printlogo


کد خبر: 223464تاریخ: 1399/6/2 00:00
ترامپ خواستار استقرار نیروهای نظامی آمریکا بر سر صندوق‌های رأی به بهانه جلوگیری از تقلب شد
انتخابات زیر چکمه

گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی حدود ۸۰ روز دیگر برگزار می‌شود که عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ایالات متحده تحت شدیدترین انشقاق تاریخ این کشور قرار گرفته است. در عرصه اجتماعی اعتراضات آمریکا که معمولا هرازگاهی خبرساز می‌شد حالا به صورت روزانه فضای اجتماعی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. عمده اعتراضات مردم این کشور به موضوعاتی مثل نحوه مدیریت کرونا توسط دولت، تبعیض‌های نژادی- که البته سابقه‌ای به قدمت تاریخ آمریکا دارد اما در دوره ترامپ بشدت افزایش یافته است- و موضوعاتی مثل بحران اقتصادی است. این موضوعات سبب شده تقریبا هر روز گوشه‌ای از خاک آمریکا درگیر این اعتراضات باشد. نکته مهم این اعتراضات این است که توانسته پتانسیل بزرگی از توان نیروهای امنیتی و نظامی آمریکا را به خود اختصاص دهد و بسیاری از مرزهای حیثیتی دولت‌های آمریکا را فتح کند. 
در عرصه سیاسی اما آنچه بیش از همیشه به چشم می‌آید بی‌هویت شدن ریاست‌جمهوری و شخص رئیس‌جمهور آمریکاست. تا قبل از روی کارآمدن ترامپ در سال ۲۰۱۶ روسای‌جمهوری آمریکا با همه تفاوت‌های‌شان توانسته بودند لااقل مترسک ابرقدرتی آمریکا را سر پا نگه دارند. ترامپ اما همین را هم از بین برد و شکست‌های متوالی آمریکا در حوزه بین‌الملل که آخرین آن در برابر ایران بود، نشانی گویا بر این موضوع است. 
حالا اگر باز به بحث انتخابات آمریکا بازگردیم شگفتی‌های فراوانی در حال وقوع است. فارغ از اینکه بایدن یا ترامپ ۱۳ آبان انتخاب شود، هر ۲ طرف انتخابات به صراحت اعلام کرده‌اند در انتخابات تقلب خواهد شد. 
ترامپ می‌گوید اگر انتخابات پستی با سازوکارهای مدنظر دموکرات‌ها برگزار شود قطعا تقلب خواهد شد و وی فقط با تقلب ممکن است رای نیاورد. دموکرات‌ها هم با یادآوری سازوکارهای پرحاشیه سال ۲۰۱۶ میلادی از یک سال گذشته نسبت به تکرار آن روند به سود ترامپ نگرانند. 
ترامپ حالا برای جلوگیری از تقلب انتخاباتی دموکرات‌ها به دنبال اعزام کلانترها و نیروهای نظامی این کشور به محل‌های رای‌گیری است. این موضوع در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است و از طرفی پتانسیل تبدیل به یک جنجال بزرگ‌تر در آستانه انتخابات پرماجرای ۱۳ آبان آمریکا را داراست. 
 
* توسل ترامپ به نیروهای فدرال در انتخابات
به گزارش «وطن امروز»، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا وابستگی شدیدی به نیروهای فدرال پیدا کرده و به دنبال این است تصمیمات خود را از این طریق اجرایی کند. ترامپ  بتازگی در مصاحبه با فاکس‌نیوز، مدعی شده درصدد است برای جلوگیری از تقلب در انتخابات نیروهای مجری قانون و کلانترهای آمریکایی را به محل استقرار صندوق‌های رای اعزام ‌کند؛ اقدامی که می‌تواند او را با چالش نقض قوانین آمریکا مواجه کند. ترامپ این اظهارات را در شب آخر گردهمایی ملی دموکرات‌ها بیان کرد و باز هم زنگ هشدار را درباره احتمال تقلب در انتخابات آتی به صدا در‌آورد. ترامپ افزود: ما پلیس و نیروهای مجری قوانین و خوشبختانه وکلای آمریکایی را در پای صندوق‌های رای خواهیم داشت و بر هر کسی و دادستان‌ها نظارت خواهند کرد. 
 
* آیا ترامپ اجازه اعزام نیرو به مراکز رأی‌گیری را دارد؟
 خبرگزاری سی‌ان‌‌ان در این باره نوشت: شواهد تاریخی نشان می‌دهد در صورت تحقق این وعده ترامپ، وی با مشکلات حقوقی مواجه خواهد شد، چرا که هر گونه اقدامی که رای‌دهندگان را ارعاب کند، در قانون فدرال آمریکا منع شده است و برخی ایالت‌های آمریکا مانع حضور نیروهای مجری قوانین در محل‌های اخذ رای می‌شوند. نیروهای وزارت دفاع و گارد ملی نیز باید از هر گونه «عملیات» اینچنینی در محل صندوق‌های رای اجتناب کنند. به‌علاوه، رئیس‌جمهوری آمریکا اختیارات لازم را برای اعزام نیروهای پلیس محلی و نیروهای مسلح مجری قوانین ندارد و در صورتی که به این اقدام مبادرت ورزد، قانون جزا را در این کشور نقض کرده است. مدیر برنامه حقوق انتخابات در دانشگاه حقوق اوهایو در این باره گفته است: استفاده از کلمات «نیروهای مجری قوانین» که از نظر من نیروهای مسلح هستند، در این قانون منع شده است. بر اساس عنوان ۱۸ بخش ۵۹۲ قانون جزا در آمریکا «هر مقامی در این ارتباط دستوری برای اعزام نیروهای نظامی صادر کند مشمول مجازات حبس حداقل 5 سال و سلب صلاحیت از داشتن هرگونه پست افتخاری، منفعت مالی یا اعتمادی در آمریکا خواهد شد».
 
* نگرانی ترامپ از حقه کثیف دموکرات‌ها
رئیس‌جمهور آمریکا همزمان که به دنبال اعزام نیروی فدرال به مراکز انتخاباتی برای مقابله با تقلب است، مجددا تئوری «دیوانه» مبنی بر اینکه تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ماه نوامبر به سبب رای‌گیری پستی می‌تواند منجر به رسیدن نانسی پلوسی به ریاست‌جمهوری شود را تکرار کرد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: این بخشی از کلیت اقدامات آنهاست، اینکه اگر شما انتخاب‌تان مشخص نشود رئیس مجلس نمایندگان رئیس‌جمهور می‌شود و من فکر می‌کنم این امر یا در تاریخ بیستم یا در تاریخ یکم اجرایی شود. این را کنار هر چیز دیگر و به عنوان گزینه در نظر بگیرید. این یک فضاحت است. آنها می‌دانند این چندش‌آور و کثیف است. از آنجا که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سلسله مراتب قدرت در آمریکا بعد از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، در جایگاه بعدی جانشینی ریاست‌جمهوری قرار دارد، بر اساس تئوری‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده، در صورتی که رئیس‌جمهور جدید تا پایان دوره ریاست‌جمهوری فعلی دونالد ترامپ در ۲۰ ژانویه، ریاست خود را آغاز نکند طبق الزام اصلاحیه بیستم قانون اساسی آمریکا، نانسی پلوسی به جایگاه ریاست‌جمهوری می‌رسد. دونالد ترامپ که با طرح رای‌گیری پستی همگانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آتی در جنگ است در اظهاراتی در شورای سیاست ملی ۲۰۲۰ عنوان کرد آرای پستی در سطح گسترده می‌تواند منجر به تاخیر به مدت چند هفته، چند ماه، چند سال و «شاید هیچ وقت» در تکمیل انتخابات شود. ترامپ خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است بیفتد. می‌دانید؟! یک نظریه وجود دارد مبنی بر اینکه اگر تا پایان سال نتوانید انتخابات را تکمیل کنید نانسی پلوسی دیوانه رئیس‌جمهور خواهد شد. شما بدرستی آن را می‌دانید. با این حال این تئوری با توجه به اینکه در صورت عدم برگزاری انتخابات، دوره ریاست خود پلوسی هم سوم ژانویه به پایان می‌رسد، درست نیست.
 
* پورتلند همچنان درگیر اعتراضات ضدنژادپرستی
تأکید مجدد ترامپ بر استفاده از نیروهای فدرال در حالی است که بامداد شنبه معترضان به خشونت نیروهای سرکوبگر پلیس در پورتلند  تظاهرات کردند. در این تظاهرات درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای فدرال مقابل ساختمان مهاجرت آمریکا رخ داد. چند صد نفر از معترضان اوایل روز جمعه به ساختمان مهاجرت حمله‌ور شده و به سمت دیوارهای ساختمان سنگ و بطری پرتاب کردند. به گفته پلیس، نیروهای فدرال نیز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و تسلیحات ضد‌شورش استفاده کردند و در این میان ۳ نفر از معترضان نیز بازداشت شدند. در ادامه اعتراضات خیابانی معترضان به بی‌عدالتی در آمریکا و رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس، پلیس اف‌بی‌آی با دریافت تهدید بمبگذاری در یک خودرو تعدادی از ساختمان‌های فدرال را در شهر پورتلند تعطیل کرد. شهر پورتلند در ۲ ماه گذشته صحنه اعتراض‌های مردمی به نژادپرستی و خشونت پلیس در پی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور بوده است و با گسیل نیروهای فدرال به این شهر به دستور ترامپ، شدت اعتراضات نیز افزایش پیدا کرده است. 
 
* اعتراض نیویورکی‌ها به ویروس ترامپ
علاوه بر پورتلند در نیویورک هم صدها نفر از مردم شهر نیویورک آمریکا برای اعتراض به سوءمدیریت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در مقابله با ویروس کرونا در خیابان‌های این شهر دست به تظاهرات زدند. بر اساس گزارش رسانه‌های خبری، این تجمع اعتراض‌آمیز با عنوان «راهپیمایی برای مردگان»، همچنین به منظور یادآوری ده‌ها هزار نفری که بر اثر ابتلا به این ویروس در آمریکا جان خود را از دست دادند، شکل گرفت. در این تظاهرات مردم تابلو‌هایی را در دست داشتند که روی آنها عنوان‌های «ویروس ترامپ»، «ترامپ را برکنار کنید»، «این [ویروس] قابل پیشگیری بود» و «ترامپ! شکست خوردی، استعفا بده» نوشته شده بود. هماهنگ‌کنندگان این راهپیمایی‌ در پستی فیسبوکی نوشتند:‌ «۱۸۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به «کووید-19» جان خود را از دست داده‌اند. ترامپ مسؤول مرگ هر کدام از آنهاست». آمریکا همچنان بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان در سرتاسر جهان را دارد. مطابق آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه جان هاپکینز، با ابتلای ۴۴ هزار و ۲۹۱ مورد جدید، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات‌متحده به ۵ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۳۵ نفر رسید. بر این اساس دستکم یکهزار و ۸۵ مورد جدید بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» در ایالات متحده آمریکا جان خود را از دست داده‌اند تا آمار کلی قربانیان این ویروس ناشناخته به 180هزار نفر برسد. مقایسه آمار و ارقام جدید دانشگاه جان هاپکینز با آمار روزهای گذشته این مرکز نشان می‌دهد برای چندمین روز متوالی، آمار روزانه قربانیان کرونا در آمریکا از هزار نفر فراتر رفته است. 
 
* استفاده از هواپیماهای جاسوسی برای رصد اعتراضات
در شرایطی که اعتراضات در پورتلند، نیویورک و برخی دیگر از شهرهای آمریکا ادامه دارد، وزارت دفاع آمریکا روز جمعه با اعتراف به استفاده از هواپیماهای جاسوسی برای رصد اعتراضات مردمی در شهرهای ایالت متحده اعلام کرد: رفتار آنان در مقابل معترضان قانونی است. به گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون گزارش داد استفاده از هواپیماهای شناسایی گارد ملی در 4 شهر ایالات‌متحده برای نظارت بر اعتراضات گسترده اخیر، قوانین ارتش برای جمع‌آوری اطلاعات را نقض نکرده است. این تحقیقات به دستور مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالات کنگره مبنی بر اینکه آیا ارتش با اقدامات غیرقانونی، اعتراضات شهروندان آمریکایی را پس از مرگ جورج فلوید مورد رصد قرار داده است یا نه، تهیه شده است. به نوشته آسوشیتدپرس، استفاده از پروازهای جاسوسی برای رصد اعتراضات از جمله درخواست‌های دونالد ترامپ برای فرونشاندن ناآرامی‌های گسترده معترضان در شهرهای آمریکا بود. 
 

Page Generated in 0/0075 sec