printlogo


کد خبر: 223436تاریخ: 1399/6/2 00:00
دور دنیا

حضور افسران سابق در تظاهرات ضدنتانیاهو
منابع صهیونیست از زخمی شدن رئیس اسبق شاباک در جریان تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه بنیامین نتانیاهو خبر دادند. روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت تظاهرات گسترده علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از روز پنجشنبه در شهرهای حیفا، بئر السبع و قدس آغاز شد و جمعه به سرتاسر اراضی اشغالی از شمال تا جنوب رسید. معترضان با سر دادن شعارهایی خواهان برکناری نتانیاهو شدند. به گفته منابع، در جریان اعتراضات کرمی گیلون، رئیس اسبق شاباک و یورای لاهف، نماینده پارلمان زخمی شدند. رئیس اسبق شاباک گفت که آمده تا علیه نتانیاهو به همراه تعدادی از افسران ارشد سابق ارتش و سازمان اطلاعات تظاهرات کند، به این دلیل که نتانیاهو فتنه ایجاد می‌کند و اسرائیلی‌ها را علیه یکدیگر می‌شوراند و این تهدیدی به خونریزی است. پلیس رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به معترضان اجازه ندهد در مقابل مقر نخست‌وزیر در خیابان بالفور در قدس تظاهرات کنند.
***
ادامه آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا
آتش‌سوزی‌ای که در حال پیشروی در مرکز و شمال کالیفرنیاست و تاکنون به مرگ دست‌کم ۶ نفر منجر شده و در مقایسه با روز جمعه از نظر گستردگی 2 برابر شده، هم‌اکنون به یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌ها در تاریخ کالیفرنیا تبدیل شده است و در مسیر پیشروی خود، شهر‌های کوچک را تهدید می‌کند. این آتش‌سوزی‌ گسترده که هفته گذشته در ایالت کالیفرنیا و در پی گرمای شدید هوا و حملات صاعقه‌ آغاز شد، به سوختن منطقه‌ای بزرگ‌تر از ایالت «رودآیلند» ایالات متحده منجر شده است و تاکنون بیش از ۵۰۰ خانه و ساختمان‌های دیگر را تخریب کرده است. طبق این گزارش، این آتش‌سوزی‌ها، علاوه بر مرگ ۶ نفر به زخمی شدن ۴۳ آتش‌نشان و شهروند عادی نیز منجر شده است. «گاوین نیوسام» فرماندار ایالت کالیفرنیا وضعیت فعلی را «لحظه‌ای مهلک» توصیف کرد و گفت نیروهای آتش‌نشانی و مقامات محلی در حال تلاش برای مهار دست‌کم ۵۶۰ حریق در سراسر این ایالت هستند که برخی در نتیجه صاعقه رخ داده است. طبق گفته نیوسام، شدت آتش‌سوزی‌ها در ایالت کالیفرنیا به قدری بالاست که مسؤولان این ایالت با محدودیت منابع برای مهار آتش‌ مواجه شدند و به دنبال تقویت منابع از طریق کشورهای کانادا و استرالیا هستند. 
***
طالبان: استقلال افغانستان  قابل معامله نیست
طالبان با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی این گروه نوشت استعمارگران جهانی و مزدوران محلی آنها تلاش می‌کنند از طریق استراتژی نظامی و بمباران یا زیر نام بازسازی، دموکراسی، پیشرفت و دیگر شعارها مردم افغانستان را تطمیع کنند تا با اشغالگران درباره استقلال این کشور معامله کنند. این بیانیه می‌افزاید: اشغالگران باید آگاه باشند که مردم افغانستان استقلال را به دیده ارزشی بسیار عظیم و غیرقابل معامله می‌بینند و به هیچ‌وجه از داعیه استقلال‌خواهی منصرف نمی‌شوند. طالبان تاکید کرد مردم افغانستان همواره ثابت کرده‌اند ارزش‌هایی چون حاکمیت اسلامی، فرهنگ اسلامی و استقلال برای‌شان نسبت به منافع مادی ارزشی بسیار بالاتر دارد. در انتهای این بیانیه همچنین آمده است: به هموطنان مژده می‌دهیم که آن روز نزدیک است که کشور ما بار دیگر صاحب استقلال کامل و حاکمیت اسلامی شود. 
***
قدرتمندترین کشتی جنگی جهان در ناوگان دریایی روسیه
روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو، دیروز گزارش داد: نشریه آمریکایی «فوربس» در مقاله‌ای نوشته است، رزم‌ناو سنگین هسته‌ای و مجهز به تسلیحات موشکی «دریادار ناخیموف» متعلق به ناوگان دریایی روسیه که در حال مدرنیزه شدن است، احتمالا به قدرتمندترین کشتی جنگی در جهان تبدیل شود. در این مقاله یادآوری شده است: «این رزم‌ناو روسی از لحاظ اندازه، با کشتی جنگی آمریکایی از نوع آیووا (Iowa)‌ ‌ قابل مقایسه است ولی در «اصول و تجهیزات جنگی» به مراتب قدرتمندتر از آن است. این رزم‌ناو با مجهز شدن به تجهیزات و تسلیحات مدرن، احتمالا به قدرتمندترین کشتی جنگی در سطح جهان تبدیل خواهد شد». در این مقاله همچنین اشاره شده که رزم‌ناو «دریادار ناخیموف» مسلح به موشک‌های مافوق صوت پی-700 «گرانیت» خواهد شد که با نام مستعار «قاتل هواپیما» و همچنین سامانه‌های دفاع ضد‌هوایی اس-300 و موشک‌های کا-33 «اوسا» مجهز شده‌اند. 
***
ملک‌سلمان به دنبال روابط پنهان  با اسرائیل
مضاوی الرشید، استاد میهمان دانشکده خاورمیانه مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن گفت: ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز شاه سعودی‌- بعد از امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط بین همپیمانش امارات با اسرائیل- با گزینه‌ای روبه‌رو است که پیروزی برای آن تصور نمی‌شود. وی در مقاله خود در سایت «میدل ایست آی» افزود: حاکم سعودی حفظ روابط زیر‌میزی با اسرائیل را ترجیح می‌دهد اما چه به توافقنامه سازش امارات با اسرائیل ملحق شود یا نشود، در هر 2 صورت نفرین شده است. فقط مقداری زمان نیاز است تا توافقنامه بین امارات و اسرائیل به امضا برسد و آنگاه پرچم اسرائیل در ابوظبی برافراشته خواهد شد و وقوع چنین امری در ریاض با تاخیر خواهد بود، زیرا ملک‌سلمان و محمد فرزند و ولیعهد سعودی به جای شفافیت و رویکرد روشن، نفاق و مخفی‌کاری را انتخاب کرده‌اند، زیرا سران سعودی ترجیح می‌دهند روابط آنها با اسرائیل زیر‌میزی و به دور از انظار افکار عمومی باشد. مضاوی الرشید تصریح کرد: شاید پادشاه فرتوت سعودی تمایل نداشت که دوره زمامداری‌اش با گامی جنجال‌برانگیز پایان یابد اما در هر 2 صورت- چه این کار را انجام دهد یا ندهد- محاصره خواهد بود. وی گفت: توافقنامه اسرائیل و امارات چالش جدیدی برای عربستان ایجاد می‌کند. همانند امارات، عربستان روابط خود را در سطح پایین و پشت‌پرده با اسرائیل حفظ کرده است و این روابط در سایه ملک‌سلمان افزایش یافته است.

Page Generated in 0/0051 sec