printlogo


کد خبر: 223461تاریخ: 1399/6/2 00:00
گزارشی درباره حذف واژه« اسلامی» از تابلوی میدان «جمهوری‌اسلامی» در تهران
بدنامی در نامگذاری

اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران طی ۳ سال حضور خود در شورا، غافل از وضعیت خدمات‌رسانی در شهر و در نبود انجام پروژه‌های عمرانی در کارنامه کاری خود، بخش عمده وقت و انرژی‌شان را صرف نامگذاری معابر و میادین پایتخت کرده‌اند که البته این رویکرد هم با تخلف و حاشیه‌هایی همراه بوده است. حالا شهرداری تهران نیز با پیروی از این شیوه با حذف کلمه «اسلامی» از میدان «جمهوری اسلامی» اقدام به تغییر نام این میدان کرده است تا عملکرد مدیران شهری همچنان مورد انتقاد باشد. 
به گزارش «وطن امروز»، سال گذشته بود که خبر حذف نام شهدا از برخی کوچه‌های منطقه یک تهران با حساسیت و واکنش مردم در فضای مجازی همراه شد و برخی این اقدام را عمدی و با نیت حذف نام شهدا از معابر و خیابان‌ها عنوان کردند.
البته در پی این اقدام، به دستور شهردار همه این تابلوها پایش و رفع نقص و اعلام شد اشتباه پیمانکار در تهیه تابلوهای ترافیکی باعث بروز این اتفاق شده و از این پس شهروندان با مشاهده هرگونه اشتباهی در این رابطه با سامانه 137 تماس بگیرند. اکنون نیز که واژه «اسلامی» از تابلوی میدان جمهوری اسلامی حذف شده، دوباره موج انتقادات از مدیران شهری بالا گرفته است. از طرفی ضعف مدیریتی در شورای شهر و شهرداری تهران، عملکرد این نهادها را زیر سوال برده است؛ از بی‌توجهی به توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در بخش مترو و اتوبوسرانی گرفته تا ناتوانی در رفع آلودگی هوا و ایجاد زیرساخت‌های شهری و... که پایتخت‌نشینان هیچ اقدام قابل قبولی را در این بخش‌ها تاکنون ندیده‌اند. خیلی‌ها می‌گویند شورای شهر به جای تسهیل امور و ایجاد رفاه نسبی برای شهروندان در این دوره، بیشترین تمرکزش را بر تغییر نام معابر و میادین سطح شهر گذاشته است؛ اقدامی که به عقیده کارشناسان باید در اولویت‌های آخر تصمیم‌گیری قرار گیرد که البته همین اقدام غیرضروری نیز با حاشیه‌هایی همراه بوده است. در واقع شهرداری تهران با تغییر نام میدان جمهوری اسلامی به میدان جمهوری، بار دیگر اذهان عمومی را متوجه ناکارآمدی مدیران شهری و بی‌توجهی آنها به ارزش‌ها کرده است. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری تهران در این باره با اشاره به اینکه تا این لحظه در این اقدام عمدی بودن حذف واژه اسلامی از تابلوی میدان جمهوری ثابت نشده است، گفت: البته این خطا حتی در صورت غیرعمد بودن هم فاحش و غیرقابل بخشش است. غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران درباره نصب تابلوی میدان جمهوری و حذف واژه اسلامی از آن گفت: تا اینجا مشخص شده که این اتفاق سهوی بوده است. 
وی ادامه داد: این موضوع را باید قید کنم که در خانواده بزرگ شهرداری و مسؤولان شهرداری این مسأله مسجل است که همه پیرو اندیشه‌های رهبر کبیر انقلاب هستند و اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی است و نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.
محمدی گفت: تابلو‌های مدیریت شهری و معابر عموما به دلیل فرسوده شدن یا زیباسازی و تغییر ساخت‌ها ممکن است تعویض شود. در این باره هم سازمان زیباسازی تصمیم گرفته بود تابلوی بیش از 30 میدان را تغییر بدهد. وی تصریح کرد: در استعلاماتی که برای میدان جمهوری انجام شده است دست آخر ایراداتی وجود داشته که باعث شده مجموعه سازمان زیباسازی و منطقه به جای واژه جمهوری اسلامی از واژه جمهوری استفاده کنند.
مشاور شهردار تهران ادامه داد: البته مقرر شد گزارش مفصلی از سوی همکاران تهیه و فرآیند این اتفاق بدرستی شفاف شود و اگر این موضوع مشخص شود که عمدی بوده است و مسأله عامدانه رخ داده باشد حتما برخورد می‌کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه اگر هم این اتفاق عمدی نباشد مسأله آنقدر بزرگ بوده است که غیرقابل بخشش باشد، گفت: حتما این موضوع قابل بخشش نیست و مطمئن باشید رسیدگی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم این مسأله یک رویه غلط شود و باز هم شاهد رخ دادن آن باشیم. محمدی در پاسخ به این سوال که چندی قبل موضوع حذف واژه شهید را هم داشتیم، آیا این موضوع هم از آن جنس است، گفت: یک گزارشی در این باره از سوی شورای شهر تهران تهیه شد و بررسی‌ها نشان داد این خطاهای سهوی زیر نیم درصد بوده است. محمدی همچنین افزود: مبنا این است که هیچ عمد سیستماتیکی وجود ندارد و ما در شهرداری بر این عقیده و باوریم که باید نام شهدا زنده نگه داشته شود.
 
* شهرداری پاسخگو باشد
همچنین عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: دستکاری نام‌های موجود در شناسنامه هویتی شهر تهران غیرقانونی است و شهرداری باید نسبت به حذف کلمه «اسلامی» از میدان جمهوری اسلامی پاسخگو باشد. 
الهام فخاری در گفت‌وگو با فارس، درباره حذف واژه «اسلامی» از میدان جمهوری اسلامی در پایتخت، اظهار داشت: از شهرداری منطقه و واحد ارتباطات شهرداری تهران درباره این موضوع توضیح خواسته‌ام ولی هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نشده است. فخاری در ادامه بیان داشت:‌ دستکاری در نام‌های مصوب شناسنامه هویتی شهر زیر ذره‌بین شوراست و حتما باید چرایی حذف واژه «اسلامی» از میدان جمهوری اسلامی بررسی شود. 
وی گفت:‌ مدیران حوزه مرتبط حتما باید در این زمینه به مردم و شورای شهر پاسخگو باشند و هر گونه کوتاهی یا شیطنت در این زمینه قابل پیگیری است، بویژه که حاشیه‌سازی‌ها در شرایط سخت زندگی مردم غیراخلاقی هم هست.
 
* تخلف شهرداری در تغییر نام میدان جمهوری اسلامی
عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران هم با اشاره به اینکه شهرداری در تغییر نام میدان جمهوری اسلامی تخلف انجام داده است، گفت: تغییر نام خیابان‌ها و میادین بدون هماهنگی شورا ممنوع است. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌‌وگو با فارس، درباره حذف کلمه «اسلامی» از میدان جمهوری اسلامی اظهار داشت: هر نوع تغییر در نامگذاری خیابان‌ها،‌ میادین، معابر و کوچه‌های پایتخت تابع تصمیم در شورای شهر است و تغییر نام میدان جمهوری اسلامی تخلف شهرداری محسوب می‌شود. وی افزود: شهرداری تهران باید نسبت به این اتفاق پاسخگو باشد و هر چه سریع‌تر اصلاح لازم در تغییر نام میدان انجام شود.

Page Generated in 0/0062 sec