printlogo


کد خبر: 223562تاریخ: 1399/6/4 00:00
سخنرانان اصلی مجمع سالانه حزب‌جمهوری‌خواه اعضای‌خانواده ترامپ خواهند بود
مجمع خانوادگی ترامپ

گروه بین‌الملل: مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه از امروز در شرایطی آغاز خواهد شد که جمهوری‌خواهان حساب ویژه‌ای بر تاثیر مثبت آن مبنی بر افزایش شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات باز کرد‌ه‌اند. ترامپ که هفته گذشته مجمع دموکرات‌ها را به لحاظ کیفیت و محتوا به سخره گرفته بود، از برپایی برنامه‌های ویژه در مراسم معارفه‌اش سخن گفته است. این در حالی است که تاکنون چهره‌های شاخص حزب جمهوری‌خواه به اشکال مختلف مخالفت خود را با انتخاب دوباره ترامپ و حمایت حزب از وی اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد کارزار انتخاباتی ترامپ از امروز با اتخاذ موضع تهاجمی‌تر نسبت به قبل، منتقدان درون‌حزبی را هم مورد شماتت قرار دهد. آنچه مسلم است تکیه ترامپ بر ایجاد شکاف در جامعه آمریکا و دوقطبی‌سازی نژادی در این کشور، در کنار تاکید بر امکان تقلب در انتخابات، 2 راهبرد اصلی رئیس‌جمهور در 2 ماه‌ منتهی به انتخابات نوامبر است اما واقعیت امر این است که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، اولویت مردم آمریکا در انتخابات نوامبر مسائل اقتصادی، بیکاری و سلامت (با توجه به ضعف شدید ترامپ در مدیریت بحران کرونا) است. 
 
* خانواده ترامپ،  سخنرانان اصلی مجمع حزب
 به گزارش «وطن امروز»، مجمع سالانه حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری این حزب در حالی از امروز برگزار خواهد شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد در هر 4 شب برگزاری این مجمع سخنرانی کند. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، علاوه بر ترامپ، فرزندان وی نیز در بازه‌های زمانی کلیدی این مجمع سالانه به سخنرانی خواهند پرداخت. چینش برنامه زمان‌بندی سخنرانی‌های این مجمع سالانه نشان می‌دهد این رویداد حزبی بر ترامپ و خانواده‌اش متمرکز شده است. «جیسون میلر» مشاور کارزار انتخاباتی ترامپ در مصاحبه‌ای، ضمن اعلام این زمان‌بندی گفت: «در بخش‌های مختلف هر [4] شب، شاهد سخنرانی رئیس‌جمهور [ترامپ] خواهید بود». این در حالی است که به طور عادی، معمولا آخرین شب برگزاری مجمع سالانه و پس از معرفی رسمی نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، این فرد به سخنرانی می‌پردازد. نشست 4 روزه مجمع سالانه حزب جمهوری‌خواه آمریکا قرار است از روز دوشنبه این هفته به وقت آمریکا (سه‌شنبه به وقت ایران) رسما آغاز به کار کند و بیش از 70 نفر از جمله سیاستمداران، مقام‌های دولتی و اعضای خانواده دونالد ترامپ در این نشست سخنرانی خواهند کرد. بر اساس این گزارش، ترامپ قرار است پنجشنبه شب در اظهاراتی از کاخ سفید رسما نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را بپذیرد. بر این اساس روز دوشنبه تعدادی از نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه در نشست این حزب سخنرانی خواهند کرد، از جمله «تیم اسکات» سناتور کارولینای جنوبی و «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل. «دونالد ترامپ جی آر» پسر رئیس‌جمهور آمریکا و همسر وی نیز در این نشست سخنرانی خواهند داشت. روز سه‌شنبه هم «ملانیا ترامپ» همسر رئیس‌جمهور آمریکا و «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده سخنرانی می‌کنند. «اریک و تیفانی» فرزندان ترامپ نیز قرار است سه‌شنبه‌شب سخنرانی کنند. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش نیز روز چهارشنبه سخنرانی خواهند داشت.  یکی از مقامات ارشد کمپین انتخاباتی ترامپ پیش‌بینی کرده کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود و راه‌های جالبی را برای تبلیغ موفقیت‌ها و دستاوردهای ترامپ طی دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش پیدا می‌کند. برخی متحدان جمهوری‌خواه ترامپ اذعان کردند عدم امکان سخنرانی در جمع وسیعی از مردم، مانعی برای ترامپ خواهد بود اما آنها شکوه کاخ سفید را بهترین گزینه در شرایط فعلی برای سخنرانی کنوانسیون می‌دانند. 
 
* نظر جمهوری‌خواهان درباره وضعیت فعلی آمریکا
تازه‌ترین نظرسنجی شبکه سی‌بی‌اس و موسسه تحقیقاتی یوگاو نشان می‌دهد 65 درصد طرفداران حزب جمهوری‌خواه، وضعیت فعلی آمریکا را نسبت به ۴ سال گذشته بهتر می‌دانند. در این نظرسنجی، ۳۵ درصد جمهوری‌خواهان هم معتقدند شرایط فعلی این کشور، بدتر از گذشته شده است اما اعتماد به دونالد ترامپ در میان اعضای این حزب ۸۳ درصد است. جمهوری‌خواهان در مقایسه به کل رای‌دهندگان آمریکایی وضعیت اقتصاد ملی را خوب می‌‎دانند (65 درصد در مقابل ۳۵ درصد) و ۷۳ درصد آنها در برابر 27 درصد بر این باورند کشور در مقابله با کرونا خوب عمل کرده است. 57 درصد جمهوری‌خواهان تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را پذیرفتنی می‌دانند، در حالی ‌که این رقم در بین مستقلان ۳۳ درصد و در بین دموکرات‌ها ۱۰ درصد است. در مقابل ۹۰ درصد دموکرات‌ها، ۶۷ درصد مستقلان و ۴۳ درصد جمهوری‌خواهان تعداد مرگ و میر کرونا در آمریکا را ناپذیرفتنی می‎‌دانند. نزدیک به ۵۸ درصد جمهوری‌خواهان دلیل انتخاب این حزب را پذیرش مواضع آن می‌دانند، در حالی ‌که ۴۲ درصد آنها، دلیل تمایل به حزب جمهوری‌خواه را دوست نداشتن مواضع دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند. جمهوری‌خواهان درباره مساله «زندگی سیاهان مهم است» و تبعیض‌نژادی هم متفاوت می‌اندیشند. ۸۱ درصد آنها می‌گویند پرداختن به تبعیض‌نژادی بیش از اندازه است، در حالی ‌که ۱۲ درصد دموکرات‌ها چنین نگاهی دارند. همچنین ۵۵ درصد دموکرات‌ها و ۶ درصد جمهوری‌خواهان توجه به مساله تبعیض نژادی را کافی نمی‌دانند. درباره مجمع سالانه پیش روی جمهوری‌خواهان هم بیش از ۹۰ درصد آنها می‌گویند دوست دارند سخنرانان این نشست حرف‌های خوبی درباره ترامپ و پنس بزنند و تنها ۱۰ درصد آنها علاقمندند از بایدن و هریس انتقاد شود. 
 
* عدم مشارکت چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه در‌مجمع سالانه
دستور کار مراسم امسال حزب ‌جمهوری‌خواه علاوه بر معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات نوامبر، بر اقداماتی متمرکز خواهد بود که رئیس‌جمهور آمریکا در طول این ۴ سال انجام داده و در ۴ سال بعدی انجام خواهد داد. ناتوانی ترامپ در مهار شیوع ویروس کرونا و تبدیل این کشور به بزرگ‌ترین مرکز انتشار این بیماری، در کنار سیاست خارجی ضعیف و افزایش شدید نرخ بیکاری در آمریکا و از سوی دیگر سرکوب اعتراضات ضدنژادپرستی، سبب شده ترامپ جزو آن دسته از روسای‌جمهوری در آمریکا باشد که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد شدید از سوی هم‌حزبی‌هایش مواجه شده است. در همین حال تلاش‌های بی‌وقفه ترامپ برای تخریب جو بایدن و توصیف نامزد حزب دموکرات به عنوان «جو خواب آلود» طی روزهای اخیر تاثیر معکوس داشته و اکنون فشارها بر ترامپ در آستانه برگزاری مجمع سالانه حزب جمهوری‌خواه تشدید شده است، تا جایی که برخی چهره‌های سرشناس حزب جمهوری‌خواه ضمن عدم حضور در این مجمع، حمایت از ترامپ را رد کردند. 
 
* امیدواری جمهوری‌خواهان به مناظره‌ها
کارزار ترامپ در شرایطی که از امروز با برگزاری مجمع  سالانه حزب جمهوری‌خواه وارد فاز جدید برنامه‌های خود خواهد شد، روزهای سختی را پیش‌ رو دارد. آنها که تا پیش از کرونا عمده تمرکز خود را بر برجسته کردن اشتباهات ناخواسته جو بایدن معطوف کرده بودند، بر اثر شیوع کرونا و خانه‌نشینی بایدن این فرصت را از دست دادند. حال در آستانه معرفی رسمی ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر 2020، تحلیل‌ها از در ابهام بودن‌ شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات خبر می‌دهد. بر این اساس اکثر تحلیلگران بر این باورند ترامپ همانند ۴ سال پیش در کسب آرای عمومی توفیقی نخواهد داشت و آرای ایالت‌های پرجمعیتی مانند کالیفرنیا و نیویورک که دموکرات‌ها طی دهه‌های اخیر همواره در آنها پیروز شده‌اند، در عمل باعث خواهد شد جو بایدن چند میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ کسب کند. با این حال باید در نظر داشت همچنان بیش از ۲ ماه به روز رای‌گیری باقی مانده است و جمهوری‌خواهان امیدوارند احیای اقتصاد، انتشار آمارهایی از کاهش بیکاری و کشف احتمالی واکسن بیماری «کووید-۱۹» بتواند به کمک آنها بیاید. احتمال عملکرد ضعیف جو بایدن در ادامه کارزار انتخاباتی بویژه در جریان ۳ مناظره با دونالد ترامپ نیز یکی دیگر از عواملی است که جمهوری‌خواهان هنوز به آن امید دارند. «آلن لیکتمن» که از سال ۱۹۸۴ تاکنون نتیجه هر دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را بدرستی پیش‌بینی کرده است، نسبت به برگشتن ورق به نفع جمهوری‌خواهان محتاطانه سخن می‌گوید. او بر این باور است بهبود شرایط اقتصادی در نهایت چندان تعیین‌کننده نخواهد بود. به گفته لیکتمن، تاثیر رکود اقتصادی در سال انتخابات و رشد منفی اقتصادی براحتی از بین نخواهد رفت.
 
***
[تظاهرات خشونت‌آمیز در ویسکانسین]
به دنبال اقدام پلیس آمریکا در تیراندازی به یک فرد سیاه‌پوست غیرمسلح در ایالت ویسکانسین، اعتراضات علیه خشونت و تبعیض‌نژادی پلیس آمریکا در این ایالت آغاز شد و در نهایت مقامات‌ محلی را وادار به اعمال قوانین منع آمد و شد در شهر «کنوشا» کرد. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد آنطور که رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند پلیس ایالت ویسکانسین شب گذشته (یکشنبه به وقت محلی) چندین بار به سمت یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح تیراندازی کرده است. به دنبال این حادثه، افراد زیادی در محل حاضر شدند. ویدئویی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، مردی را نشان می‌دهد که به سمت خودرویی در حال حرکت است و 2 افسر پلیس به سمت وی حرکت می‌کنند و به محض آنکه در خودرو را باز می‌کند، یکی از افسران پلیس شروع به تیراندازی به وی می‌کند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جمعیت زیادی را نشان می‌دهد که در امتداد خیابان محل حادثه راهپیمایی می‌کنند و به سمت نیروهای پلیس کوکتل مولوتف و پاره‌ سنگ پرتاب می‌کنند.

Page Generated in 0/0067 sec