printlogo


کد خبر: 223518تاریخ: 1399/6/3 00:00
بی‌تفاوتی مردم آمریکا به انتخابات تبدیل به یک بحران برای ایالات متحده شده است
جنگ آمریکا در ۳ جبهه داخلی
* گزارش شارون استون از عمق فاجعه‌کرونا در‌آمریکا

گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی ۷۰ روز دیگر برگزار می‌شود که شواهد حاکی از آن است برخلاف جار و جنجال‌های رسانه‌های آمریکایی و ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، لااقل هنوز موضوع انتخابات اهمیت چندانی برای عموم مردم آمریکا ندارد و نوعی سرخوردگی و ناامیدی از عملکرد ۲ حزب در بین مردم این کشور مشاهده می‌شود. 
آنچه این روزها از آمریکا به دنیا مخابره می‌شود حاکی از شکست بزرگ ابرقدرت خودخوانده دنیا در حوزه‌های متفاوت از جمله ۳ حوزه پرچالش سلامت، عدالت و امنیت است. 
به گزارش «وطن امروز»، در حوزه سلامت، آمریکا پرتلفات‌ترین کشور دنیا در حوزه کرونا محسوب می‌شود و در ۶ ماه گذشته هیچ کشوری نتوانسته این عنوان منفی را از آمریکایی‌ها بگیرد! دولت پرمدعای آمریکا در ۳ ماه ابتدایی شیوع کرونا در این کشور حتی از تامین بدیهیات مبارزه با این بیماری مثل دستمال کاغذی و الکل هم ناتوان بود و ایالت‌ها به طور کل از دولت ترامپ قطع امید کرده بودند. این موضوع خود به افتضاحی بزرگ برای آمریکایی‌ها تبدیل شد. در حوزه عدالت، حداقل اعتراضات ۲ ماه و اندی اخیر آمریکا نشان می‌دهد بی‌عدالتی در قبال رنگین‌پوستان بویژه سیاه‌پوستان موضوع مهمی است که حتی حضور یک رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست در کاخ سفید یعنی باراک اوباما هم نتوانست دردی از آن درمان کند و حالا در ۴ سال حضور ترامپ این موضوع نه فقط کاهش نیافته، بلکه به واسطه نژادپرستی عریان رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش قابل تاملی هم یافته است. 
در حوزه امنیت، استناد به سخنان چه کسی بهتر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که صراحتا اوضاع امنیتی برخی ایالت‌ها را با افغانستان مقایسه کرده و تازه اوضاع افغانستان را بهتر از این ایالات می‌داند. موضوع امنیت در بسیاری از ایالات آمریکا بیشتر به افسانه شبیه است و نه فقط در شب، بلکه حالا در روزها هم احتمال زیادی برای ناامنی هست. حالا هر چه هم ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بر تنور انتخابات بدمند و ترامپ و بایدن هم عروسک‌‌گردان این خیمه‌شب‌بازی تکراری باشند، نمی‌توان واقعیت «آغاز پایان آمریکا» را پوشاند. حتی اگر هیچ‌‌کدام از موضوعات بالا هم نبود باز حضور فردی چون ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا بهترین شاهد و دلیل برای ناکامی آمریکا در تحقق لیبرال- دموکراسی است. 
 
* اعتراضات در آمریکا به ساختارهاست
یکی از مصادیق فروپاشیدگی اوضاع در آمریکا ادامه اعتراضات در این کشور با وجود بی‌تفاوتی دولت است. در همین ارتباط  دکتر فواد ایزدی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»، پیرامون چرایی تداوم اعتراضات ضد‌نژادپرستی در آمریکا گفت: مساله اعتراضات در آمریکا ارتباط مستقیمی با تبعیض نژادی سازمان‌یافته در این کشور دارد. در طول تاریخ آمریکا بارها این مساله منجر به تظاهرات شده و هر بار با سرکوب دولت مواجه شده است. واقعیت این است شکاف اجتماعی موجود در ایالات متحده به حدی است که اعتراضات به ساختار سیاسی و حکومت در آمریکا به‌مثابه آتش زیر خاکستر در این کشور وجود خواهد داشت و این اعتراضات با وجود اینکه در ابتدا کوتا‌ه‌مدت برآورد می‌شد اما به نظر می‌رسد ادامه‌دار خواهد بود. 
استاد دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه افزود: تغییرات نژادی در ایالات متحده در کنار تغییراتی که در باور نسل جدید آمریکایی‌ها به وجود آورده، منجر به اعتراضات به نشانه‌ها و نمادهایی شده که پیش از این از ارزش‌های آمریکایی برشمرده می‌شد. همین مساله سبب شده تا شکاف بین دولت و مردم در آمریکا و نارضایتی عمومی از ساختار حکومت در این کشور بیشتر هویدا شود. 
 
* اعلام «وضعیت شورش» در پورتلند برای دومین بار در یک هفته
پلیس شهر پورتلند آمریکا برای دومین‌بار در یک هفته گذشته در این شهر «وضعیت شورش» و «تجمع غیرقانونی» اعلام کرد. خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به بیانیه پلیس پورتلند نوشت: پلیس پورتلند پس از آنکه جمعیتی چندصد نفره از معترضان به سمت یک مقر پلیس در شمال این شهر راهپیمایی کرده و آسیب شدیدی به خودروهای پلیس وارد و چند افسر را مجروح کردند، تعدادی را بازداشت کرد. بازه سنی بازداشت‌شدگان 18 تا 48 سال اعلام شده است. پلیس اعلام داشت: تعداد زیادی از این افراد مجهز به تجهیزات محافظتی شامل کلاه‌های محافظ، ماسک‌های مخصوص گاز، محافظ چشم و زره ضدگلوله بودند و برخی از آنها سپرهای چوبی دست‌ساز حمل می‌کردند. در بیانیه پلیس پورتلند تصریح شده تلاش‌هایی برای به آتش کشیدن ساختمان مقر پلیس در تظاهرات‌های قبلی وجود داشته است. 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سریعا در توئیتر به این تحولات در پورتلند واکنش نشان داد و از شورای این شهر که تحت کنترل دموکرات‌هاست خواست برای مقابله با شورش‌ها گارد ملی را فرابخواند و شورش‌ها را متوقف کند. فاکس‌نیوز در حالی این تظاهرات را مربوط به گروه‌های راست‌گرا و در مخالفت با مارکسیسم در آمریکا دانست که گروه‌های چپ‌گرا از جمله آنتیفا در این تظاهرات شرکت داشتند. «تد ویلر» شهردار پورتلند با انتشار پیامی در توئیتر به همه معترضان هشدار داده بود تظاهرات خود را به صورت مسالمت‌آمیز برگزار کنند ولی این اعتراضات در نهایت به خشونت کشیده شد. 
 
* لوئیزیانا در مسیر پورتلند
بامداد یکشنبه هم گروهی از مردم شهر لافایت‌ در ایالت لوئیزیانا در اعتراض به قتل مردی سیاه‌پوست که در همین منطقه توسط پلیس از پا در‌آمد، تظاهرات کردند. به نوشته وبسایت خبری «ادووکیت»، در جریان این اعتراضات پلیس این ایالت از نارنجک‌های دودزا استفاده کرد. منابع خبری گزارش داده‌اند معترضان شعار «نه عدالت و نه صلح [وجود دارد]» سر دادند. در پایان این اعتراضات نیز پلیس به منظور کنترل بیشتر معترضان از نیروهای ضدشورش استفاده کرد. 
اداره پلیس لوئیزیانا اعلام کرد: تریفرود پلرین، شهروند سیاه‌پوست 31 ساله در شهر لافایت روز جمعه پس از اصابت 11 گلوله ماموران پلیس جان باخته است. بر اساس این گزارش، یک شاهد عینی درباره قتل این شهروند سیاه‌پوست گفت: پلرین زمانی که تحت تعقیب پلیس قرار گرفت، یک چاقو حمل می‌کرد و قصد فرار از دست ماموران پلیس را داشت. تصاویر منتشر شده در توئیتر نشان می‌دهد 6 مامور پلیس اسلحه‌های خود را به سوی پلرین نشانه رفته بودند و زمانی که این شهروند سیاه‌پوست به یک پمپ‌بنزین رسید، هدف ۱۱ گلوله قرار گرفت. 
 
* تکرار تراژدی «جورج فلوید» در ایالت آریزونا
در حالی که موج اعتراض‌های ضدنژادپرستی همچنان در شهرهای مختلف آمریکا از جمله پورتلند و لوئیزیانا ادامه دارد، انتشار خبر قتل یک مرد لاتین‌تبار در ایالت آریزونا پس از تحمل ۶ دقیقه حالت خفگی به دست مأمور پلیس برای مقامات محلی و پلیس دردسر‌ساز شده و احتمال وقوع دور جدیدی از تظاهرات خشونت‌بار در این ایالت را تشدید کرده است. تارنمای شبکه آمریکایی «تله‌موندو ۵۲» با استناد به ویدئویی که از دوربین یکی از افسران پلیس حاضر در صحنه جنایت منتشر شده است، نوشت: پلیس آمریکا «رامون تیموتی لوپز» ۲۸ ساله را ۱۴ آگوست در غرب فونیکس ایالت آریزونا، به اتهام سرقت یک نوشیدنی از مغازه بازداشت کرده و او را به مدت 6 دقیقه در پیاده‌رو به حالت درازکش نگه داشته بود که پس از آن جسد بی‌جان او در صندلی عقب خودروی پلیس مشاهده شده است. نیروهای پلیس وقتی متوجه شدند او دیگر به هوش نمی‌آید، سعی کردند او را به هوش آورند اما تلاش‌شان بی‌فایده بود و کمی بعد پزشکان اورژانس، مرگ او را اعلام کردند. پرونده رامون تیموتی یادآور کشته شدن جورج فلوید سیاه‌پوست در چند ماه گذشته است که منجر به تظاهرات عظیم در ایالات متحده آمریکا شد. 
 
* وضعیت «فاجعه» در کالیفرنیا
همزمان با تداوم اعتراضات به وضعیت حقوق بشر و تبعیض نژادی در آمریکا، گسترش دامنه آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا به شهرهای مختلف این ایالت منجر به اعلام وضعیت «فاجعه» در کالیفرنیا شده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: از مناطق «لیک»، «ناپا»، «سنت ماتئو»، «سانتا کروز»، «سولانو»، «سونوما» و ناحیه «یولو» به عنوان مناطق فاجعه‌بار در ایالت کالیفرنیا نام برده شده است. در همین حال اداره خدمات ملی هواشناسی آمریکا در 6 ایالت کالیفرنیا، نوادا، اورگان، آیداهو، کلرادو و نیومکزیکو به علت گسترش آتش‌سوزی و عواقب جوی ناشی از آن وضعیت هشدار اعلام کرد. طبق گزارش‌ها، آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا علاوه بر مرگ 6 نفر به زخمی شدن ۴۳ آتش‌نشان و شهروند عادی منجر شده و بیش از ۵۰۰ خانه و ساختمان‌ دیگر را تخریب کرده است و ۱۷۵ هزار نفر دستور تخلیه منازل خود را دریافت کرده‌اند. این میزان خسارت در حالی بر مردم آمریکا تحمیل شده است که اختلاف‌نظر بین ترامپ و فرماندار کالیفرنیا سبب شده پس از حدود 3 هفته از بروز این حوادث بتازگی هماهنگی‌هایی درباره کمک فدرال به این ایالت انجام شود. 
 
* بازی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با جان مردم
متضرر شدن مردم آمریکا از سوء‌مدیریت مقامات کاخ سفید و اختلافات دونالد ترامپ با دموکرات‌ها محدود به بحث‌های تبعیض نژادی و اعتراضات نشده و دامنه آن به موضوع سلامت هم کشیده شده و باعث تبدیل مسأله مقابله با شیوع کرونا به یک مساله سیاسی شده است. بر این اساس دونالد ترامپ که خود متهم ردیف اول سوءمدیریت در مهار شیوع افسارگسیخته ویروس کرونا در آمریکاست، تلویحا دموکرات‌ها را به اعمال نفوذ برای جلوگیری از ساخته شدن واکسن کرونا متهم کرده است. ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: دولت پنهان یا افرادی در سازمان غذا و دارو، آزمایش بالینی واکسن‌های کرونا توسط شرکت‌های داروسازی روی اشخاص توسط درمانگران را بسیار دشوار می‌کنند. وی افزود: آشکار است که هدف آنها از این اقدام به تاخیر انداختن مشخص شدن پاسخ و نتیجه آزمایش این واکسن‌ها به پس از سوم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به توئیت ترامپ گفت: سازمان غذا و دارو مسؤولیت دارد داروها را با قضاوت بر ایمنی و کارآمدی آنها مورد تأیید قرار دهد، نه از روی اعلامیه کاخ سفید درباره سرعت و سیاسی کردن اف‌دی‌ای. این اعلامیه خطرناکی از جانب رئیس‌جمهور بود و حتی برای شخص او نیز، فراتر از حد و مرز بود. پلوسی در صحبت‌های خود همچنین رئیس‌جمهور آمریکا را به به‌خطر انداختن سلامت شهروندان این کشور متهم کرد. اظهارات 2طرف در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده همچنان در صدر لیست مبتلایان و تلفات ناشی از کروناست.
 
***
[خواهر ترامپ: دونالد به هیچ اصولی پایبند نیست]
 در یک فایل صوتی که توسط «مری ترامپ» برادرزاده رئیس‌جمهوری آمریکا ضبط شده، «ماریان ترامپ بری» خواهر بزرگ‌تر ترامپ و قاضی پیشین فدرال با انتقاد شدید از برادرش تاکید کرده است وی به هیچ اصولی پایبند نیست. ماریان در این فایل صوتی گفته است چطور خانواده‌اش خطرناک‌ترین مرد جهان را به وجود آورد. مری ترامپ پس از انتشار این فایل‌ صوتی گفت وی ضبط گفت‌و‌گوها با عمه خود را در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ انجام داده است. در یکی از این فایل‌های صوتی، بری ۸۳ ساله می‌گوید مصاحبه سال ۲۰۱۸ برادرش را در شبکه فاکس‌نیوز شنیده است که او را به عنوان قاضی ناظر بر پرونده کودکان مهاجر جداشده از والدین در مرز انتخاب کرد. بری ادامه می‌دهد: «اگر شما فردی مذهبی بودی، به مردم کمک می‌کردی. این کار را نکن». در ادامه مطلب درج شده در این خبرگزاری آمریکایی آمده است: خواهر بزرگ‌تر ترامپ در قسمت دیگری از سخنان ضبط شده‌اش گفته است: توئیت‌های لعنتی و دروغ‌هایش! او بدون آمادگی صحبت می‌کند و دروغ می‌گوید.  خواهر ترامپ همچنین در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید که برادرش [دونالد ترامپ] هرگز نظرات وی را درباره پرونده‌های مهاجرتی نخوانده است. این فایل‌های صوتی نخستین‌بار توسط روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد و سپس نسخه آن به دست آسوشیتدپرس رسید. این فایل‌های صوتی تنها یک روز پس از برگزاری مراسم یادبود «رابرت ترامپ» برادر بری و رئیس‌جمهور منتشر شد.

******

گزارش شارون استون از عمق فاجعه‌کرونا در‌آمریکا

«شارون استون» و «شان پن» از جمله چهره‌های سرشناس هالیوود با زیر سوال بردن سیاست‌های ترامپ در زمینه کنترل بیماری کرونا در آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور را به دروغگویی در این زمینه متهم کردند و از فقر و تبعیضی گفتند که در این کشور است. به گزارش «وطن امروز»، شارون استون، بازیگر مطرح هالیوود در ویدئویی درباره انتخابات، نقدهای تندی را نسبت به ترامپ بیان کرده است. او در این ویدئو ابتدا از مرگ خانواده و اطرافیان خود به خاطر ابتلا به کرونا می‌گوید و اینکه شرایط درمانی و بهداشتی در این کشور بسیار نابسامان است. او در ادامه بیان می‌کند که مجموعه درمانی بیمارستان‌ها مدام می‌گویند شرایط تحت کنترل است و خطر مرگ ناشی از کرونا بسیار کم است اما شواهد او که نشان از مرگ و ابتلای خانواده‌اش دارد این مدعا را نقض می‌کند و اظهار می‌کند که کادر درمانی درباره وجود تست‌ به اندازه کافی دروغ می‌گویند. او در ادامه با اشاره به اینکه خواهر و شوهر خواهرش که در ایالت مونتانا زندگی می‌کنند کرونا گرفته‌اند، می‌گوید: «در ایالت مونتانا که آنها زندگی می‌کنند، تنها از افرادی تست می‌گیرند که نشانه‌های کرونا را داشته باشند و جواب آزمایش نیز 5 روز بعد می‌آید. پرستارانی که در بیمارستان کار می‌کنند نیز نمی‌توانند آزمایش دهند، چرا که تست به مقدار کافی وجود ندارد». بازیگر هالیوودی سپس بیان می‌کند که مردم در حال دست و پا زدن بین زندگی و مرگند، زیرا جز دروغ چیز دیگری وجود ندارد. جمله پایانی شارون استون این است که به هر کسی می‌خواهید رأی بدهید، بدهید اما به این قاتل (ترامپ) رأی ندهید. 
«شان پن» بازیگر آمریکایی برنده اسکار نیز در گفت‌وگویی سیاست‌های دولت ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا را دروغ‌پردازانه توصیف و از پشت‌پرده دروغگویی مکرر آمریکایی‌ها درباره عادی بودن اوضاع کرونا در این کشور گلایه کرد. این بازیگر ۶۰ ساله آمریکایی در مصاحبه جدید خود با سی‌ان‌ان عنوان کرد ارزشی برای مشاوره دادن به کاخ سفید برای افزایش ظرفیت انجام تست نمی‌بیند، چراکه «برت ژیرور» مسؤول تست کرونا در دولت ترامپ، فردی دروغگو و بی‌کفایت است. او از مردم آمریکا خواست با ویروس کرونا همچون سایر بلایای طبیعی مواجه شوند و کسانی که تست کرونای آنها مثبت می‌شود، باید فورا به کسانی که با آنها در ارتباط بودند اطلاع دهند یا به جایی بروند و خود را قرنطینه کنند. در بخش دیگری از این مصاحبه «شان پن» در واکنش به صحبت‌های خبرنگار سی‌ان‌ان درباره اینکه میلیاردها دلاری که در ماه آوریل توسط کنگره برای تست اختصاص داده شد، هنوز هزینه نشده است، گفت: «ما داریم خودمان را می‌کشیم».

Page Generated in 0/0137 sec