printlogo


کد خبر: 223519تاریخ: 1399/6/3 00:00
دولت هزار وعده!

کمیل نقی‌پور: رهبر معظم انقلاب روز گذشته در ارتباط تصویری با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، تاکید کردند دولت در سال پایانی عمر خود، فرصت خدمت به مردم را غنیمت بشمرد و به برخی از قول‌هایی که به مردم داده است جامه عمل بپوشاند. ایشان همچنین تاکید کردند رئیس‌جمهور و اعضای دولت از فرصت هفته دولت برای «تبیین و اطلاع‌رسانی خدمات اعضای دولت و نقد نقاط قوت و ضعف خود استفاده کنند»، چرا که «دولت باید بیش و پیش از دیگران به نقد درونی بپردازد». دستور رهبر معظم انقلاب را می‌توان مطالبه ایشان از دولت برای پاسخگویی به مردم عنوان کرد. حسن روحانی با تمام کش‌و‌قوس‌ها، 7 سال رئیس قوه مجریه بوده است، بنابراین بیش از همه در مقام پاسخگویی قرار دارد. اینکه کشور 7 سال قبل در چه شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار داشت و اکنون پس از گذشت 7 سال از ریاست‌جمهوری وی و به اجرا درآمدن سیاست‌های مدنظر او، کشور در چه شرایط و وضعیتی قرار دارد، موضوعی است که باید برای مردم توضیح داده شود. روحانی باید پاسخ دهد ایده حکمرانی وی مبنی بر اعتمادزایی برای کشورهای خارجی و توسعه برون‌زا تا چه اندازه‌ای توانسته کشور را در مسیر پیشرفت و رفاه قرار دهد. شعارها و وعده‌هایی که در جریان تبلیغات انتخاباتی سال‌های 92و 96 بیان کرده بود چند درصد محقق شده است. به این وعده‌های اقتصادی حسن روحانی نگاه کنید: 
- در ماه‌های ابتدای آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» موانع از سر راه تولید برداشته می‌شود.
- ما باید به سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری عمل کنیم، نه اینکه فقط شعار دهیم. 
- شعار من «نجات اقتصاد ایران» است. 
- برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال بویژه برای تحصیلکرده‌هاست. 
 - اصلاح نظام اداری نیز جزو اولویت‌های من است، زیرا با اصلاح نظام اداری جلوی فساد‌ها گرفته می‌شود. 
- اساس برنامه‌ اقتصادی من بر 2 محور «تولید ثروت ملی» و «توزیع عادلانه ثروت» استوار است. 
- با اجرای برنامه‌هایم در حوزه اقتصاد گام‌به‌گام تورم مهار شده و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود. 
- ما 3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم و اگر تنها 10 میلیون گردشگر وارد کشور شود بیش از 13 میلیارد دلار درآمد ارزی و 4 میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مساله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم. 
- ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه 100 روزه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم.  
- دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کند که اصلا به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند. 
- دولت تدبیر نخواهد گذاشت ارزش پول ملی ظرف 6 ماه به یک‌سوم کاهش یابد. 
- ما شاهد هستیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌هاست. ما از نیروهای متخصص استفاده می‌کنیم. 
این چند مورد تنها بخش بسیار کوچکی از وعده‌های صرفا اقتصادی حسن روحانی بوده است. وی علاوه بر وعده‌های اقتصادی، وعده‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، ورزشی، رسانه‌ای و... هم داشته است. بر اساس یک پژوهش، حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های 92 و 96 و طی اظهاراتش در 7 سال گذشته، حدود 410 وعده اقتصادی، 330 وعده اجتماعی و فرهنگی، 250 وعده سیاسی، 55 وعده ورزشی و 30وعده رسانه‌ای به مردم داده است. 
حال در سال آخر دولت، رئیس دولت هزار وعده، باید فرصت کافی برای پاسخگویی کنار بگذارد. البته احساس مردم نسبت به حسن روحانی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی موجود بیانگر آن است که سرنوشت این وعده‌ها و سیاست‌ورزی روحانی برای کشور و مردم چه بوده است، با این حال رئیس‌جمهور باید شأنیت پاسخگویی برای خود قائل شود و بخشی از زمان طولانی‌ای را که صرف وعده دادن‌ها کرده بود، صرف توضیح دلایل و چرایی محقق شدن یا نشدن این وعده‌ها کند. وقت حساب خواستن از روحانی است؛ مطالبه‌ای که بیش از یک سال طول خواهد کشید. 

Page Generated in 0/0521 sec