printlogo


کد خبر: 223387تاریخ: 1399/6/1 00:00
اتفاقات هفته پایانی طولانی ترین لیگ تاریخ ایران از آقای گلی شیخ تا رکورد شکنی پرسپولیس
سرانجام تمام شد

زهره فلاح زاده*: لیگ نوزدهم فوتبال پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان به ایستگاه پایانی رسید و سهمیه‌بگیران آسیایی و سقوط‌کننده‌ها به لیگ پایین‌تر مشخص شدند؛ لیگی که به دلیل شیوع کرونا ۱۲ ماه طول کشید و قهرمانش همان تیمی شد که در ۳ دوره قبلی جام را بالای سر برده بود.
 
* پرسپولیس و قهرمانی‌ دوباره‌اش
همه به این موضوع واقفند که حفظ قهرمانی از خود قهرمانی سخت‌تر است، چه برسد به آنکه تیمی ۳ دوره قهرمان شده است و می‌خواهد همچنان به عنوان یک مدعی و قهرمان خودش را نشان دهد. پرسپولیس که در شوک رفتن برانکو ایوانکوویچ بود، خیلی زود با گابریل کالدرون قرارداد بست و این مربی هر چند در ابتدا خوب نتیجه نگرفت اما توانست تیمش را قهرمان نیم‌فصل کند. کالدرون بین نیم‌فصل پرسپولیس را رها کرد و یحیی گل‌محمدی جایگزینش شد. لقمه حاضر و آماده برانکو و کالدرون، کار را برای گل‌محمدی راحت کرده بود و این تیم توانست باز هم یک قهرمانی دیگر را به دست آورد. پرسپولیس پس از مسجل شدن قهرمانی‌اش با نساجی مساوی کرد، به ذوب‌آهن باخت و با گل گهر به تساوی رسید و در نهایت در آخرین دیدارش مقابل سایپا به برد ۳ بر صفر دست پیدا کرد تا شاگردان گل‌محمدی بازی آخر را با برد پرگل به اتمام برسانند. 
 
* نایب‌‌قهرمانی استقلال با فرهاد
استقلالی‌ها که با آندرآ استراماچونی لیگ نوزدهم را شروع کردند، به صدر جدول رسیدند اما سرمربی ایتالیایی استقلال به دلیل پرداخت نشدن حقوقش فسخ یک‌طرفه کرد و رفت. رفتن استراماچونی به معنی خداحافظی با قهرمانی و دور شدن از صدر بود. با آمدن مجیدی استقلال نتایج سینوسی گرفت و اختلاف ۱۰ امتیازی بین این تیم و پرسپولیس کمتر نشد و حتی در پایان لیگ به ۱۴ امتیاز اختلاف هم رسید. البته در لیگی که تیم قهرمان چند هفته مانده به اتمام لیگ مشخص می‌شود، نایب‌قهرمان شدن و گرفتن سهمیه، اهمیت بالایی دارد؛ جایی که تیم‌های مدعی کم نبودند و تا آخرین بازی شانس دوم شدن را داشتند. استقلال توانست با کامبک زدن مقابل شاهین سقوط کرده، هم در جایگاه دوم بماند و سهمیه آسیایی‌اش را بگیرد و هم تیم مجیدی با پر‌گل‌ترین بازی‌اش لیگ را به پایان برساند. فرهاد مجیدی قول گرفتن سهمیه را به هوادارانش داده و اعلام کرده بود در جام حذفی هم تیمش را قهرمان می‌کند. او به وعده اولش عمل کرد، حالا باید دید با عبور از پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام حذفی، وفای به عهد می‌کند؟
 
* سپاهان، ناکام بزرگ لیگ
سپاهانی که با امیر قلعه‌نویی در فصل قبل تا دیدار آخر شانس قهرمان شدن داشت، در این فصل نوسانات زیادی را با مربی پر‌افتخار خود تجربه کرد؛ جایی که در نیم‌فصل اول بارها به صدر جدول صعود کرد و خیلی زود هم به سمت دوم شدن و سوم شدن لیز خورد. پس از تعطیلی چند ماهه و شروع مجدد لیگ، شاگردان قلعه‌نویی از آن تیم مدعی فاصله گرفتند و نتایج ضعیف شروع شد. تا جایی که پس از ۲ باخت متوالی به استقلال (‌در لیگ و حذفی)، امیر قلعه‌نویی از سمت خود استعفا کرد و اصفهانی‌ها را ۲ هفته مانده به پایان لیگ تنها گذاشت. هر چند سپاهان مقابل تیم بالانشین شهرخودرو به برتری رسید اما در دیدار آخر برابر پیکان ته‌جدولی به نتیجه‌ای بهتر از تساوی دست پیدا نکرد و با تکیه زدن به رده پنجم، در گرفتن سهمیه آسیایی ناکام ماند. 
 
* فولاد و کسب سهمیه آسیایی
فولاد با جواد نکونام لیگ را شروع کرد و همواره جزو تیم‌های بالانشین جدول بود. قرمزهای اهواز توانستند مقابل تیم‌های بزرگی همچون استقلال و تراکتور به برتری برسند. شاگردان نکونام در دیدار آخر مقابل قرمزپوشان تبریزی با یک گل پیروز شدند تا با قرار گرفتن در جایگاه سوم، سهمیه غیرمستقیم آسیا را کسب کنند؛ جایگاهی که فولاد با نکونام به دست آورد، نشان می‌دهد می‌شود به جوان‌ترها هم اعتماد و از آنها حمایت کرد. 
 
* تراکتور همچنان در انتظار سهمیه
مالک تیم تراکتور باز هم در فصل نوزدهم ولخرجی کرد و در فصل نقل و انتقالات سر و صدا به پا کرد. زنوزی باز هم به دنبال مربی خارجی رفت و این بار مصطفی دنیزلی هدایت قرمزهای تبریزی را به عهده گرفت اما دنیزلی هم با نزولی شدن روند تیمش، از چشم مالک عجولش افتاد و پس از ۱۳ هفته از تراکتور کنار گذاشته شد. پس از او، احد شیخ‌لاری به طور موقت روی نیمکت نشست اما در نهایت تصمیم بر این شد که ساکت الهامی، دستیار سابق دنیزلی به عنوان سرمربی روی نیمکت تراکتور بنشیند. تیم الهامی نتوانست امتیازات زیادی جمع کند و در دیدار آخر هم با شکست مقابل فولاد، شانس سوم شدن را از دست داد و به رده چهارم جدول تکیه زد. حالا تراکتور باید در جام حذفی به فکر قهرمانی باشد تا بتواند سهمیه آسیایی را بگیرد. هر چند در صورت قهرمانی استقلال یا پرسپولیس در جام حذفی، این تیم در صورت صعود به فینال می‌تواند به صورت غیر‌مستقیم به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. 
 
* سقوط بوشهری‌ها به لیگ یک
داشتن ۲ نماینده از بوشهر در لیگ برتر برای هواداران فوتبال این استان خوش یمن نبود. پارس‌جنوبی جم با شکست مقابل نفت مسجد‌سلیمان دستان شاهین را برای رفتن به لیگ یک گرفت تا همشهری‌اش را در مسیر سقوط تنها نگذارد. به این ترتیب هر دو تیم با لیگ برتر وداع کردند.
 
* آقای گلی شیخ دیاباته
شیخ دیاباته با زدن ۲ گل در دیدار آخر مقابل شاهین بوشهر، با ۱۵ گل به تنهایی عنوان گلزن‌ترین بازیکن لیگ نوزدهم را به دست آورد. شیخ آبی‌ها حالا با این درخشش به بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاهش تبدیل شده و باید دید در فصل بیستم هم استقلال را همراهی می‌کند یا خیر. دیاباته یک سال دیگر قرارداد دارد اما او هنوز تصمیمی برای ماندن یا رفتن نگرفته است. هواداران استقلال نگرانند که نکند شیخ‌ آنها به سرنوشت تیام‌ها و پاتوسی‌ها دچار شود. آنها گلزن‌ترین بازیکن خارجی‌شان را برای فصل آینده می‌خواهند. 
 
* قائدی و جهانی، بهترین پاسورهای لیگ
بازیکن جوان استقلال در هفته‌های اخیر با پاس گل‌هایش توانست بازیکنان تیمش را به گل برساند. قائدی در کنار میلاد جهانی، هافبک صنعت‌نفت آبادان، با ۸ پاس گل به عنوان بهترین پاسور لیگ نوزدهم معرفی شد. 
 
* قائدی، پدیده لیگ
مهدی قائدی پیش از تعطیلی لیگ و ویروسی شدن ایران به بیماری کرونا با ۹ گل و ۶ پاس گل، بهترین پاسور و گلزن استقلال بود. او که پیراهن شماره ۱۰ استقلال را بر تن کرده بود، قول 10 گل ‌زده در لیگ را داده بود که به این مهم سرانجام در ایستگاه آخر لیگ رسید. بدون شک مهدی قائدی مؤثرترین بازیکن استقلال در این فصل بوده و با توجه به سن کمی که دارد، می‌تواند به عنوان پدیده لیگ نوزدهم معرفی شود. 
 
* نیازمند، دروازه‌بانی با بیشترین کلین‌شیت
سید پیام نیازمند، دروازه‌بان سپاهان هر چند نسبت به علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان سابق پرسپولیس گل بیشتری دریافت کرد اما با ۱۷ کلین‌شیت، آمار قابل توجهی در کارنامه خود به ثبت رساند. نیازمند یک فصل دیگر با سپاهان قرارداد دارد و باید دید با این نمایش خوب همچنان در اصفهان می‌ماند یا به یکی از تیم‌های بزرگ لیگ می‌پیوندد. 
 
* بهترین و بدترین تیم‌های دفاعی لیگ
داشتن بهترین خط دفاعی می‌تواند یک تیم را قهرمان و نداشتنش تیمی را به لیگ پایین‌تر رهسپار کند. تیم پرسپولیس با ۱۷ گل خورده بهترین خط دفاعی را از آن خود کرده و یکی از دلایل قهرمانی‌اش بدون شک داشتن دفاع مستحکم و راه ندادن به مهاجمان حریفان بوده است. بدترین خط دفاعی هم متعلق به تیم سقوط‌کرده شاهین بوشهر است؛ تیمی که ۵۷ بار دروازه‌اش باز شد و باخت‌های پر‌گل را در کارنامه‌ا‌ش ثبت کرد. 
 
* بهترین و بدترین خط حمله لیگ
تیم استقلال اگر چه با ۱۴ امتیاز اختلاف دوم شد اما با ۵۵ گل ‌زده عنوان بهترین خط حمله لیگ را کسب کرد. آبی‌های پایتخت ۹ گل بیشتر از قهرمان به ثمر رساندند اما برای قهرمان شدن نمی‌توان تنها به این فاکتور اکتفا کرد. بدترین خط حمله لیگ نوزدهم را تیم پارس‌جنوبی رده پانزدهمی در اختیار داشت؛ تیمی که در ۳۰ دیدار، تنها ۲۰ گل به ثمر رساند. آنها ۶ گل کمتر از تیم شانزدهم لیگ ‌زدند. 
*خبرنگار ورزشی
***
[سال بد فوتبال بوشهر با 2 سقوط]
پارس‌جنوبی و شاهین بوشهر 2 نماینده فوتبال بوشهر در لیگ برتر فوتبال با سقوط به لیگ دسته اول، سال سیاهی را برای فوتبال استان بوشهر رقم زدند. نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران پنجشنبه‌شب به پایان رسید. در پایان این رقابت‌ها، پرسپولیس به عنوان قهرمان معرفی و استقلال و فولاد خوزستان هم صاحب سهمیه آسیایی شدند. در پایین جدول هم تیم‌های شاهین شهرداری بوشهر و پارس‌جنوبی جم در رقابت با دیگر تیم‌های انتهای جدول ناکام ماندند و به لیگ دسته اول سقوط کردند. تاملی در وضعیت شاهین و پارس نشان می‌دهد تغییرات بی‌رویه در این دو باشگاه و انتخاب‌های غلط باعث شد استان بوشهر بعد از چند سال از داشتن نماینده در لیگ برتر فوتبال محروم شود و سال سیاه فوتبالی را تجربه کند. تیم پارس سال ۱۳۹۶ با مهدی تارتار به لیگ برتر صعود کرده بود و طی 2 فصل گذشته به یکی از تیم‌های قابل احترام در لیگ برتر تبدیل شد. این تیم فصل جاری کارش را با فراز کمالوند به عنوان سرمربی آغاز کرد ولی در ادامه، کمالوند از پارس جدا شد. بعد از انتخاب مربیان موقت، هومن افاضلی هدایت پارسی‌ها را بر عهده گرفت و در نهایت هم سیروس پورموسوی روی نیمکت این تیم نشست. انتخاب ۳ سرمربی برای یک فصل و بعضی تغییرات مدیریتی نتیجه‌ای را برای پارس رقم زد که شاید حاصل آن حسرت و ندامت برای مسببانش باشد. تیم شاهین‌شهرداری بوشهر هم فصل عجیبی را سپری کرد. این تیم که فصل گذشته جواز حضور در لیگ برتر را با عبدالله ویسی کسب کرده بود، با همین مربی در لیگ برتر حاضر شد. ویسی در ادامه لیگ به خاطر آنچه دخالت مدیران شهر بوشهر در کارش عنوان ‌کرد، از شاهین جدا شد. شاهینی‌ها در ادامه سراغ «کریستیچوویچ» سرمربی کروات رفتند و عجیب اینجا بود که با این مربی متحول شدند و نتایج خیره‌کننده‌ای گرفتند. شیوع کرونا و تعطیلی لیگ باعث شد این مربی کروات که به کشورش رفته بود، حاضر به بازگشت به ایران نشود. شاید کرونا بیش از هر تیمی، به شاهین لطمه زد که هم روند خوبش را قطع کرد و هم سرمربی‌اش را از این تیم گرفت. مهرداد کریمیان و سپس مهدی پاشازاده دیگر مربیان شاهین بودند که آنها هم نتوانستند جلوی سقوط آزاد شاهین را بگیرند. مقایسه شرایط فوتبال با استعداد بوشهر با دیگر استان‌ها از جمله فوتبال خوزستان (با حفظ 3 سهمیه خود در لیگ برتر و حتی گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا توسط فولاد)، فوتبال آذربایجان شرقی، فوتبال اصفهان و فوتبال کرمان (هر کدام با 2 نماینده در لیگ برتر) شاید برای مسؤولان بوشهری تلنگری باشد تا دوباره عزم خود را برای صعود به لیگ برتر جزم کنند.

Page Generated in 0/0053 sec