌کند، کاخ سفید اعلام کرد مقامات بلندپایه دولت سوریه و فرماندهان یگان‌های مختلف ارتش این کشور را تحریم کرده است. وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه علیه فرماندهی شماری از یگان‌های ارتش سوریه از جمله فادی صقر، فرمانده نیروهای دفاع ملی سوریه تحریم‌هایی وضع کرده است. مایک پمپئو در این بیانیه اعلام کرد آمریکا و متحدانش «در اعمال فشار مداوم» بر رئیس‌جمهور و دولت سوریه «تا زمانی که راه‌حلی صلح‌آمیز و سیاسی برای تعارض [سوریه] پیدا شود» متحد هستند و اینکه «اسد و حامیان خارجی‌اش می‌دانند که زمان برای هرگونه اقدام دارد به سرعت می‌گذرد». مایک پمپئو همچنین در ادامه اظهارات قلدرمآبانه خود تهدید کرد که واشنگتن به «تحمیل هزینه‌ها بر هر کس و هر جایی که بر سر راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز برای مناقشه سوریه مانع تراشی کند» ادامه خواهد داد. 
***
نوار غزه بمباران شد
ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه برای دهمین روز متوالی نوار غزه را بمباران کرد. روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل مدعی شده این حمله پس از آن انجام شده که سامانه گنبد آهنین چند راکت که از نوار غزه به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده بود را رهگیری کرد. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده جنگنده‌ها و سایر هواپیماهای این رژیم، یک کارخانه سیمان‌سازی را که حماس از آن برای احداث زیرساخت‌های زیرمینی و تونل استفاده می‌کرده، هدف حمله قرار داده‌اند. رژیم صهیونیستی گفته این حملات در واکنش به پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه به سمت «اسرائیل» انجام شده است. 
***
تأیید اصلاحات قانون اساسی ترکمنستان
قربان قلی بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان نسخه نهایی اصلاحات قانون اساسی این کشور را تأیید کرد. بر همین اساس نسخه نهایی این اصلاحات 24 آگوست به مجلس ترکمنستان ارسال می‌شود. گفتنی است سال گذشته بردی محمداف در قالب نشست شورای مردمی، از لزوم انجام اصلاحات قانون اساسی جهت افزایش اختیارات شورای مردمی خبر داد. پیش از این شورای مردمی تنها یک نهاد افتخاری بود که در آن ریش‌سفیدان کشور قرار می‌گرفتند اما تصمیم‌های این شورا بستر حقوقی نداشت. حالا اما قرار است اختیارات در زمینه قانون‌گذاری بین مجلس و شورای مردمی تقسیم شده و در حقیقت ۲‌پارلمان تشکیل شود. 
***
درخواست دوباره اعدام برای بمب‌گذار بوستون
ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا گفته این وزارتخانه قصد دارد بار دیگر خواستار اجرای حکم اعدام برای جوهر سارنایوف، بمب‌گذار ماراتن بوستون شود. ویلیام بار این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس چند هفته بعد از مخالفت دیوان عالی آمریکا با اعدام سارنایوف مطرح کرد. جوهر سارنایوف و برادرش سال ۲۰۱۳ با بمب‌گذاری در جریان مسابقه دوی ماراتن بوستون دست‌کم باعث کشته ‌شدن ۳ و زخمی شدن ۱۳۰ نفر شدند. برادر جوهر در عملیات پلیس کشته شد اما خود او سال ۲۰۱۵ توسط یک دادگاه به اعدام محکوم شد. دادگاه استیناف ماه گذشته این حکم را لغو کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۳ مرداد در پیامی در توئیتر خواستار اعدام سارنایوف شده بود. او نوشت: به‌ندرت کسی بیشتر از بمب‌گذار بوستون سزاوار اعدام است. 
***
مشاور سابق ترامپ دستگیر شد
استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به اتهام کلاهبرداری در کمپین جمع‌آوری کمک مالی برای ساخت دیوار مرزی آمریکا و مکزیک بازداشت شد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد بنن به همراه ۳ نفر دیگر یعنی برایان کولفاج، اندرو بادولاتو و تیموتی شی، صدها هزار نفر از کمک‌کنندگان به کمپین «ما دیوار می‌سازیم» را با این ادعا که تمام پول‌های جمع‌آوری شده صرف ساخت دیوار مرزی می‌شود، فریب داده‌اند. این کمپین 25 میلیون دلار جمع‌ کرده بود. بر اساس اعلام وزارت دادگستری، بنن بیش از یک میلیون دلار از طریق یک سازمان غیرانتفاعی که تحت کنترل او بود، دریافت کرده که دست‌کم بخشی از این پول صرف هزینه‌های شخصی او شده است. وی روز پنجشنبه در برابر قاضی حاضر شد و گفت اتهامات را رد می‌کند. هر 4 متهم این پرونده به کلاهبرداری و پولشویی متهم شده‌اند که مجازات هر یک از این اتهامات حداکثر 20 سال زندان است.

Page Generated in 0/0110 sec