printlogo


کد خبر: 223525تاریخ: 1399/6/4 00:00
دور دنیا

حمله صهیونیست‌ها به مواضع حماس در غزه
یگان توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی صبح دیروز به مواضع حماس در نوار غزه حمله کرد. بر اساس گزارش «القدس العربی»، صهیونیست‌ها چند نقطه دیده‌بانی متعلق به گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس در شرق خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه را هدف گرفتند. این حمله تلفات جانی در پی نداشت و رژیم صهیونیستی هنوز بیانیه‌ای درباره آن صادر نکرده است. مقاومت فلسطین در پی عمل نکردن تل‌آویو به توافق‌های قبلی آتش‌بس و ادامه تعرض‌ها، حدود 2 هفته است ارسال بالن‌های آتش‌زا به سمت فلسطین اشغالی را از سر گرفته و ارتش رژیم صهیونیستی نیز تاکنون چندین بار نقاطی را در نوار غزه هدف گرفته است. رژیم صهیونیستی همچنین اقدامات سختگیرانه‌ای مانند کاهش دامنه صید و ورود کالا به نوار غزه را اعمال کرده است. 
***
طالبان افغانستان در پاکستان
به‌رغم تصمیم جدید پاکستان درباره اعمال محدودیت‌ها بر سران طالبان، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر از سفر هیأتی به پاکستان خبر داد. «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از سفر یک هیأت بلندپایه این دفتر به پاکستان خبر داد. وی گفت که این هیأت به رهبری «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی طالبان به دعوت وزارت خارجه پاکستان عازم این کشور شده است. این هیأت قرار است با مقامات بلندپایه پاکستان درباره تحولات اخیر روند صلح افغانستان، مهاجران افغان مقیم در پاکستان و رفت‌و‌آمد مردم و ایجاد سهولت‌های تجاری بین هر 2 کشور و دیگر موضوعات مربوط رایزنی کند. این در حالی است که مقامات پاکستان اعلام کرده بودند بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، این کشور محدودیت‌های جدید برای «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان و «سراج‌الدین حقانی» سرکرده شبکه حقانی و سایر رهبران طالبان وضع کرده است. 
***
اتهام‌زنی مقام ارشد آذربایجان علیه ارمنستان
معاون ریاست‌جمهوری آذربایجان، دولت ارمنستان را به اتخاذ سیاست‌های مخرب و جنگ‌طلبی در منطقه متهم کرد. «حکمت حاجی‌اف» گفت، باکو مشارکت سازنده‌ای در مذاکرات درباره مناقشه ناگورنوی قره‌باغ دارد اما سیاست‌های ارمنستان مخرب بوده است. وی در مصاحبه با شبکه خبری «تی‌آر‌تی» گفت: «‌در ابتدای به قدرت رسیدن «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، آذربایجان انتظاراتی داشت مبنی بر اینکه وی می‌تواند سیاستی متفاوت را دنبال کند». حاجی‌اف گفت دولت ارمنستان به سیاست‌های مخرب خود ادامه داده و هسته اصلی این سیاست از دکترین نظامی و تهاجمی ارمنستان شروع می‌شود که خواستار سرزمین‌ها و جنگ‌های جدید است. 
***
روسیه: شروط آمریکا برای حفظ معاهده استارت جدید واقع‌بینانه نیست
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد شروط آمریکا برای حفظ توافقنامه «استارت جدید» غیرواقع‌بینانه بوده و با نبود این توافق نیز روسیه قادر به دفاع از خود است. سرگئی لاوروف گفت: ایالات متحده شروط غیرواقعی برای حفظ معاهده کاهش تسلیحات راهبردی (استارت جدید) مطرح کرده و مذاکره با این کشور درباره این پیمان خسته‌کننده شده است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف با خسته‌کننده خواندن مذاکره با آمریکا، گفت: «آمریکایی‌ها اکنون مذاکرات گسترده‌ای را با ما درباره حفظ پیمان استارت به اجرا درآورده‌اند. ما پیشنهاد دادیم که این توافق را بدون پیش‌شرط 5 سال دیگر تمدید کنیم اما فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا اصرار بر شرط‌هایی دارد که غیر‌واقعی است، از جمله پیوستن چین به این توافق». وزیر خارجه روسیه افزود: «اگر ایالات متحده شرط‌های مقدماتی تعیین ‌کند که به‌ سادگی قابل اجرا نباشد برای مثال ترغیب چین، ما این کار را انجام نمی‌دهیم. ما به موضع چین احترام می‌گذاریم، پس بگذارید این پیمان منقضی شود». لاوروف افزود: واشنگتن در صورت عدم تلاش برای حفظ این پیمان، اشتباه بزرگی مرتکب خواهد شد. وی ادامه داد:«مطمئنیم قادر به محافظت از خود هستیم، بنابراین نباید نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد و ما از همان ابتدا هم آماده بودیم تا مذاکرات را از سرگیریم اما اگر همکاران آمریکایی تصمیم دارند این آخرین سند همکاری را نابود کنند، این یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود». پیمان استارت جدید سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا به امضا رسید. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین 2 کشور است که هنوز لازم‌الاجراست. این توافق فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و تاکنون واشنگتن تمایلی به تمدید آن نشان نداده است. 
***
واکنش گروه‌های حقوق بشری به موج جدید بازداشت‌ها در عربستان
سازمان‌های مدافع حقوق بشر از ادامه اقدامات آل‌سعود در بازداشت ظالمانه فعالان و نقض حقوق بشر و کسانی خبر دادند که خواهان اصلاح وضع موجود در عربستان هستند و به رفتار سرکوبگرانه با شهروندان انتقاد کردند. در بیانیه مشترک این سازمان‌ها از جمله مؤسسه حقوق بشر‌ «القسط» آمده است: بازداشت‌ها بدون پایبندی به تدابیر قانونی و قضایی انجام می‌شود و بازداشت‌شدگان از حقوق اساسی خود در زمینه درمان و حمایت بهداشتی و حق محاکمه عادلانه محروم هستند. بر اساس گزارش شبکه ماهواره‌ای نبا، سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر اخیرا تاکید کرده بود حکومت سعودی همچنان به نگه داشتن اجساد ده‌ها نفر از کسانی که خارج از چارچوب قضایی کشته یا احکام اعدام ظالمانه درباره آنها اجرا شده، ادامه می‌دهد. این سازمان از رژیم سعودی خواست به خواسته‌های خانواده‌های کشته‌شدگان و تحویل فوری اجسادشان گردن نهد.

Page Generated in 0/0359 sec