printlogo


کد خبر: 223457تاریخ: 1399/6/2 00:00
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به ایران سفر می‌کند
پازل آمریکایی؟

گروه سیاسی: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر خود به ایران در روز دوشنبه خبر داد. 
به گزارش «وطن امروز»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک پیام توئیتری از سفر روز دوشنبه هفته جاری خود به تهران به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقام‌های ایران خبر داد. رافائل گروسى در این پیام نوشته است: «من روز دوشنبه برای انجام دیدارها با مقام‌های ایران به منظور پرداختن به مسائل حل نشده در رابطه با مسائل پادمانی در ایران، به تهران سفر خواهم کرد. من به ایجاد یک کانال گفت‌و‌گوی مستقیم، موثر و مبتنی بر همکاری امیدوارم. این موضوع، ضروری است». پس از این پیام، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللى انرژى اتمى نیز با انتشار یک توئیت ضمن تایید این خبر نوشت: «در راستای تعاملات و همکاری جاری بین ایران و آژانس و در پی دعوت به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد. ایران یکی از شرکای اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و امیدواریم این سفر به تقویت همکاری‌های متقابل منجر شود». پیش از این «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از سفر احتمالی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داده و در توئیتر نوشته بود: «بر اساس اطلاعات رسانه‌های جمعی،‌ آقای «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است برای نخستین‌بار اوایل هفته آینده به ایران سفر کند».
با این حال نخستین سفر گروسی پس از آغاز به کارش به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌توان سفر مهمی دانست که به احتمال زیاد در راستای طراحی آمریکا باشد. وی هفته گذشته در دیدار با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در وین گفته بود: آمریکا یک شریک بسیار مهم برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شمار می‌آید و ما گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم. گروسی با بیان اینکه به‌ رغم درخواست آژانس برای دسترسی‌های بیشتر از ایران، این اتفاق هنوز رخ نداده است، گفته بود: داریم روی آن کار می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه هدف آژانس دسترسی به ۲ سایت برای راستی‌آزمایی ایران است، گفته بود: این دسترسی‌ها برای جامعه بین‌المللی ضروری است و ما امیدواریم گفت‌وگوها با مسؤولان ایرانی ما را به آن نقطه برساند. 
گروسی خردادماه نیز در بخشی از بیانیه خود پیرامون نظارت بر ایران ادعا کرده بود: من با نگرانی جدی اشاره می‌کنم بیش از 4 ماه است ایران برای ما دسترسی به ۲ محل را ایجاد نکرده و به مدت تقریبا یک سال است در مذاکرات واقعی برای توضیح درباره سوالات ما در ارتباط با مواد هسته‌ای اعلام‌نشده محتمل و فعالیت‌های هسته‌ای مشارکت نداشته است. این به طور معکوس توان آژانس برای پاسخ به سوالات و ارائه تضمین معتبر درباره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در این محل‌ها در ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه این بیانیه آمده بود: من پیش از این گزارش دادم ایران در ماه ژانویه اعلام کرده است برنامه هسته‌ای آن دیگر «تابع هیچ محدودیتی در محدوده اجرایی» نخواهد بود و این کشور «مانند قبل» به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. تا امروز، آژانس شاهد هیچ تغییری در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای ایران با توجه به این مواردی که اعلام کرده یا در سطح همکاری ایران با فعالیت‌های راستی‌آزمایی و بازرسی تحت برجام نبوده است. 
مواضع گروسی با واکنش سیدعباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه مواجه شد تا وی گزارش اخیر آژانس و ادعاهای مطرح شده در آن را مورد انتقاد قرار دهد و بگوید: بر مبنای ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو آنها موضوعی را که بسته شده است باز می‌کنند و این جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران با آژانس به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم، نظام ایران و خطری که برای عرصه بین‌الملل دارد، بر همگان مشخص است. وی با بیان اینکه ایران تاکنون همکاری‌های سطح بالایی با آژانس داشته است، گفته بود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید این همکاری‌ها را قدر بداند و تحت تاثیر برخی رژیم‌ها و کشورها و حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد آنها نباشد. 
حال بر مبنای این پیشینه و همچنین برخی گمانه‌زنی‌های مطرح شده در رسانه‌های جهانی می‌توان سفر گروسی به ایران را در راستای یک سناریوی آمریکایی برای وادار کردن مقامات ایرانی به عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های روزافزون آژانس دانست. وال‌استریت‌ژورنال نیز چندی پیش نوشته بود مقام‌های آمریکایی از مدیرکل آژانس خواسته‌اند درباره مسأله دسترسی به سایت‌ها مقابل ایران سهل‌انگاری نکند. 
با توجه به تلاش گسترده دولت آمریکا برای افزایش فشارهای جهانی بر ایران و همچنین پیگیری‌هایی که در زمینه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل از خود نشان داده است، به نظر می‌رسد سفر قریب‌الوقوع گروسی به ایران گامی برای بهره‌برداری آژانس از فضایی باشد که آمریکا در ماه‌های اخیر پیگیری کرده است و انتظار می‌رود مسؤولان در برابر این سناریو از خود عقب‌نشینی نشان ندهند.

Page Generated in 0/0134 sec