printlogo


کد خبر: 223417تاریخ: 1399/6/1 00:00
رونمایی از موشک بالستیک «شهید حاج‌قاسم» و موشک کروز «شهید ابومهدی»
هدفگیری از اعماق زمین

گروه سیاسی: 2 موشک بالستیک و کروز با نام ۲ تن از فرماندهان شهید مقاومت، در روز صنعت دفاعی رونمایی شد. 
سردار قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح روز پنجشنبه در آیین رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد، به تشریح ویژگی‌های 2 موشک رونمایی‌شده با نام‌های «شهید حاج‌قاسم» و «شهید ابومهدی» پرداخت. وی با بیان اینکه دستاوردهای امروز بخش دفاع فراتر از تصور بدخواهان و دشمنان ملت غیور ایران اسلامی است، گفت: در زمینه موشک‌های بالستیک به مرزهای فناوری دانش آیرودینامیک رسیده‌ایم؛ در موشک‌های کروز بر تمام تحریم‌های دشمنان غلبه کرده و فصل نوینی باز شده است. طراحی و ساخت این 2 موشک ویژگی‌های بی‌بدیلی دارد که بخش کمی از آن به استحضار می‌رسد. این محصولات با کمترین هزینه تولید شده که چیزی نزدیک به یک‌دهم قیمت جهانی است، همچنین زمان دستیابی به این 2 محصول در کمترین نرم جهانی است. چیزی که بزرگان هوافضای جهان به آن اذعان دارند این است که هر دوی این محصولات توان بازدارندگی و عمق راهبردی امنیت کشور را افزایش می‌دهند و دشمنان را از مرزهای آبی و خاکی‌مان دور می‌کنند. محصول اول به یاد سردار دل‌ها شهید حاج‌قاسم سلیمانی، موشک «شهید حاج‌قاسم» نامگذاری شده و امیدواریم در سایه الطاف الهی، قدرت ملی و امنیت مردم عزیز کشورمان بیش از پیش فراهم شود. 
جانشین وزیر دفاع در تشریح موشک بالستیک حاج‌قاسم گفت: موشک شهید‌ حاج‌قاسم موشک بالستیکی است که با برد ۱۴۰۰ کیلومتر مایل پرتاب کاملا تاکتیکی و برخلاف تمام موشک‌های مشابه‌اش در دنیا مبتنی بر کنترل آیرودینامیکی است؛ چیزی که در دنیا سابقه ندارد. رسیدن به مرحله ساخت موشک شهید حاج‌قاسم حاصل تجربیات متعددی است که نمونه‌های آن در نمایشگاه اقتدار موشک‌های بالستیک به نمایش درآمده است. سردار تقی‌زاده ادامه داد: بر پایه اندوخته این تجربیات، موشک شهید حاج‌قاسم طراحی شده است؛ سامانه‌های پدافندی موشک‌های سریع را نمی‌توانند رهگیری کنند که موشک شهید قاسم از جمله آنهاست. 
جانشین وزیر دفاع همچنین در تشریح مشخصات موشک راهبردی کروز گفت: موشک ابومهدی یک موشک کروز برد بلند است که نام مجاهد بزرگ شهید ابومهدی المهندس بر آن نهاده شده است؛ برد این موشک +۱۰۰۰ کیلومتر است که سناریوی عملیاتی نیروهای مسلح را تکمیل خواهد کرد. ویژگی اصلی موشک‌های کروز قابلیت شلیک از عمق است و در آینده نزدیک، نیروی دریایی راهبردی کشور نیز به آن مجهز خواهد شد که با تجهیز نیروهای مسلح ما به موشک شهید ابومهدی، امنیت مرزهای آبی از هزار کیلومتری تامین خواهد شد. وی افزود: این موشک قابلیت آن را دارد که در زمان‌های متفاوت و از چند مسیر مختلف به یک هدف برسد و بدین ترتیب پدافند دشمن در این حالت ناتوان و ناکارآمد خواهد شد. 
 
* سرعت ورود به جو موشک بالستیک «شهید حاج‌قاسم» ۱۲ ماخ است
در همین زمینه یکی از کارشناسان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ویژگی‌های موشک «شهید حاج‌قاسم» گفت: این موشک سوخت جامد و مایل پرتاب از سرعتی معادل ۱۲ ماخ در حین ورود به جو زمین برخوردار است و سرعت لحظه اصابت آن نیز ۵ ماخ است. وی افزود: موشک «شهید حاج‌قاسم سلیمانی» می‌تواند از هر سپر دفاع موشکی عبور کند و با توجه به انواع سرجنگی‌هایی که این موشک دارد، می‌تواند اهداف متعددی از استحکامات بتنی و اهدافی در اعماق زمین را منهدم کند. بر اساس گفته‌های کارشناس وزارت دفاع، برد این موشک که توسعه‌یافته موشک ذوالفقار و از خانواده فاتح است، می‌تواند تا ۱۷۰۰ و ۱۸۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کند. همچنین طول این موشک ۱۱ متر و وزن آن هم ۷ تن است. 

Page Generated in 0/0098 sec