printlogo


کد خبر: 223468تاریخ: 1399/6/2 00:00
علی لطیفی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره قرارداد ویلموتس:
مقصر وزارت ورزش است

زهره فلاح زاده: لیگ نوزدهم با قهرمانی پرسپولیس، نایب قهرمانی استقلال و سقوط ۲ تیم بوشهری به لیگ یک به پایان رسید. «وطن امروز» برای بررسی لیگ، داربی پیش‌رو در جام حذفی و قرارداد جنجالی مارک ویلموتس با تیم ملی ایران، با علی لطیفی، بازیکن سابق تیم ملی و استقلال گفت‌وگو کرد. لطیفی ماندن فرهاد مجیدی برای فصل بعد را در گرو برد استقلال در داربی نیمه نهایی جام حذفی می‌داند. او همچنین معتقد است وزارت ورزش مقصر اصلی بستن قرارداد فدراسیون فوتبال با ویلموتس، سرمربی تیم ملی ایران است.
***
* لیگ نوزدهم به پایان رسید؛ ارزیابی شما از لیگ امسال چیست؟
لیگ امسال تحت تأثیر بیماری «کووید-۱۹» بود که باعث شد فوتبال ما که به لحاظ سخت‌افزاری هم مشکلاتی دارد، تحت فشار عجیبی قرار بگیرد. اگر بخواهیم بحث فنی داشته باشیم، یکی از برنده‌های لیگ امسال بدون شک پرسپولیس است که یحیی گل‌محمدی مسیر موفق برانکو و کالدرون را ادامه داد، بویژه در فاز دفاعی. اگر فوتبال اروپا را ببینیم، همواره در لیگ‌های معتبر تیم‌هایی قهرمان می‌شوند که گل خورده کمتری دارند تا اینکه گل‌زده بیشتری داشته باشند. مهم‌ترین فاکتور پرسپولیس برای قهرمانی، گل خورده کمتر بود. دومین تیم برنده، فولاد بود. زوج سعید آذری (مدیرعامل باشگاه) و جواد نکونام (سرمربی) در بخش مدیریت و مسائل فنی موفق بودند. استقلال هم که با استراماچونی شروع کرد و هنوز هم مشخص نشده در وزارت ورزش چه اتفاقی افتاد که باعث رفتنش شدند، با فرهاد مجیدی لیگ را تمام کرد که البته مجیدی هم در سمت مربیگری استقلال نمره قبولی گرفت. ۲ تیم بازنده هم سپاهان و تراکتور بودند؛ تیم‌هایی که بیشترین هزینه را در فصل نقل و انتقالات داشتند اما در گرفتن جام ناکام ماندند. امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان سال‌هاست دیگر جامی به دست نمی‌آورد. اصفهانی‌ها همه امکانات را در اختیار این مربی ‌گذاشتند اما او نتوانست به موفقیت برسد. دلیل اصلی ناکامی تراکتور را هم سوء‌مدیریت می‌دانم که تغییرات زیادی انجام می دهند. مربیان بسیاری روی نیمکت این تیم نشستند که از آنها حمایت نشد و بازیکنان زیادی به شکل عجیبی به این تیم آمدند و ‌رفتند. در کل لیگ جذابی ندیدیم و پدیده‌ای نداشتیم. بزرگ‌ترین معضل لیگ ما فسادهایی است که گریبان‌گیر فوتبال ما شده است. 
 
* درباره امیر قلعه‌نویی صحبت کردید؛ خیلی‌ها می‌گویند دوران مربیگری او تمام شده است، نظر شما چیست؟
من چنین اعتقادی ندارم، بلکه بر این باورم امیر قلعه‌نویی با تغییر برنامه و فرم کاری می‌تواند پوست‌اندازی کند. او مربی باهوشی است و مدیریت قوی‌ای دارد. اگر اطرافیانش را ببیند، دلیل ناکامی‌هایش را می‌تواند پیدا کند. باید ببیند چه اتفاقی افتاده که دیگر روی او حساب باز نمی‌کنند. قطعا اگر به دنبال پاسخ این سوالات برود، می‌تواند باز هم عرض اندام کند. 
 
* آقای گل لیگ امسال شیخ دیاباته، مهاجم اهل مالی استقلال شد؛ بازیکنی که در نخستین حضورش در ایران توانست گلزن‌ترین مهاجم لیگ شود، عملکرد او را چطور دیدید؟
بدون شک دیاباته یک سر و گردن از فوتبال ما بالاتر است. بعد از ابراهیم توره، دیاباته بهترین مهاجم خارجی است که وارد فوتبال ما شده است. او بازیکن فوق‌العاده‌ای است و اعتقاد دارم اگر شرایط بدنی‌اش خوب باشد و استقلال بتواند او را حفظ کند، یکی از عوامل موفقیت تیم در لیگ و آسیا خواهد شد.
 
* ۳ روز دیگر داربی پایتخت در مرحله نیمه نهایی جام حذفی برگزار می‌شود و به هر حال یک تیم در صورت باخت حذف می‌شود. قطعا شرایط این بازی با دیگر بازی‌های این ۲ تیم فرق می‌کند؛ داربی را چطور می‌بینید؟
شانس برد در داربی را همیشه ۵۰-۵۰ می‌دانم. مهم‌ترین دلیل برای موفقیت در داربی بحث روحی- روانی و انگیزشی تیم‌هاست. تحت هر شرایطی بازیکنان در زمین مسابقه انگیزه بالایی دارند. آنها برای اینکه مورد غضب هواداران قرار نگیرند، با تمام وجود در زمین حاضر می‌شوند. دومین فاکتور موفقیت در این دیدار بحث آمادگی جسمانی است. تیمی که از نظر بدنی شرایط خوبی داشته باشد و جنگ‌های میانه میدان را ببرد، بر حریفش غالب می‌شود. سومین فاکتور هم تمرکز است. نقش مربیان در داشتن تمرکز تیمی بسیار مهم است. بعد از این ۳ فاکتور تازه بحث فنی می‌تواند به برتری تیم‌ها کمک کند.
 
* گفتید بحث فنی؛ فکر می‌کنید از نظر فنی مجیدی می‌تواند تیم گل‌محمدی را شکست دهد؟
نیمکت پرسپولیس را با توجه به افرادی که حضور دارند، نسبت به نیمکت استقلال با تجربه‌تر می‌بینم. پرسپولیس آرامش بیشتری هم برای این دیدار دارد، چرا که لیگ را فتح کرده‌ است و اگر هم بازی را ببازد فشاری روی تیم نخواهد بود. هر چند آنها هم می‌خواهند پیروز داربی باشند. اما فشار زیادی روی فرهاد مجیدی است. غیر بحث برد یا باخت داربی، بحث ماندن یا نماندن او هم مطرح است. اگر مجیدی بتواند در داربی پیروز شود، پایه‌های مربیگری‌اش برای فصل آینده را محکم می‌کند اما اگر این اتفاق نیفتد، نیمکت مجیدی لرزان خواهد شد. 
 
* نظر خود شما درباره ماندن یا نماندن فرهاد مجیدی در فصل بعد چیست؟
توقعات هواداران پس از حضور موفق استراماچونی و گرفتن نتایج خوب زیاد شده است، البته مجیدی هم توانست در ۲ بازی بزرگ مقابل سپاهان در لیگ و حذفی پیروز شود تا باعث استعفای قلعه‌نویی شود. فرهاد در آن ۲ بازی با یک تیر ۲ نشان زد؛ هم افرادی که می‌خواستند قلعه‌نویی را مجدد وارد باشگاه کنند کنار رفتند تا فرهاد رقیبی برای فصل بعد نداشته باشد و هم او برنده بازی بزرگ شد. در صورت کنار رفتن فرهاد، استقلال با یک چالش بزرگ روبه‌رو خواهد شد، چون هم فرهاد آلترناتیوی ندارد و هم اینکه جذب مربی خارجی در فصل آینده ممنوع شده است. 
 
* به نظرتان قانون جذب مربی و بازیکن خارجی به کمک تیم‌های ما می‌آید؟ شما موافق این قانون جدید هستید؟
من می‌توانم درباره این سوال این شعر را بخوانم: گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر زدند گردن مسگری. شکی در این نیست که در فوتبال ما فساد رخ داده است، بویژه در ۲ تیم استقلال و پرسپولیس اما به جای اینکه بدرستی این موضوع را دنبال و پیگیری کنیم، در حال پاک کردن صورت مسأله هستیم. کاملا مخالف این قانون هستم. هر چند شاید این قانون به نفع من علی لطیفی باشد که بتوانم در لیگ ایران کار کنم اما من به فکر پیشرفت فوتبال کشورم هستم نه خودم. ما باید افراد فاسد را بازداشت کنیم و پول بیت‌المال را به خزانه بازگردانیم. باید اجازه دهیم مربیان و بازیکنان خارجی قدرتمند به فوتبال ما بیایند. مشکل ما همیشه این بوده که مدیران ناکاربلد دنبال خارجی‌های ضعیف و بی‌کیفیت رفتند و به این ترتیب به دزدی‌های خود ادامه دادند. 
 
* هواداران استقلال همچنان منتظر بازگشت استراماچونی هستند؛ موافق حضور مجدد این مربی هستید؟
من از همان روزهای اول که استراماچونی در ایران حضور داشت و نتایج خوبی هم نمی‌گرفت، به عنوان تنها کارشناس از او تعریف می‌کردم، چون سبک بازی تیمش مشخص بود که می‌تواند در ادامه نتیجه بگیرد اما بازگشت استراماچونی نباید به گونه‌ای باشد که شخصیت فوتبال ما خرد شود. اگر قرار باشد شخصیت وطن ما، مردم ما و در نهایت فوتبال ما زیر سوال برود، حتی حاضر نیستم گواردیولا هم به ایران بیاید. 
 
* سؤال آخر درباره قرارداد جنجالی مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران است. 170 میلیارد تومان باید به این مربی که کارنامه درخشانی هم در تیم ملی ما نداشت و مدت کمی در ایران حضور داشت، بپردازیم؛ مقصر اصلی بستن این قرارداد چه کسی است؟
مقصران وزارت ورزش و دولت هستند که مدیرانی را در رأس فوتبال ما می‌گذارند که تعهد و تخصصی ندارند. افرادی که در قرارداد ویلموتس فساد کردند، باید یک بار برای همیشه جوابگو باشند. این چه قراردادی بود که با این مربی بسته‌ بودند؟ موافق دادگاهی کردن افرادی هستم که نه فقط در این پرونده، بلکه در پرونده‌های شفر، سرمربی استقلال، جونیور بازیکن پرسپولیس و... فساد کرده‌اند.

Page Generated in 0/0073 sec