printlogo


کد خبر: 223491تاریخ: 1399/6/3 00:00
چرا مدیران استقلال قبل از «داربی» با استراماچونی مذاکره کردند؟
ماجرای سفر جنجالی

سفر تیم مدیریتی باشگاه استقلال به ایتالیا ابهامات زیادی را مطرح کرد و مهم‌ترین آن زمان این سفر بود که شائبه خالی کردن پشت فرهاد مجیدی را تقویت کرد. اما اصل ماجرا چیز دیگری است. سفر احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال به همراه معاون اقتصادی این باشگاه به ایتالیا به منظور مذاکره با استراماچونی در راستای تعامل جهت پرداخت مطالبات وی پیش از نهایی شدن رای کمیته انضباطی فیفا درباره شکایت او، ابهامات زیادی ایجاد کرد. مهم‌ترین سوال در این باره به زمان سفر آنها به ایتالیا باز‌می‌گردد که درست چند روز پیش از داربی حساس است. سعادتمند و نوروزی (معاون اقتصادی باشگاه) در حالی در فاصله چند روز به داربی راهی ایتالیا شدند که در واقع هیچ حق انتخاب دیگری برای انتخاب زمان سفر نداشتند. هیأت مدیره باشگاه استقلال حدود ۲ ماه قبل تصویب می‌کند برای مذاکره مستقیم با استراماچونی به مدیرعامل باشگاه تفویض اختیار شود و این سفر سعادتمند کاملا بر مبنای مصوبه هیأت مدیره باشگاه انجام شده است. در همین رابطه مهدی عبدیان، عضو هیأت مدیره استقلال در گفت‌وگو با رسانه رسمی باشگاه گفت: «2 ماه قبل در جلسه هیأت مدیره مجوز داده شد تا مدیرعامل باشگاه در جهت گرفتن تخفیف در رای‌های اعلام شده درباره مطالبات شفر و استراماچونی با این 2 مربی وارد مذاکره شود». مدیرعامل استقلال بعد از گرفتن این مجوز از هیأت مدیره، مذاکراتش را با استراماچونی از طریق وکلای وی آغاز کرد و حتی پیشنهاد سفر استرا و تیم حقوقی‌اش به تهران را برای مذاکره داد که این پیشنهاد مورد قبول واقع نشد. پیشنهاد دوم آبی‌ها مذاکره در کشور ثالث بود که استراماچونی و همراهانش این پیشنهاد را هم نپذیرفتند و دلیل آن را کرونا و قوانین سختگیرانه کشور خودشان در صورت خروج و ورود دوباره دانستند. تنها راه باقیمانده سفر استقلالی‌ها به ایتالیا و مذاکره در خانه مربی شاکی و تیم حقوقی‌اش بود. با این شرایط سعادتمند برای مذاکره با این مرد ایتالیایی حق انتخاب دیگری نداشت؛ همان‌طور که برای انتخاب زمان سفرش به ایتالیا هم حق انتخاب نداشت. به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر دنیا، سفر به کشور ایتالیا به دلیل قوانین سختگیرانه‌اش براحتی و با برنامه کوتاه‌مدت میسر نیست. استقلالی‌ها زمانی درخواست ویزا از ایتالیا کردند که در جام حذفی حتی با سپاهان هم بازی نکرده بودند و هیچ خبری از داربی و زمان انجام این بازی نبود و این نشان می‌دهد برخلاف تصور خیلی‌ها، آنها تعمدا چند روز قبل از داربی را برای سفر به ایتالیا انتخاب نکرده‌اند. بعد از مذاکرات و رایزنی‌های مکرر، سفارتخانه ایتالیا یک ویزای ۵ روزه برای مدیران باشگاه صادر کرد و زمان آغاز این ویزا نیز ۲۳ آگوست (اول شهریور) بود و مدیران استقلال مثل مکان مذاکره (ایتالیا)، برای زمان مذاکره هم حق انتخاب دیگری نداشتند و به ناچار پیش از داربی راهی کشور ایتالیا شدند؛ مذاکراتی که در صورت توفیق در آن، مقدار قابل ملاحظه‌ای از مطالبات استراماچونی کاسته می‌شود که این می‌تواند یک تابوشکنی و موفقیت بزرگ برای این باشگاه باشد. ماموریت بعدی احمد سعادتمند بعد از اتمام مذاکره با استراماچونی، بر اساس مصوبه هیأت مدیره مذاکره مستقیم با وینفرد شفر است و سعادتمند امیدوار است بتواند از این 2 مربی خارجی و پیشین تیمش تخفیفاتی بگیرد. 
 
* مربیان طلبکار به دنبال رأی فیفا یا توافق با استقلال؟
مدیرعامل استقلال با آندره‌‌آ استراماچونی و وینفرد شفر مذاکرات خود را آغاز کرده و به دنبال این است که تا قبل از رای فیفا، ‌طلب این 2 مربی از طرف باشگاه پرداخت شود. همان‌گونه که پیش‌تر عنوان شد احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال جهت مذاکره مستقیم با وینفرد شفر و آندره‌آ استراماچونی جهت کاهش محکومیت‌های مالی این باشگاه، صبح شنبه راهی اروپا شد. مدیرعامل استقلال مذاکرات خود را با این 2 مربی آغاز و از آنها درخواست کرده هماهنگی‌های لازم جهت نحوه پرداخت این پول انجام شود. این 2 مربی از باشگاه خواستند با وکلا و تیم خودشان صحبت کنند تا در این رابطه به نتیجه نهایی برسند. با توجه به اطلاعات موجود باید دید استراماچونی و شفر حاضر به مذاکره و توافق نهایی با باشگاه استقلال می‌شوند یا قرار است منتظر رای فیفا بمانند و بتوانند پول بیشتری از این باشگاه دریافت کنند. 
 
* یزدانی و چشمی، غایبان استقلال در بازی با پرسپولیس
در فاصله چند روز تا برگزاری داربی پایتخت 2 مدافع تیم فوتبال استقلال شرایط حضور در این مسابقه را ندارند. در شرایطی که استقلال روز چهارشنبه در حساس‌ترین بازی خود در جام حذفی به مصاف پرسپولیس خواهد رفت اما فرهاد مجیدی یک بازیکن دیگر تیمش را هم برای بازی با پرسپولیس از دست داده و بعید است این بازیکن بتواند برای تیمش بازی کند. 
سیاوش یزدانی، مدافع استقلال در جریان دیدار با شاهین بوشهر دچار مصدومیت شد و با توجه به وضعیتی که همسترینگ این بازیکن دارد به مسابقه با پرسپولیس نمی‌رسد. البته این بازیکن در تلاش است به هر شکل ممکن برای تیمش بازی کند و حتی قرار است در تمرین یکشنبه آبی‌پوشان هم شرکت کند اما مصدومیت این بازیکن به شکلی است که هر لحظه ممکن است دچار آسیب‌دیدگی دوباره شود. به همین دلیل تمرین سنگین این بازیکن قبل از داربی و حتی حضور در این بازی یک ریسک محسوب می‌شود. از طرفی روزبه چشمی، دیگر مدافع استقلال با وجود درمان طی روزهای گذشته شرایط خوبی برای حضور مقابل پرسپولیس ندارد. این بازیکن نیز از ناحیه عضله پشت پا مصدوم است و احتمال حضور وی در بازی روز چهارشنبه نزدیک به صفر است. با این شرایط در غیاب این 2 بازیکن، آبی‌پوشان جز عارف غلامی و شاهین طاهرخانی در شرایط فعلی مدافع دیگری را در اختیار ندارند. محمد دانشگر، مدافع استقلال هفته پیش توسط مجیدی از تیم کنار گذاشته شد و باید دید آیا این بازیکن در آستانه داربی به جمع آبی‌پوشان بازمی‌گردد یا خیر؟ اما خبر خوب برای مجیدی وضعیت علی کریمی است. هافبک استقلال شرایط بهتری نسبت به روزهای گذشته دارد و به احتمال فراوان به دیدار با پرسپولیس خواهد رسید. 
***
[علی‌نژاد: این سفر برای تخفیف بود]
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد سفر مدیرعامل باشگاه استقلال به اروپا بدون مجوز وزارت ورزش بوده است. مهدی علی‌‌نژاد در این باره به تسنیم گفت: سعادتمند، مجوزی از وزیر یا بنده برای رفتن به اروپا نگرفت. جمع‌بندی او و احتمالا برخی اعضای هیأت مدیره استقلال این بود که برای گرفتن تخفیف و چیزی شبیه آن به اروپا برود؛ موضوعی که در رسانه‌ها خواندم. وی افزود: اینطور نیست که مجوز سفر سعادتمند را داده یا از او خواسته باشیم به سفر برود. تصمیمی بوده که شخصا به عنوان مدیرعامل باشگاه گرفته است. برای این سفر دلایلی چون مذاکره برای گرفتن تخفیف از شفر و استراماچونی یا چیزی شبیه آن عنوان شده تا در فضای رودررو و چشم در چشم بنشینند و صحبت کنند. باید ایشان بازگردد و زمانی که بازگشت جلسه‌ای خواهیم داشت تا بدانیم دلیل این سفر چه چیزی بوده و ثمرات آن به چه شکل بوده است تا در جریان نتایج قرار بگیریم. 

Page Generated in 0/0055 sec