printlogo


کد خبر: 223511تاریخ: 1399/6/3 00:00
مسؤولان فضای مجازی را رها کرده‌اند

دکتر سیدنظام‌الدین موسوی*: فضای مجازی مدت‌هاست از دغدغه‌های مهم رهبر حکیم انقلاب است اما مسؤولان مربوط تاکنون اقدام جدی و اثرگذاری در این حوزه نداشته‌اند. همین امر باعث شده مجلس یازدهم اراده کند تا به این حوزه ورود جدی داشته باشد. در همین راستا در فراکسیون رسانه و فضای مجازی با جدیت به دنبال مطالبه‌گری از مسؤولان و پیگیری تحقق سیاست‌های رهبر انقلاب در این حوزه هستیم. 

مقام معظم رهبری در دیداری که روز گذشته با هیات دولت داشتند نکته مهمی را درباره فضای مجازی متذکر شدند؛ اینکه امروز فضای مجازی با همه عرصه‌های زندگی مردم عجین شده است و نمی‌توان این فضا را نادیده گرفت. همان‌طور که ایشان اشاره کردند، امروز هیچ وجهی از وجوه زندگی مردم وجود ندارد که با فضای مجازی گره نخورده باشد و همین مساله باید مسؤولان را متوجه کند که ما با موضوع مهمی مواجه هستیم. 10 سال پیش که هنوز خیلی از مسؤولان متوجه اهمیت این حوزه نشده بودند، مقام معظم رهبری اقدام به تاسیس شورای عالی سیاست‌گذاری فضای مجازی کردند. ایشان از مدت‌ها قبل با ریزبینی و نکته‌سنجی آسیب‌های پیش روی این فضا را پیش‌بینی کردند اما اقدامات لازم از سوی مسؤولان امر انجام نشد. 
خروجی عملکرد مسؤولان در این سال‌ها نشان می‌دهد آن عنایت جدی‌ای که لازمه ساماندهی این فضاست، وجود نداشته است. مدیریت و ساماندهی این فضا همت و تلاش وافری می‌طلبد که ما آن را مشاهده نکردیم.
مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته بر نکته دیگری هم تاکید داشتند و آن هم اینکه فضای مجازی در کشور ما از درون هدایت نمی‌شود و این وظیفه مسؤولان است که این نقیصه را برطرف کنند. این هم نکته مهمی است که مورد اشاره معظم‌له قرار گرفت. 
ما باید فضای مجازی‌ای در کشور داشته باشیم که «درون‌جوش» باشد و از درون اداره شود اما امروز ما استقلالی در این حوزه نداریم. سرعت رشد ما در حیطه‌هایی که به هدایت و مدیریت فضای مجازی منتهی شود بسیار کند است. اینکه جریان فضای مجازی کشور ما از بیرون مدیریت شود تبعات بسیار بد فرهنگی خواهد داشت که استقلال ما را تهدید خواهد کرد. 
ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که برای اینکه در حوزه فضای مجازی، بتوانیم یک مدیریت و ساماندهی مناسب داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه این فضا را بومی‌سازی کنیم. تا زمانی که فضای مجازی کشور ما بومی‌سازی نشود، ما دچار مشکل خواهیم بود. ما بدون اینکه وارد وجه سلبی شویم باید بتوانیم به خودکفایی در حوزه فضای مجازی برسیم به طوری‌ که گلوگاه‌های مهم این فضا که با استقلال کشور ما مرتبط است، تحت مدیریت باشد و از این حالت رها بودن کنونی خارج شود. 
مقام معظم رهبری در دیدار دولت به مسأله دیگری هم اشاره کردند و آن بحث شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک بود. دولت الکترونیک زیرساخت پیشرفت کشور است که در این سال‌ها توجه جدی به آن نشده است. ما امیدواریم تلنگرهایی که رهبر معظم انقلاب روز گذشته به مسؤولان مدیریت فضای مجازی کشور زدند، در آنها اثر کند و اراده‌شان را برانگیزد که چاره‌جویی لازم را انجام دهند. 
کوتاهی‌های مسؤولان و مشکلاتی که در حوزه فضای مجازی وجود داشت ما را بر آن داشت تا در مجلس یازدهم دست به تاسیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی بزنیم. در این فراکسیون، اساس را بر پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب گذاشته‌ایم. در همین راستا برنامه داریم مصوباتی را تنظیم کنیم که شورای عالی فضای مجازی ضمانت‌های اجرایی لازم را برای اقدامات مربوط داشته باشد. 
حقیقتا لازم است مسائل فضای مجازی فراتر از شعارها پیگیری شود. با توجه به اینکه مجلس یک جایگاه نظارتی و مطالبه‌گری هم دارد، ما در فراکسیون فضای مجازی سعی می‌کنیم بر حسن اجرای سیاست‌های این حوزه نظارت و مطالبه‌‌گری لازم را از مسؤولان داشته باشیم. این وظیفه ما است که پیگیر تحقق بیانات رهبر حکیم انقلاب باشیم.
* رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی

Page Generated in 0/0055 sec