printlogo


کد خبر: 223402تاریخ: 1399/6/1 00:00
گزارشی از عملکرد پرانتقاد شورای شهر در آستانه چهارمین انتخابات هیأت رئیسه
شورای «توقف» شهر
رئیس سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»:عملکرد شورای شهر پنجم قابل قبول نیست

انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر پنجم فردا در حالی برگزار می‌شود که هم مردم و هم خود شورای شهری‌ها از عملکرد این تیم در این دوره رضایت ندارند. 
به گزارش «‌وطن امروز»، عملکرد ضعیف شورای شهر پنجم در بخش‌های مختلف اعم از تلاش برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، اتمام پروژه‌های عمرانی و زیر‌ساختی شهری، رفع آلودگی هوا، عدم آمادگی در مقابله با نزولات جوی که به آب‌گرفتگی معابر و سخت شدن ترددها منجر ۱شد، همراه با نابسامانی دست‌فروشان، کم‌توجهی به زیبا‌سازی شهر و... بر پایتخت‌نشینان پوشیده نیست. 
این ناکارآمدی و سهل‌انگاری‌ باعث شده عملکرد مدیران و تصمیم‌گیران کلانشهر تهران مورد انتقاد پایتخت‌نشینان قرار گیرد؛ انتقاداتی که حتی از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران هم به عملکرد ضعیف هیأت‌رئیسه این شورا مطرح است. 
خیلی‌ها خروجی برگزاری جلسات شورای شهر تهران در این دوره را نامگذاری معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها عنوان می‌کنند و معتقدند اعضای شورای شهر دوره پنجم به جای کار کردن، دنبال سیاسی‌کاری هستند و اقدام درخور توجهی که برای شهروندان تهرانی قابل لمس و مشاهده باشد در این دوره به چشم نمی‌خورد. به طور مثال مدیران و مسؤولان تصمیم‌گیر شهری حتی نتوانستند منشأ بوی بد در تهران را که پاییز و زمستان سال گذشته پایتخت‌نشینان را آزار داد، پیدا کنند. 
اکنون قرار است انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر پنجم فردا - یکشنبه - برگزار شود؛  آن هم در شرایطی که انتقاد از عملکرد شورا و هیأت‌رئیسه آن بالا گرفته و پیشنهاداتی برای جایگزینی افرادی به جای محسن هاشمی نیز مطرح شده است به طوری که حتی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم به آن نقد دارد و می‌گوید سال آخر شورای پنجم نباید بگذاریم خطاها تکرار شود. البته او این نقد را طبیعی می‌داند و معتقد است رویکرد باید اصلاح خطاها باشد. 
به غیر از هاشمی سایر اعضا هم به عملکرد هیأت‌رئیسه نقد دارند و این سبب شده حتی طی روزهای گذشته رایزنی‌ها برای معرفی کاندیدای جدید ریاست شورای شهر تهران آغاز شود. شنیده‌ها حکایت از این دارد که احمد مسجد‌جامعی، محمدجواد حق‌شناس و مرتضی الویری از جمله کسانی هستند که توسط برخی اعضا به عنوان کاندیدای ریاست شورای شهر تهران مطرح شده‌اند.  محسن هاشمی، رئیس کنونی شورای شهر اخیرا اعلام کرد اگر اعضای شورا درخواست کنند کاندیدا می‌شود و ادب حکم می‌کند بدون درخواست اعضا این کار را نکند.
 در همین حال مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره عملکرد شورای شهر پنجم گفت: قضاوت را باید به شهروندان بسپارید و از آنجایی که درک مردم از واقعیت‌ها بالاست، بنابراین صحیح نیست بنده به‌تنهایی درباره عملکرد شورای شهر پنجم صحبت کنم، چرا که شهروندان واقعیات را بخوبی می‌بینند و نظر می‌دهند. 
 وی با بیان اینکه متاسفانه در این دوره کار خاصی انجام نشده است، تصریح کرد: به طور مثال شورای شهر باید به بخش حمل‌و‌نقل عمومی توجه ویژه می‌کرد اما در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداد و تحرکی در این بخش به وجود نیامد. چمران واژه «توقف» را برای عملکرد شورای شهر دوره پنجم عنوان کرد و افزود: مدیریت شهری همراه با تصمیم‌گیری برای خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان و ایجاد رفاه شهری باید طوری می‌شد که ساکنان کلانشهر تهران از عملکرد مدیران در این چند سال راضی باشند و تحول و تنوعی را در شهر ببینند. وی به فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در بخش اتوبوسرانی شهری و ناتوانی در تکمیل پروژه‌های حمل‌و‌نقل ریلی (‌مترو) اشاره کرد و افزود: شورای شهر و شهرداری برای تامین رفاه عمومی شهروندان باید اقداماتی را در مسیر نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، افزایش تعداد اتوبوس‌های خطوط بی‌آر‌تی و نیز تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه‌های مترو، ازدیاد واگن‌های قطار شهری انجام می‌دادند اما اینگونه نشد. چمران درادامه با بیان اینکه وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت بدتر از این هم خواهد شد، افزود: حرکت در مسیر ساماندهی و نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی نیاز به زمان دارد و حداقل یک سال و نیم طول می‌کشد تا بتوان پس از سفارش برای ساخت یا خرید واگن قطار یا اتوبوس به آن دست یافت. 
در حالی که مردم از عملکرد شورای شهر تهران راضی نیستند، گویا برخی اعضای این شورا نیز با هم اختلاف‌هایی دارند. به طور مثال در جلسه اخیر شورای شهر بهاره آروین از سمت خود در شورای شهر به عنوان عضو هیأت‌رئیسه کناره‌گیری کرد که این موضوع حکایت از اختلاف میان اعضای شورا دارد. سه‌شنبه هفته‌ گذشته هم جلسه صحن شورای شهر برگزار نشد و به جای آن اعضای شورای در جلسه‌ای مجازی که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید به موضوع انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران پرداختند و پیشنهادهای خود را خطاب به هیأت‌رئیسه فعلی شورای شهر تهران مطرح کردند. زهرا نژاد‌بهرام، عضو کنونی هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع به فارس گفت: محسن هاشمی به عنوان کاندیدای ریاست شورا، سیدابراهیم امینی به عنوان کاندیدای نایب‌رئیس شورا، علی اعطا به عنوان کاندیدای سخنگوی شورای شهر و بنده به عنوان کاندیدای منشی هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران آمادگی خود را برای انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر در سال چهارم اعلام کرده‌ایم. حالا یک روز به برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات فردا داغ‌تر شده است.

Page Generated in 0/0144 sec