printlogo


کد خبر: 223435تاریخ: 1399/6/2 00:00
ابراز نارضایتی نمایندگان پارلمان و احزاب عراقی از بی‌توجهی کاظمی به مصوبه اخراج آمریکایی‌ها
انتقاد احزاب عراقی از تقریبا هیچ

گروه بین‌الملل: دستاورد تقریبا هیچ مصطفی الکاظمی از سفر به آمریکا اگرچه در هیاهوی رسانه‌های دولتی عراق گم شد اما این موضوع از چشم سیاستمداران عراقی پنهان نمانده است. مهم‌ترین توافقی که احزاب اکثریت عراقی با کاظمی قبل از سفرش به عراق داشتند، تعیین‌تکلیف مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج سربازان آمریکایی از عراق بود اما کاظمی نه تنها به این هدف نرسید، بلکه وعده خروج ۳ سال آینده را از زبان ترامپ شنید و هیچ ضمانتی هم دریافت نکرد. 
وی با تمجید(!) از نقش آمریکا در شکست داعش، دومین اشتباه استراتژیک خود را مرتکب شد. آمریکا به اعتراف ترامپ عامل اصلی زایش داعش در منطقه بود و مشخص نیست کاظمی در حالی که کشورش صدها شهید در راه مبارزه با داعش داده، با چه استدلالی به تمجید از آمریکا پرداخته است. 
در همین ارتباط دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق ضمن ابراز تعجب از موضع ضعیف نخست‌وزیر این کشور در سفر به آمریکا تصریح کرد: باقی ماندن نیروهای آمریکایی برای 3 سال دیگر در عراق غیرقانونی است. 
قیس الخزعلی در ادامه از اینکه کاظمی و هیأت همراه او در جریان سفر به آمریکا به موضوع خروج نیروهای آمریکایی نپرداختند و این طرف آمریکایی بود که این موضوع را پیگیری و طرح کرد، ابراز تعجب کرد و گفت: ترامپ از این سفر انگیزه‌های خود را دارد و تلاش می‌کند از هر موضوعی به نفع خود در انتخابات آمریکا بهره‌برداری کند. 
وی تصریح کرد: مسأله ضرورت خروج آمریکایی‌ها از عراق در این سفر با جدیت طرح نشد و اینچنین القا شد که هیأت عراقی اهتمامی به این موضوع یا شجاعت لازم را ندارد، زیرا موضوع خروج نیروهای آمریکایی از زبان وزیر خارجه و نخست‌وزیر عراق مطرح نشد و این مقامات آمریکایی بودند که این موضوع را طرح کردند، در حالی که خروج این نیروها مصوبه مجلس عراق است و ضرورت ایجاب می‌کرد نخست‌وزیر پیگیر اجرای این مصوبه باشد. 
وی در ادامه این سوال را طرح کرد که آیا این آمریکایی‌ها هستند که باید درباره خروج از عراق تصمیم بگیرند یا عراقی‌ها؟ تصمیم بقای نیروهای ترامپ در عراق تصمیمی نیست که در دست او باشد، بلکه دست عراقی‌هاست. کاظمی در سفر به آمریکا باید به خروج اشغالگران آمریکایی از عراق اولویت می‌داد. 
دبیرکل عصائب‌ اهل‌الحق درباره این اظهارات ترامپ که هدف از ابقای نیروهای آمریکایی در عراق کمک به این کشور در صورت مواجهه با هر گونه تجاوزی است، گفت: اگر ترامپ می‌خواهد از عراق دفاع کند و در صورت هر گونه تجاوزی به این کشور کمک کند، بسیار خب! ما به او ترکیه را نشان می‌دهیم که اکنون به عراق تجاوز کرده است.
 الخزعلی افزود: آنچه در سفر کاظمی قابل ملاحظه بود، این بود که طرف آمریکایی با مهربانی و سخاوت ۲۰۰ میلیون دلار به دولت عراق کمک کرد. این امر شرم‌آور و خجالت‌بار بود، زیرا عراق کشوری ثروتمند است و نیازی به صدقه واشنگتن ندارد. 
 
* نماینده الفتح: راهی جز مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا نیست
مختار الموسوی، نماینده ائتلاف الفتح عراق هم دیروز با اشاره به شانه خالی کردن دولت مصطفی الکاظمی از عمل به تعهداتش برای اخراج نظامیان آمریکایی تأکید کرد ملت عراق راهی جز مقاومت در برابر اشغالگری آمریکایی‌ها ندارد. الموسوی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد: دولت از عمل به تعهدات خود مبنی بر اخراج نظامیان بیگانه از جمله نظامیان آمریکایی از خاک عراق، شانه خالی کرده است. او افزود: با شانه خالی کردن دولت از عمل به مسؤولیت‌هایش، اقدام گروه‌های مقاومت برای اخراج اشغالگران آمریکایی مشروعیت قانونی پیدا می‌کند. نماینده پارلمان عراق گفت: گروه‌های سیاسی ملی عراق از هر گزینه‌ ملت برای اخراج اشغالگران حمایت خواهند کرد. او همچنین تصریح کرد: نخست‌وزیر ملزم به اجرای خواسته‌های شرعی و قانونی مبارزان برای وارد آوردن ضربات دردناک به اشغالگران آمریکایی است.

Page Generated in 0/0050 sec