printlogo


کد خبر: 223578تاریخ: 1399/6/5 00:00
نخست‌وزیر عراق دیروز نشست سه‌جانبه‌ای را با رهبران مصر و اردن برگزار کرد
نقشه «شام جدید» کاظمی

گروه بین‌الملل: منطقه غرب آسیا دیروز، روز پرترافیکی را در دیدارهای دیپلماتیک پشت‌ سر گذاشت. یکی از مهم‌ترین این دیدارها نشست سه‌جانبه رهبران اردن، عراق و مصر در اردن بود. این دومین سفر الکاظمی به خارج از عراق در یک هفته گذشته است. نخستین سفر وی با هدف دیدار با ترامپ در واشنگتن بود و حالا به اردن رفته است. الکاظمی قرار بود به عربستان هم برود که این سفر برای دومین‌بار از طرف سعودی‌ها با ادعای وخامت حال شاه همیشه بیمار سعودی به تاخیر افتاد.
کاظمی از زمان روی کار آمدن برای نزدیکی به کشورهای عربی و استفاده از بازار آنها تلاش زیادی کرده است اما این تلاش‌ها با کارشکنی عربستان تاکنون به جایی نرسیده است. دیدار دیروز کاظمی با رهبران مصر و اردن هم در حالی برگزار شد که عربستان مهم‌ترین مخالف هر گونه گشایش اقتصادی در عراق است و بعید است شرکای عربستان هم دوستی با این کشور را هزینه رابطه با عراق کنند. 
حالا مصطفی الکاظمی در نشست سران ۳ کشور عراق، مصر و اردن در امان در صدد اجرایی کردن طرح «شام جدید» است که مبتنی بر دادن نفت در مقابل جذب سرمایه‌های این ۲ کشور خواهد بود. البته نخست‌وزیر عراق از این پروژه جدید یکشنبه دوم شهریور در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن پست» پرده برداشت. وی گفت: درصدد ارائه پروژه «شام جدید» به ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در نشست سه‌جانبه در امان هستم. 
اگر چه ۳ کشور عراق، اردن و مصر دارای تولید ناخالص داخلی به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار هستند اما حجم تبادلات تجاری بین 3 کشور به دلیل کارشکنی‌های عربستان و تمایل نداشتن این کشورها به ارتباط با یک کشور عربی شیعه همواره بسیار کم بوده است. 
در چارچوب این طرح انتظار می‌رود در بحث‌های اقتصادی سران ۳ کشور، موضوع خط لوله نفتی بصره به بندر «عقبه» در اردن و از آنجا به مصر با هزینه ۱۸ میلیارد دلار مطرح شده باشد. مصر و اردن تمایل دارند نفت را از عراق با تخفیف ۱۶ دلار در مقایسه با قیمت نفت برنت خریداری کنند. در مقابل عراق آمادگی خود را برای واردات برق از مصر و اردن از طریق ارتباط شبکه‌های برق ۳ کشور ابراز داشته است.
 
* فراکسیون بدر: ترامپ از سفر کاظمی برای انتخابات بهره برد
با گذشت ۶ روز از پایان سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا، انتقادات احزاب عراقی از دستاورد صفر این سفر همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط دیروز حسن الکعبی، رئیس فراکسیون بدر عراق از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت مصطفی الکاظمی انتقاد کرد. این نماینده عراقی گفت که هم‌اکنون ۱۰۰ روز از زمان تشکیل کابینه کاظمی گذشته ولی هیچ دستاورد ملموسی به دست نیاورده است. شبکه خبری الغدیر به نقل از الکعبی گزارش داد: هرج‌ومرج در دوران کاظمی از قبل بیشتر شده است و بدون ثبات امنیتی و سیاسی، نمی‌توان زمان انتخابات را تعیین کرد. وی تصریح کرد: دولت کاظمی و تغییراتی که وی به آن دست می‌زند، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و تاکنون موفق نشده است اقتدار حکومت را بازگرداند. نماینده عراقی، گریزی به سفر اخیر کاظمی به آمریکا زد و گفت عراق از سفر وی به واشنگتن بهره‌ای نبرد. 
الکعبی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ از سفر کاظمی برای انتخاب خود در انتخابات پیش ‌رو بهره برد و تفاهمنامه‌های اقتصادی‌ای که کاظمی امضا کرد، با توافق‌های پیشین، تفاوتی نداشت.

Page Generated in 0/0071 sec