printlogo


کد خبر: 223554تاریخ: 1399/6/4 00:00
هشدار وزارت بهداشت و نیروی انتظامی نسبت به افزایش سفردر ایام تعطیلات تاسوعا و عاشورا
سهامدار کرونا نشوید

گروه اجتماعی: با وجود کاهش میزان فوتی‌های کرونا اما جامعه سلامت همچنان نگران روزهای تعطیل اواخر تابستان و افزایش سفرهای تابستانی است. 
به گزارش «وطن امروز»، موج افزایش ابتلا به کرونا اخیرا تا حدودی فروکش کرده اما تجربه نشان داده عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و افزایش سفرها رابطه مستقیمی با روند ابتلا و تعداد قربانیان دارد. به همین علت معاون وزیر بهداشت هشدار داده مردم در تاسوعا و عاشورا سفر نروند. 
ایرج حریرچی در این باره گفت: هرگونه عادی‌پنداری و عادی‌سازی، احتمال انتقال کرونا را بالا می‌برد و به این دلیل توصیه می‌کنیم خانواده‌ها سفرهای غیرضرور را به تعویق بیندازند. وی در نشست خبری گفت: توقف شیب کرونا بستگی به رفتار اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم دارد. حریرچی افزود: بعد از موج دوم کرونا، با رعایت پروتکل‌ها توانستیم میزان مرگ‌و‌میر را به ۴۵ درصد و بستری را به ۴۰ درصد کاهش دهیم اما میزان ابتلا از دوران اوج که فروردین بود، بالاتر است. وی با اشاره به اینکه طی روزهای آینده با فصل سرما مواجه می‌شویم، اظهار داشت: در فصل سرد، بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد و با توجه به اینکه مردم در فضای بسته هستند، ممکن است بیماری کرونا بیشتر منتقل شود. معاون وزیر بهداشت درباره سفرهای غیرضرور هموطنان تصریح کرد: مردم باید مسافرت‌های غیرضرور را به تأخیر بیندازند و جوانان و خانواده‌ها از سفر پرهیز کنند و سنتی را که در گذشته وجود داشت و مردم عاشورا و تاسوعا را به زادگاه خود می‌رفتند به حداقل برسانند. وی ادامه داد: هرگونه عادی‌پنداری و عادی‌سازی کرونا احتمال انتقال را بالا می‌برد و فراموش نکنید عامل انتقال ویروس از چین به ایران، سفری بود که انجام شد و از شهرها به روستاها صورت گرفت. حریرچی تأکید کرد: تا ۱۳ ماه محرم ورود مسافر داخلی و خارجی به کربلا ممنوع است. معاون وزیر بهداشت درباره ابتلای کودکان به کرونا خاطرنشان کرد: میزان ابتلای کودکان همانند بزرگسالان است و کودکان بالای ۵ سال باید از ماسک استفاده کنند. همچنین ۱۵ درصد مبتلایان فعلی دوباره به این بیماری دچار شده‌اند  که این مسأله ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دوچندان می‌کند. 
 
* آمار جانباختگان بیماری «کووید-19» همچنان زیر 150 نفر در هر شبانه‌روز
 دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از ۲۲۴۵ مبتلا و ۱۳۳ فوتی جدید کرونا در کشور طی 24 ساعت خبر داد و گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۱۳۲ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۳۶۱ هزار و ۱۵۰ نفر رسید. سیما سادات‌لاری ادامه داد: متاسفانه در این مدت، ۱۳۳ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۷۷۶ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۱۱ هزار و ۳۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته سادات‌لاری، ۳۸۴۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی ادامه داد: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. سادات‌لاری گفت: همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. 
 
* هر ۱۰ دقیقه یک بیمار کرونایی می‌میرد
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هنوز در هر ۱۰ دقیقه یک بیمار کرونایی در کشور فوت می‌کند، گفت: توصیه می‌کنیم از سفرهای غیرضرور پرهیز شود. مسعود مردانی با حضور در شبکه خبر، با بیان اینکه ایران در اهدای پلاسما پیشتاز است، اظهار داشت: توصیه می‌شود در ابتدای بیماری کرونا، از پلاسما‌درمانی استفاده شود. مردانی افزود: در بیمارانی که روش پلاسما‌درمانی به کار گرفته شد، جواب خوبی گرفتیم. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: کسانی که کارهای پرتردد دارند، از تماس با بچه‌ها پرهیز کنند. مردانی با بیان اینکه کاهش بستری بیماران کرونایی نباید ما را خوش‌خیال کند، افزود: هنوز هر ۱۰ دقیقه یک بیمار کرونایی در کشور فوت می‌کند. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: مهم‌ترین دلیل شیوع و انتقال کرونا، افزایش مسافرت خانواده‌هاست. سعی ما باید این باشد که سفرهای غیرضرور را اصلا انجام ندهیم و این موضوع باید یک کوشش جمعی باشد. 
 
* خطر قرمز شدن شهرهای سبز و نارنجی
اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن هشدار نسبت به افزایش سفرها در محرم، گفت: در صورت عدم کنترل سفرها، «بی‌شک تمام شهرهای به ظاهر سبز و نارنجی، قرمز خواهند شد». حمید سوری با اشاره به خطرات ناشی از تجمعات انسانی، تاکید کرد: شاید بد نباشد که پیام اباعبدالله که همانا «امر به معروف و نهی از منکر» بود را امسال بر «امر به رعایت موازین پیشگیری از کرونا و جلوگیری از رفتارهای پرخطر» متمرکز کنیم. سوری ادامه داد: آنچه در شرایط کرونایی امسال با آن مواجه هستیم، لزوم بازنگری این مراسم را اجتناب‌ناپذیر می‌کند تا ضمن احترام به اعتقادات مردم، هزینه ناشی از بار اپیدمی را به حداقل ممکن برسانیم. وی تاکید کرد: هر چند از نظر علم اپیدمیولوژی هرگونه تجمع انسانی می‌تواند باعث شعله‌ورتر شدن اپیدمی شود ولی این امر در صورتی که رفتار و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم قابل کنترل و مدیریت است. سوری با هشدار نسبت به افزایش سفرها در ایام محرم، توضیح داد: مهم‌ترین نکته از نظر علم اپیدمیولوژی که می‌تواند در شعله‌ور شدن زیاد اپیدمی تاثیر داشته باشد، سفرها و جابه‌جایی‌های بین شهری و حتی تردد شهری- روستایی یا بالعکس در ایام محرم است. این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: عدم کنترل جدی و شدید این مورد بی‌شک تمام شهرهای به ظاهر سبز و نارنجی را قرمز خواهد کرد و حتی می‌تواند آمار بستری و مرگ ناشی از کرونا را چند برابر وضع نامطلوب فعلی کند. سوری افزود: لذا کنترل این سفرها تنها با توصیه‌های عمومی کافی نیست بلکه با اعمال شدید مقررات منع رفت و آمد حداقل در فاصله ۲ تا ۳ روز قبل و بعد تاسوعا و عاشورا می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
 
***
[فرمانده ناجا: مردم سفر نروند]
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه پلیس در هر شرایطی در خدمت مردم و کنار آنان است، از عزاداران حسینی، مداحان، وعاظ و... به علت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قدردانی کرد. سردار حسین اشتری در حاشیه برگزاری آیین تجلیل از مقام شامخ پزشکان مدافع سلامت مراکز درمانی ناجا، به برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری اباعبدالله‌الحسین‌(ع) و یارانش اشاره و اظهارکرد: از همه مردم، عزاداران حسینی، مداحان، وعاظ و... که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند، تشکر می‌کنم. برگزاری عزاداری‌های امسال توسط مردم باشعورمان با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و توجه به پروتکل‌ها، یک نمونه و الگو برای تمام دنیاست. اشتری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعطیلات پیش‌رو و توصیه به مردم اظهارکرد: از مردم می‌خواهم برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌های‌شان، توصیه‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری جدا خودداری کنند، بویژه تاکید و توصیه من به مردم و عزاداران این است که به سفر نروند و به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقید باشند. 

Page Generated in 0/0070 sec