printlogo


کد خبر: 223527تاریخ: 1399/6/4 00:00
حساسیت فیفا روی پرونده احضار اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال
فریب چوب تعلیق را نخوریم

باربد بهراد: بیراه نیست اگر عنوان کنیم این برای نخستین‌بار است که اکثریت جامعه نسبت به یک موضوع کاملا ورزشی، واکنش مشابهی را از خود بروز دادند. در پرونده ویلموتس و ضربه بزرگ تاریخی او به فوتبال ایران (چه از لحاظ نتیجه و چه جریمه مالی) تقریبا اکثریت مردم خواستار روشن شدن ابعاد تاریک موضوع شدند؛ از دخالت بی‌مورد و عجیب وزارت ورزش گرفته تا نوع قراردادی که فدراسیون فوتبال با این مربی بلژیکی در سفارت ایران در بروکسل به امضا رساند. خوشبختانه نهادهای نظارتی و امنیتی پس از صدور حکم فیفا خیلی سریع پای کار آمدند و حالا با احضار اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و همچنین رئیس سابق، می‌خواهند تحقیقات جامع و ریزبینانه‌ای را چکش بزنند. واکنش توده مردم به شنیدن این دست از اخبار نشان می‌دهد که آنها از این موضوع استقبال می‌کنند و می‌خواهند برای نخستین‌بار در یک پرونده ورزشی، مقصران علاوه بر معرفی، جریمه و محکوم هم شوند. 
اما در این بین یک موضوع بسیار مهم وجود دارد که باید مسؤولان ما به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. تنها 24 ساعت بعد از اینکه خبر احضار اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به مراجع قضایی رسانه‌ای شد، خبرنگار ورزشی «وطن امروز» از منابع خاصی اطلاع یافت فیفا روی این مساله حساس شده و از مشاورانی که در بخش ایران و خاورمیانه فعالیت می‌کنند خواسته تمام جریان را از نزدیک رصد کنند و شخص اینفانتینو را در جریان کار قرار دهند. 
البته نباید ما در این باره نگران موضوع خاصی باشیم، چرا که خود فیفا بخشی را به اسم کمیته اخلاق در فدراسیون‌های فوتبال هر کشور تاسیس کرده تا نسبت به فسادهای صورت گرفته فعالیت کنند. حتی پیش‌ از این نمونه‌ای را داشتیم که اف‌بی‌آی درباره فساد رئیس سابق فیفا و همچنین بعضی اعضای روسای کنفدراسیون‌های سابق فعالیت‌هایی را انجام داد که در نهایت، حکم برکناری و دستگیری بعضی از آنها صادر شد. 
پس نباید این موضوع را با استقلال فدراسیون‌ها اشتباه بگیریم و تصور کنیم اگر نهاد قضایی هر کشوری، متوجه اشتباهات اعضای فدراسیون آن کشور شد و اقدامی را انجام داد، به مثابه دخالت دولت‌ها در فوتبال به شمار می‌رود. در این بین، مرز باریکی وجود دارد و اگر بعد از تحقیقات و ارائه مستندات مسؤولان قضایی متوجه قصور یا فسادی شوند، می‌توانند از سوی کمیته اخلاق همین فدراسیون فوتبال احکام را صادر و اجرا کنند. 
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، روز گذشته خبرنگار ورزشی «وطن امروز» از سوی یکی از مشاوران اینفانتینو متوجه حساسیت فیفا و پیگیری جریان از سوی آنها شد و احتمالا همین خبر طی روزهای آینده می‌تواند به اشکال دیگری مخابره شود. شاید عده‌ای تصور کنند احضار اعضای هیأت‌رئیسه به محاکم قضایی کاری خلاف روند اساسنامه فیفا و مغایر با روح ورزش است و بخواهند با استفاده از همین اهرم، خواستار عقب‌نشینی‌هایی شوند. 
اما نمونه‌های سابق که درباره بلاتر، بن‌همام، پلاتینی و بسیاری دیگر از اعضای تاثیرگذار فیفا و یوفا و روسای کنفدراسیون‌های مختلف اجرا شد، این نگرانی را رفع می‌کند و می‌گوید فیفا و اساسنامه‌اش هرگز محدودیتی برای مبارزه با فساد و قصورهای احتمالی در نظر نگرفته است. از این رو نهادهای امنیتی و قضایی می‌توانند بدون هیچ واهمه‌ای از تعلیق و این دست از اخبار، روند بررسی پرونده را ادامه دهند و در آخر هر حکمی را که لازم به اجراست از سوی کمیته اخلاق فدراسیون صدور و اعمال کنند.
 
* حضور تاج و اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در مجلس
روز گذشته مهدی تاج به همراه اعضای هیأت‌رئیسه و چندین مدیر فعلی و پیشین فدراسیون فوتبال در مجلس شورای اسلامی حاضر شدند. طبق برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده برای حضور هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در دوران عقد قرارداد همکاری با ویلموتس در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مدیران پیشین و فعلی این فدراسیون در بهارستان حاضر شدند. مهدی تاج و ابراهیم شکوری به همراه اعضای هیأت‌رئیسه فعلی فدراسیون فوتبال در این جلسه وزیر ورزش و جوانان را همراهی کردند. این مدیران به سوالات اعضای کمیسیون فرهنگی پیرامون قرارداد همکاری با مارک ویلموتس که منجر به محکومیت 2/6 میلیون یورویی شد، پاسخ دادند. 
 
* پرداخت ۲/۲ میلیون یورو و ۱۱ هزار دلار به ویلموتس برای ۶۳ روز
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «برای حضور ۶۳ روزه آقای ویلموتس در جایگاه سرمربیگری تیم‌ملی فوتبال، مبلغ ۲/۲ میلیون یورو و ۱۱ هزار دلار از سوی فدراسیون فوتبال هزینه شده است»، گفت: علاوه بر این هزینه، فدراسیون فوتبال زیر بار تعهدات غیرقانونی از جمله پرداخت ۷ میلیارد تومان مالیات این قرارداد رفته و در نهایت هم فدراسیون فوتبال علاوه بر پرداخت این مبالغ، از سوی فیفا محکوم به پرداخت 2/۶ میلیون یورو غرامت نیز شده است. حجت‌الاسلام درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه روز گذشته شورای عالی قضایی به ارائه گزارشی از پیگیری پرونده مربوط به قرارداد ویلموتس، سرمربی سابق تیم‌ ملی فوتبال پرداخت و گفت: این قرارداد به مدت ۳ سال و به مبلغ ۸/۷ میلیون یورو منعقد شده بود که در انعقاد آن نظر کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال اخذ نشده و رأسا اقدام به امضای آن شده بود و هیأت‌رئیسه فدراسیون نیز پس از ۸ روز آن را تأیید کرد. درویشیان با بیان اینکه «برای حضور ۶۳ روزه آقای ویلموتس در جایگاه سرمربیگری تیم ‌ملی فوتبال، مبلغ ۲/۲ میلیون یورو و ۱۱ هزار دلار از سوی فدراسیون فوتبال هزینه شده است»، افزود: علاوه بر این هزینه، فدراسیون فوتبال زیر بار تعهدات غیرقانونی از جمله پرداخت ۷ میلیارد تومان مالیات این قرارداد رفته و در نهایت هم فدراسیون فوتبال علاوه بر پرداخت این مبالغ، از سوی فیفا محکوم به پرداخت 2/۶ میلیون یورو غرامت نیز شده است. وی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور ضمن بررسی این پرونده و ابعاد و زوایای آن، ۸ نفر از افرادی را که در این قرارداد دخالت داشته و موجب تضییع حقوق بیت‌المال شده‌‌اند به دادستانی تهران معرفی کرده است. درویشیان همچنین گفت که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی کل کشور، سازمان لیگ به‌کارگیری سرمربی و بازیکن خارجی در سال جاری را ممنوع اعلام کرده و همچنین باشگاه‌ها ملزم به حذف سفرهای تدارکاتی غیرضروری به خارج از کشور و برگزاری آنها در داخل کشور شده‌اند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به رونمایی از سامانه اعلام فساد در این سازمان، از استقبال قابل توجه در ۳ روز ابتدایی فعالیت این سامانه و ثبت ۳۰۰ گزارش با نام و به صورت ناشناس و از در دستور کار قرار گرفتن و پیگیری این گزارش‌ها خبر داد. 

Page Generated in 0/0080 sec