printlogo


کد خبر: 223524تاریخ: 1399/6/4 00:00
رد درخواست فلسطین برای برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب از سوی اعضا
خیانت دسته‌جمعی حکام عرب به آرمان قدس

گروه بین‌الملل: روزنامه القدس العربی دیروز اعلام کرد احمد ابوالغیط، دبیر‌کل اتحادیه عرب در تماس تلفنی با ابومازن خبر مخالفت اعضای این اتحادیه با درخواست فلسطین برای برگزاری نشست فوری درباره موضوع سازش امارات با رژیم صهیونیستی را به محمود عباس رسانده است. این وبگاه همچنین از احتمال برگزاری نشست عادی این اتحادیه در هفته دوم ماه سپتامبر خبر داد. 
به گزارش «وطن امروز»، برخی منابع در این زمینه گزارش دادند ابوالغیط در این تماس تاکید کرده جلسه یادشده جزو نشست‌های عادی این اتحادیه بوده و بنا به درخواست فلسطینی‌ها برگزار نمی‌شود. پیش از این «صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان فلسطین از «احمد ابوالغیط» دبیر‌کل اتحادیه عرب خواست بیانیه‌ای در محکومیت توافق امارات با رژیم اسرائیل صادر کند یا از مقامش استعفا دهد. در همین ارتباط، شبکه خبری المیادین نوشت: اتحادیه عرب یکی از قدیمی‌ترین نهادهای بین‌المللی اما ناکام‌ترین آنها در طول تاریخ به شمار می‌رود و دیگر در لیست‌های این اتحادیه، اسرائیل دشمن اصلی عرب‌ها نیست. اسپانسرهای اصلی اتحادیه عرب امارات و عربستان هستند و به عبارت دیگر ما در برابر 2 جناح قرار داریم که هر دو مخالف هرگونه تصمیمی خارج از مواضع‌شان هستند؛ برای مثال می‌توان به طرح ضد‌فلسطینی «معامله قرن» اشاره کرد که با استقبال مصر، امارات و عربستان مواجه شد و در حقیقت می‌توان گفت اتحادیه عرب چیزی جز صدای این کشورها و تریبونی برای اعلام مواضع‌شان نیست. 
 
* دیده‌بان حقوق بشر: تهدید فلسطینیان در امارات تشدید می‌شود
با افزایش فشارها به مخالفان توافق امارات و رژیم صهیونیستی، سازمان دیده‌بان حقوق بشر درباره جدی بودن خطراتی که فلسطینیان ساکن امارات را در پی توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو تهدید می‌کند، هشدار داد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار داشت فلسطینیان در امارات پس از توافق عادی‌سازی روابط ابوظبی با تل‌آویو در معرض تهدید قرار دارند و نگرانند مقامات اماراتی هر گونه رفتار آنها را اقدام ضد دولت و تصمیمات حاکمیتی امارات تفسیر کنند. این سازمان تصریح کرد عادی‌سازی روابط با توجه به شدید و جدی بودن محدودیت‌های آزادی بیان در امارات، چه برای شهروندان یا مقیمان، خطری جدی برای فلسطینیان ساکن امارات از خلال هدف قرار دادن آنها با اقدامات مختلف محسوب می‌شود. «انس جرجاوی» مدیر منطقه‌ای بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین تأکید کرد که برای فلسطینیان حضور در امارات هزینه بی‌سابقه‌ای دارد. جرجاوی همچنین درباره اصرار مقامات امارات بر دستگیری و محکوم کردن همه فعالان و دانشگاهیانی که نظرات خود را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، صحبت کرد که سخنان وی حاوی انتقاد از دولت امارات در زمینه وضعیت حقوق بشر در این کشور است. وی افزود: مقامات امارات با هرکسی که با مساله فلسطین همبستگی داشته باشد برخورد می‌کنند. جرجاوی در ادامه از سیاست‌های خصمانه دولت امارات انتقاد کرد و آن را در لیست سیاه قرار داد. این مقام سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به سابقه طولانی مقامات اماراتی در آزار و اذیت فلسطینیان در این کشور، افزود دولت امارات سال 2010 تعداد زیادی از فلسطینیان را بدون اخطار قبلی یا حتی توجیه مناسب اخراج کرد. شمار فلسطینیان در امارات 400 هزار نفر است که بسیاری از آنها ده‌ها سال است در این کشور زندگی کرده‌ و در توسعه آن سهم بسزایی داشته‌اند. 

Page Generated in 0/0325 sec