printlogo


کد خبر: 223500تاریخ: 1399/6/3 00:00
تعداد جان‌باختگان کرونا مقداری افزایشی شد
کرونای پرنوسان!

‌گروه اجتماعی: بررسی آماری کرونا در کشور نشان می‌دهد روند ابتلا و فوتی‌های ناشی از این بیماری در روزهای اخیر نسبت به ابتدای تابستان باثبات شده و تغییرات مختصری یافته است اما دیروز سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد برای دومین روز متوالی تعداد قربانیان افزایشی بود.
به گزارش «وطن ‌امروز»، دیروز تعداد فوتی‌های روزانه 141 مورد گزارش شد که نسبت به روز شنبه افزایش نشان می‌دهد. شمار قربانیان در روز شنبه 126  نفر و روز جمعه 112 نفر اعلام شده بود اما  تعداد جان‌باختگان دیروز نشان می‌دهد که نوسان آماری کرونا قرار نیست پایان یابد. کمیته اپیدمیولوژی بیماری «کووید-۱۹» وزارت بهداشت در این باره آمارهای جالبی ارائه و تاکید کرد تنها راه مقابله با کرونا فعلا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
در گزارش این کمیته، استان‌ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به ۳ دسته پر گزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شده‌اند و روند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است. درباره استان‌های با بروز کم، تغییرات کم در داده‌ها می‌تواند تغییرات سریعی در شاخص‌ها ایجاد کند، از این رو تفسیر داده‌های این استان‌ها سخت‌تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است. تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه کنند.
 
* تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به ۳۱ مردادماه
بنا بر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالاست اما ثبات و تغییرات مختصر دیده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصری در ۷ استان هرمزگان، بوشهر، فارس، اردبیل، سیستان‌و‌بلوچستان، قم و گیلان مشاهده می‌شود. تصور می‌شود در ۲ استان خوزستان و یزد روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در ۲ استان کرمان و همدان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی وجود داشته باشد. روند صعودی یا شروع پیک در 7 استان اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، قزوین، تهران و کهگیلویه‌و‌بویراحمد دیده می‌شود. در ۲ استان زنجان و خراسان شمالی روند نزولی مشاهده می‌شود. در ۱۱ استان ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، مازندران، مرکزی، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان رضوی، گلستان و خراسان جنوبی ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.
 
* ۱۰۲۰۰ تهرانی از ابتدای کرونا تا امروز جان‌باخته‌اند
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: نیمی از جان‌باختگان کرونا تهرانی بوده‌اند. 
 ناهید خداکرمی در تذکری پیش از دستور، درباره شیوع بیماری کرونا گفت: وضعیت کشور را در حال ملاحظه داریم و تا دیروز و در عرض ۶ ماه در کل تهران ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر جان‌باخته‌اند. برای مثال در روز جمعه مرگ بچه‌ای ۸ ساله را شاهد بودیم که اتفاقا پدر و مادرش هم پزشک بودند. 
وی افزود: لذا از هموطنان می‌خواهیم نسبت به اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و شست‌و‌‌شوی دست‌ها پیگیری ویژه داشته باشند. از شهرداری هم می‌خواهیم تا نسبت به اجرای صحیح فاصله‌گذاری دقت لازم را داشته باشد و شعار «هر خانه یک حسینیه» را پیگیری کند. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر چند عملکرد سازمان زیباسازی در نصب بیلبوردهای هشداردهی خوب بوده است اما جا داشت در سطح محلات و مناطق در قالب بیلبوردهایی، پروتکل‌های بهداشتی را به مردم یادآوری می‌کردند. 
 
* آمار بالای ابتلای کادر درمان به کرونا در ایران
وضعیت کرونا در پایتخت بحرانی است و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرده کادر درمان در کشور دچار فرسودگی شده است. 
علیرضا زالی، معدل میزان ابتلای کادر درمان در ایران به ویروس کرونا را نسبت به استاندارد جهانی بالا دانست و گفت: آمار تطبیقی نشان می‌دهد ایران، آمریکا و روسیه 3 کشوری هستند که از نظر قدر مطلق ابتلا، میزان ابتلای کادر درمان در این کشورها بالاتر است. 
وی افزود: در پیک اول که شروع بیماری بود، تجهیزات حفاظتی به اندازه مکفی در بیمارستان‌ها توزیع نشده بود، طبیعتا جامعه پزشکی هم آموزش‌های لازم را در زمینه مقابله با اپیدمی و نحوه ابتلا به بیماری و حفاظت عمومی ندیده بودند اما در حال حاضر به رغم اینکه وسایل حفاظت فردی در دسترس است و آموزش‌های لازم دیده شده و تجربه گروه‌های پزشکی هم افزایش پیدا کرده است اما میزان ابتلا به چند دلیل بالاتر است. 
زالی ادامه داد: مهم‌ترین دلیلش این است که فرآیند خستگی مزمن تیم پزشکی که یک مساله غیرقابل اجتناب است، موجب شده سطح دفاعی و ایمنی آنها کاهش پیدا کند. طبیعتا وقتی افراد خسته‌تر می‌شوند و انگیزه‌های‌شان کمرنگ می‌شود، از نظر سیستم ایمنی بدن در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند. سطح بالای خستگی و فرسایشی بودن بیماری «کووید-‌‌19» موجب شده انگیزه‌های افراد برای استفاده از وسایل حفاظتی کاهش پیدا کند. 
وی افزود: مطالعه میدانی در 3 دانشگاه علوم‌پزشکی در تهران نشان می‌دهد ۲۳ درصد گروه‌های پرستاری و پشتیبانی بیمارستان‌ها به‌رغم وجود وسایل حفاظتی در مراکز درمانی به اندازه کافی از این وسایل استفاده نکرده بودند. در جامعه پزشکی این عدد حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد است؛ به این دلیل که پوشیدن لباس‌های کاور در فضای گرم و با تهویه نامناسب بیمارستان‌ها کاری سخت است. زالی با تاکید بر اینکه فرآیند جذب نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان باید مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: ما تنها دستگاهی هستیم که متاسفانه بخش زیادی از درآمد پرسنل مورد  نیاز را باید از منابع غیردولتی پرداخت کنیم. در تهران نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد نیروهای شاغل مجموعه بیمارستان‌های ما کسانی هستند که بودجه دولتی و بند «و» برای آنها ترسیم نشده و بیمارستان‌ها برای رفع نیازهای‌شان مجبور شده‌اند از این نیروها استفاده کنند. این مساله فشار مضاعفی را به اقتصاد ضعیف و شکننده بیمارستان‌ها در سال‌های اخیر وارد کرده است. متاسفانه هیچ وقت کسی این موضوع را به طور جدی مورد توجه قرار نداده است که یک بار و برای همیشه تمام نیروهای بهداشتی- درمانی کشور مورد حمایت قرار بگیرند. 
 
 

Page Generated in 0/0133 sec