printlogo


کد خبر: 223453تاریخ: 1399/6/2 00:00
اخبار

عرضه صندوق دارا دوم  در روز چهارشنبه
علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: مجوزهای دومین صندوق ETF دولتی شامل 4 پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز دریافت شده و این صندوق امروز(شنبه) ثبت و چهارشنبه هفته جاری در بورس تهران پذیرش می‌شود. گفتنی است بعد از عرضه نخستین ETF دولتی مربوط به 5 بانک و بیمه با سقف خرید 2 میلیون تومان برای هر کد معاملاتی، دومین ETF دولتی شامل 4 پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز در حالی طبق مصوبه هیأت دولت روانه میز فروش می‌شود که سقف خرید واحدهای آن از 2 به 5 میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان می‌توانند با استفاده از کد ملی و از طریق درگاه‌های اینترنتی حدود 15 بانک و تمام شرکت‌های کارگزاری، اقدام به ثبت سفارش کنند. 
***
حجم تجارت الکترونیکی در کشور به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسید
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن نسبت اسمی حجم تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت، ۵۰ درصد رشد کرد. علی رهبری افزود: در این مدت مجموعه مبالغ تراکنش‌های درگاه پرداخت الکترونیکی حدود ۲۹۶ هزار میلیارد تومان و مجموعه مبالغ پرداخت در محل و سایر روش‌های پرداخت بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: نسبت حقیقی حجم تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در این مدت، افزایش ۴۰ درصدی داشته است. وی مبلغ اسمی معاملات تجارت الکترونیکی سال ۹۸ را بالغ بر ۴۲۳ میلیارد تومان عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۱۰۳‌درصد رشد را نشان می‌دهد. 
***
واردات برنج ممنوع شد
ممنوعیت فصلی واردات از اول شهریورماه اجرایی شد. قرار بود از اول مردادماه واردات برنج به صورت فصلی ممنوع شود که با تصمیم ستاد تنظیم بازار به اول شهریورماه موکول شد. بر این اساس از دیروز (شنبه) واردات و ترخیص برنج ممنوع شده و تا اول آبان‌ماه نیز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که طی مدت اخیر با توجه به حجم بالای برنج‌های دپو شده در گمرک که به حدود 300 هزار تن می‌رسد، رایزنی‌هایی برای تغییر در این تصمیم صورت گرفت اما در نهایت نتیجه مذاکرات به اعمال ممنوعیت منتهی شد. با این وجود صاحبان برنج‌های رسوبی می‌توانند با رعایت قانون و حقوق مکتسبه، نسبت به ترخیص برنج‌های خود اقدام کنند. در حالی با اعمال ممنوعیت فصلی، حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در گمرک می‌ماند که گره اصلی ترخیص آنها در مدت اخیر مسائل ارزی بوده است به طوری که بخش عمده‌ای از برنج‌های وارداتی در صف تخصیص ارز یا در مرحله تامین ارز قرار دارند. 
***
۴ تصمیم جدید برای تداوم رونق بورس با شیب ملایم
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، جلسه  دیروز شورای ‌عالی بورس را در راستای حمایت از بازار عنوان کرد و اظهار داشت: درباره سهام عدالت در شورای‌ عالی بورس بررسی‌هایی انجام و قرار شد از اعتبارات کافی برای خرید سهام عدالت استفاده شود. سهام عدالت جزو سهام مهم و شرکت‌های بزرگ بازار است، ضمن اینکه قرار شد معاملات سهام عدالت به ‌طور بلوکی توسط کارگزاری‌ها و نهادهای مالی انجام شود، بنابراین این سهام دیگر به‌ صورت کد در بورس معامله نمی‌شود. همچنین قرار شد صندوق دارا دوم هم چهارشنبه عرضه شود.
حسن قالیباف اصل درباره شرایط منفی بازار طی چند روز اخیر اظهار کرد: وضعیت بازار همواره تابع عرضه و تقاضاست. سرمایه‌گذاران باید بدانند که همیشه بازار صعودی نیست، بلکه قیمت‌ از متغیرهای ‌موجود و اخبار و واقعیت‌های روز تأثیر می‌گیرد و این بازار همواره با ریسک همراه است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: تصمیمات اخیر شامل بازگشت ساعت معاملات، افزایش حدنصاب در صندوق‌های با درآمد ثابت به 15 درصد و افزایش حد اعتباری کارگزاری‌ها با توجه به وضعیت‌ روز ‌و جهت تقویت بخش تقاضا انجام شد، البته درحال بررسی برای افزایش و ارتقای سیستم معاملات و رفع کندی آن نیز هستیم. وی همچنین اجرای سهام شناوری را مناسب دوران رونق دانست و عنوان کرد: در شرایط فعلی، عرضه‌ای در این راستا انجام نخواهد شد. رئیس سازمان بورس تصریح کرد: بازار سرمایه همچنان توانایی صعود دارد ولی هر چقدر این افزایش با شیب ملایم‌تری صورت بگیرد، مناسب‌تر است. در چند هفته گذشته با وجود ریزش در بازار، متغیرهای بنیادی بازار تغییری نکرده است. 
وی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: مازاد دارایی خود را به بازار وارد کنند. بازار سرمایه بازاری ‌است که سرمایه‌گذار باید در آن حوصله داشته باشد و صبر پیشه کند و در نظر داشته باشد که بازده‌ بازار سرمایه‌ در بلندمدت بیشتر از بازارهای دیگر است.

Page Generated in 0/0052 sec