printlogo


کد خبر: 223567تاریخ: 1399/6/5 00:00
شاعران در مراسم رونمایی از کتاب «دلت را خانه ما کن» درباره اشعار ژولیده نیشابوری صحبت کردند
موضعش انقلاب و عاشوراست

مراسم رونمایی از کتاب «دلت را خانه ما کن» نوشته حسین قرایی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر مطرح کشورمان در این مراسم گفت: شاعرانی در سال‌های پس از انقلاب داشتیم که هم از نظر شعری پشتوانه خوبی داشتند و هم زبان مردم را خوب می‌دانستند و خودشان هم ارائه‌کننده شعرشان بودند و خبری از واسطه‌‌ها نبود. چند شاعرند که اینچنین نقش تأثیرگذاری دارند و مردم را با شعر آیینی آشنا کردند. یکی از این افراد شادروان آغاسی است. پیشکسوت‌تر از او آقای ژولیده نیشابوری است. او شاعری بود که کلامش را عوام می‌فهمیدند و خواص هم می‌پسندیدند. او با شاعران مطرح و تراز اول ما دوستی داشت و همین موضوع گواه این است که او را به عنوان شاعر تمام‌عیار و توانمند پذیرفته بودند. پرکردن این خلأ ویژگی مهم آقای ژولیده است. او تأکید کرد: ما ژولیده را به عنوان شاعر آیینی اهل‌بیت می‌شناسیم اما وقتی شعرهای او را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که شعر او صرفا مدح و مرثیه ائمه نیست. در اکثر آثار او می‌بینید اگرچه شعرش مدح و مرثیه امیرالمؤمنین علیه‌السلام را داراست اما نکات حکمت‌‌آمیز بسیار زیادی در دل دارد. گویا شعر صائب را می‌خوانید و سرشار از پندهای زندگی است که با مدح حضرت علی درآمیخته است. ویژگی دیگری که در شعر آقای ژولیده می‌بینید، روح حماسی و درس گرفتن از مبارزه اهل‌بیت است؛ وجهی که قبلا در شعرهای آیینی ما بسیار غفلت شده بود. این ویژگی‌ها موجب مقبولیت گسترده شعر او شده، نامش را زبانزد و یاد او را ماندگار کرده است. 
محمود اکرامی نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: ژولیده از خیلی از ترکیبات آگاهانه استفاده کرده و عبارات جدیدی را خلق کرده است. وی ادامه داد: شعر آقای ژولیده شعر محتوامحور است. شعر او موضع‌مند است. موضوع شعرش انقلاب و عاشورا نیست، بلکه موضعش انقلاب و عاشوراست. او با کلمه می‌جنگد و به دنبال توصیف نیست. 
کامران شرفشاهی دیگر سخنران این جلسه درباره ژولیده گفت: ژولیده شاعری بوده است که در بستر زمان حالت منفعلی نداشته و در بطن همه وقایع زمان خود حضور داشته و برای همه‌شان دارای پیام است اما به این دلیل که جنبه آیینی ایشان دیده شده است، این موضوع بر اشعار اجتماعی و اخلاقی او سایه افکنده و کمتر دیده شده است. به نظرم می‌توان دیوانی مستقل از او منتشر کرد که مضمون تمام اشعار اخلاقی است و به مفاهیم تاریخی بپردازد. 
سخنران پایانی این مراسم، حسین قرایی نویسنده کتاب «دلت را خانه ما کن» بود. او گفت: 8-7 تا از کارهای ژولیده بسیار زیاد شنیده شده است. یک بار از ایشان شنیدم که شعار «در بهار آزادی، جای شهدا خالی» را ایشان سروده است. وی اضافه کرد: وقتی گزیده انتخاب می‌کنید باید به این نکته هم دقت داشته باشید که همه سلیقه‌ها را جذب کند تا برای همه جذاب باشد؛ برای مثال ژولیده برای کودک و نوجوان شعر داشته اما آن را نیاوردم یا در جاهایی وزن از دستش در رفته و آنها را هم نیاوردم.

Page Generated in 0/0067 sec