printlogo


کد خبر: 223512تاریخ: 1399/6/3 00:00
اخبار

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدجواد علم‌الهدی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله سیدجواد علم‌الهدی را تسلیت گفتند. 
متن این پیام به شرح ذیل است: 
 بسم‌ الله‌ الرحمن ‌الرحیم
درگذشت مرحوم مبرور آیت‌‌الله آقای حاج سید‌جواد علم‌الهدی رضوان‌الله‌علیه را که از فضلای خراسانی درس مرحوم آیت‌‌الله العظمی بروجردی بودند، به خاندان مکرم علم‌الهدی بویژه فرزندان معزز ایشان و نیز به ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۲ شهریور 99
***
اجازه نمی‌دهیم دیگران روابط آژانس و ایران را مدیریت کنند
نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به اینکه سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربطی به مکانیسم ماشه ندارد و خواست آمریکا هم نیست، تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد دیگران روابط آژانس و ایران را بویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه اینستاگرامش درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران نوشت: همان‌گونه که قبلا اعلام شد، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، فردا به ایران سفر می‌کند و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وی در ادامه افزود: اعتماد ایران به آژانس در ماه‌های اخیر صدمه دیده است. ضروری است سفر مدیرکل به ایران موجب اعتمادسازی شود. غریب‌آبادی تصریح کرد: این سفر ارتباطی با مکانیسم به‌اصطلاح ماشه ندارد و خواست آمریکا هم نیست و در چارچوب دعوت طرف ایرانی صورت می‌گیرد. نماینده دائم ایران در آژانس تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد دیگران روابط آژانس و ایران را بویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند. مهم است این اطمینان در تهران داده شود که آژانس بر مبنای 3 اصل بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گری حرکت خواهد کرد و در مسائل پادمانی نیز فراتر از اصول استاندارد و ارزیابی‌ها و داده‌های مستقل خود عمل نخواهد کرد. تنها در این صورت است که سوءتفاهمات می‌تواند رفع شده و همکاری‌ها تداوم یابد.
***
اقدامات ضدایرانی آمریکا اقتدار شورای امنیت را از بین می‌برد
وزیر خارجه روسیه ضمن نسنجیده خواندن استدلال‌های آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تأکید کرد برنامه ایالات‌متحده برای احیای تحریم‌های ایران، در نهایت اقتدار شورای امنیت را از بین می‌برد. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه 1»، با یادآوری خروج 2 سال پیش دولت ترامپ از برجام گفت: مساله اینجاست که یکی از کشورهای حامی قطعنامه مورد توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران (قطعنامه ۲۲۳۱) اعلام کرد به تعهداتش پایبند نخواهد بود اما در عین حال از دیگران تقاضا می‌کند از پیشنهادات و توصیه‌های این کشور پیروی کنند. وی سپس اینگونه ادامه داد: آنها اعلام کردند هیچ کشوری نمی‌تواند در تنبیه ایران برای نقض توافقی که آمریکا از آن خارج شده است، مانع ایالات‌متحده شود. اگرچه بسیار متناقض و نسنجیده به نظر می‌رسد اما اوضاع به این شکل است. آمریکا اعلام کرده به تعهداتش (ذیل برجام) برای عدم وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، لغو محدودیت‌های فعلی و صدور مجوز به ایران برای مشارکت کامل در تجارت بین‌المللی و تبادلات اقتصادی پایبند نخواهد بود. ایالات‌متحده می‌گوید آنها به این تعهدات عمل نخواهند کرد و به‌علاوه، بقیه را نیز از عمل به تعهدات‌شان در قبال ایران منع خواهند کرد. لاوروف در ادامه به تلاش‌های آمریکا برای به‌روز‌رسانی برجام، از جمله تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود، اشاره کرد و گفت نه روسیه و نه دیگر طرفین برجام هیچ‌گونه اساس قانونی، سیاسی یا اخلاقی در «به استهزا گرفتن تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل و خود شورا‌ به این شیوه ظالمانه» نمی‌بینند. 
***
هشدار کمیسیون امنیت ملی مجلس به امارات
هر نوع پیامد سازش با رژیم صهیونیستی با شماست
اعضای کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای، اقدام ابوظبی را در اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تهدید جدی برای منافع و امنیت منطقه دانسته و هشدار دادند هر گونه پیامد منفی این توافق سازش را به حساب ابوظبی خواهند گذاشت. در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام امارات یک طراحی برای خوش‌خدمتی انتخاباتی برای ترامپ است. حاکمان ابوظبی بدانند این توافق ننگین محتوم به شکست است و هزینه سنگینی برای این کشور دارد. بی‌تردید ملت فلسطین و ملت‌های آزاده منطقه در مقابل این اقدام سکوت نخواهند کرد و آتش خشم امت اسلامی، دامن حاکمان امارات را خواهد گرفت. کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی اقدام ابوظبی را تهدید جدی برای منافع و امنیت منطقه دانسته و هشدار می‌دهد هر گونه پیامد منفی این توافق سازش را به حساب ابوظبی خواهد گذاشت. بی‌تردید هزینه چنین اقدامی برای حاکمان فریب‌خورده و نشسته در کاخ‌های شیشه‌ای بسیار سنگین خواهد بود. آمریکای سلطه‌گر نیز بداند دست پنهانش در این اقدام کاملا مشهود است و این تلاش نافرجام سرعت خروج او از منطقه را بیشتر خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0057 sec