printlogo


کد خبر: 223405تاریخ: 1399/6/1 00:00
سیر نزولی مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی در پی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم
کرونا فعلا عقب نشست

با وجود اینکه خبرهای امیدوار‌کننده از کاهش مرگ و میر و بستری بیماران کرونایی به گوش می‌رسد اما مسؤولان بهداشتی و مقامات اجرایی تاکید دارند کاهش آمار مرگ‌و‌میر نباید باعث بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود، چرا که قدرت انتقال این ویروس به قدری بالاست که در صورت عادی‌انگاری‌ها دستورالعمل‌های پزشکی و بهداشتی، بازگشت همه‌گیری ابتلا و افزایش مرگ‌و‌میر دور از انتظار نیست. 
به گزارش «وطن امروز»، حدود 2 هفته است که آمار مرگ‌ومیر و بستری‌شدگان ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور روند نزولی به خود گرفته است؛ کاهشی که البته برگرفته از رعایت عموم مردم است. 
استاندار تهران در این باره گفت: میزان بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌ها به طور متوسط روزانه ۶۰ نفر کاهش پیدا کرده است. انوشیروان محسنی بندپی درباره روند بیماری کرونا در تهران و تاثیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لغو طرح ترافیک در روند بیماری اظهار داشت: در دوم و سوم مردادماه در استان تهران با اوج بستری‌شدگان مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌ها مواجه بودیم و حدود ۴۵۰۰ نفر در آن زمان در بیمارستان‌های استان تهران به دلیل ابتلا به بیماری کرونا بستری شده بودند. وی ادامه داد: در حال حاضر همانطور که می‌دانید با یک شیب بسیار ملایم در رابطه با میزان مراجعان و بستری‌شدگان مواجه هستیم و در حال حاضر میزان بستری‌شدگان ما حدود ۳۳۰۰ نفر است و به طور متوسط روزانه حدود ۶۰ نفر کاهش بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان تهران داریم. استاندار تهران با بیان اینکه میزان فوت‌شدگان در استان تهران نیز با شیب ملایم رو به کاهش است، گفت: امیدواریم با رعایت پروتکل‌هایی که برای مراسم عزاداری امام حسین(ع) ابلاغ شده است، شرایطی فراهم شود که بتوانیم این شیب ملایم را تداوم بخشیم و به یک حالت پایدار در تهران برسیم. محسنی‌بندپی در گفت‌‌وگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه شرایط تهران همچنان شکننده است، خاطرنشان کرد: به دلیل وضعیت شکننده در تهران، همچنان نگرانی درباره وضعیت ناپایدار آن وجود دارد، البته ما حدود ۲۵ روز توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که میزان بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها به طور متوسط روزانه ۶۰ نفر کاهش پیدا کند اما همچنان ۳۲۰۰ الی ۳۳۰۰ نفر در بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به بیماری کرونا بستری هستند. وی ادامه داد: از این تعداد بستری‌شدگان حدود هزار و ۱۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. همچنین حدود ۲۳۰ نفر اینتوبه هستند؛ این آمار از بیماران نشان می‌دهد باید همچنان به رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک ادامه دهیم تا بتوانیم با کاهش بیماری در تهران به شرایط پایدار برسیم. استاندار تهران درباره طرح ترافیک گفت: براساس گزارشات اعلام شده، با لغو طرح ترافیک، حجم مسافران اتوبوس حدود ۱۰۰ هزار نفر در این مدت کاهش داشته است. براساس گزارشات ۳ دانشگاه علوم پزشکی، فاصله‌گذاری اجتماعی در زمانی که طرح ترافیک لغو شده، ۲۰ درصد ارتقا یافته و از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. 
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت دیروز آخرین موارد ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در کشور را اعلام کرد و گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۳۷۶ نفر رسید. سیما‌سادات ‌لاری افزود: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شد که ۱۰۷۱ نفر از آنها بستری شدند. در نتیجه مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۳۷۶ نفر رسید. لاری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۳۰۵ هزار و ۸۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند اما متاسفانه ۳۷۹۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۱۱۷ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است، گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه‌و‌بویراحمد هم در وضعیت هشدار هستند. ‌لاری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر چه تعدادی از شهرستان‌های کشور از وضعیت قرمز خارج شده‌اند اما در حال حاضر ۱۱۴ شهرستان در سراسر کشور در وضعیت قرمز و ۱۳۳ شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. وی با اشاره به روند نسبتا کاهشی موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور، تاکید کرد: مطمئنا مهم‌ترین عامل در کاهش موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده بیشتر و همگانی از ماسک است. البته اعلام روند کاهشی بیماری به هیچ وجه نبابد موجب عادی‌انگاری شرایط شود، زیرا با توجه به افزایش چندین برابری میزان سرایت‌پذیری این ویروس، رعایت چندین برابری پروتکل‌های بهداشتی توسط ما امری لازم و ضروری است.
 
* ممنوعیت طبل و سنج و لغو حضور هیأت‌ها در اماکن مقدس
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین شیوه‌نامه بهداشتی ستادملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم محرم و صفر را تشریح کرد. ‌لاری با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید ایران اسلامی همه ساله در ماه محرم در سوگ شهیدان کربلاست و مردم دیندار ما به برگزاری آیین عزاداری می‌پردازند. در این شرایط شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان بسیاری از امورات جاری کشور را تحت تاثیر قرار داده که در این میان یکی از دغدغه‌های جدی مردم و مسؤولان، پیش‌بینی نحوه برگزاری مراسم در مناسک پیش رو بود. ‌لاری با اشاره به اهم مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: برابر دستورالعمل، مراسم صرفا در اماکن و فضاهای باز و با رعایت فاصله‌گذاری از هر طرف حداقل ۲ متر و تجمعات حداقلی است، همچنین بر رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم به حداکثر ۲ ساعت تاکید شده است. جابه‌جایی هیأت‌ها و دسته‌روی نیز ممنوع است. وی ادامه داد: استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع است، البته مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی صرفا با زنجیر شخصی در محل مراسم بدون جابه‌جایی مجاز است. سادات‌لاری با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک به صورت مستمر در مراسم، گفت: راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد، باید با هماهنگی کارگروه استانی پیش‌بینی شود.
***
[آغاز تزریق واکسن روسی کرونا به بیش از ۴۰ هزار داوطلب]
روسیه پنجشنبه گذشته اعلام کرد آزمایش‌های بالینی پس از تایید رسمی واکسن جنجالی خود علیه کرونا را هفته آینده با مشارکت ده‌ها هزار نفر آغاز خواهد کرد. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اوایل این ماه اعلام کرد روسیه به عنوان نخستین کشور، ساخت واکسن کروناویروس را ثبت کرده است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری مستقل روسیه که پروژه واکسن کرونا را تأمین مالی می‌کند، اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد آزمایشات «ایمنی‌زایی و ایمنی واکسن اسپوتنیک-وی» هفته آینده با شرکت بیش از ۴۰ هزار نفر آغاز می‌شود. در این بیانیه آمده است که این آزمایشات معادل آزمایش‌های فاز 3 است که سایر واکسن‌ها تحت آن قرار دارند. کریل دمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اظهار داشته که واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر از جمله پرسنل پزشکی نیز از هفته آینده به صورت داوطلبانه آغاز می‌شود. به گفته وی، بیش از ۲۰ کشور درخواست خرید بیش از یک میلیارد دوز واکسن کرونای روسی را داده‌اند که روسیه توافقاتی با چندین کشور برای تولید آن داشته است. 

Page Generated in 0/0119 sec