printlogo


کد خبر: 223579تاریخ: 1399/6/5 00:00
دور دنیا

عبدالله خواستار آزادی همه زندانیان طالبان شد
رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: برای پایان دادن به رنج مردم خواستار تکمیل تبادل زندانیان و آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی هستیم. عبدالله عبدالله همچنین اظهار داشت: همانطور که در لویی‌جرگه مشورتی صلح و تصمیم تاریخی برای از بین بردن موانع باقیمانده بر سر راه روند صلح مشاهده شد، تامین صلح هدف اصلی مردم افغانستان است. طالبان نیز با انتقاد از متوقف شدن روند آزادی زندانیان برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، آمریکا را مانعی در این مسیر معرفی کرد. طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد، در حالی ‌که لویی‌جرگه مشورتی صلح رای به آزادی فوری همه زندانیان این گروه داده است اما دولت کابل تاکنون نتوانسته آن را برآورده کند. به گفته طالبان، پافشاری رئیس‌جمهور افغانستان بر عدم آزادی زندانیان این گروه و برپایی لویی‌جرگه مشورتی صلح به دستور آمریکا بود و اکنون که اشرف غنی فرمان آزادی زندانیان را داده اما آمریکا اجازه اجرای آن را نداده و به همین دلیل روند آزادی زندانیان متوقف شده است. 
***
مشارکت سازمان همکاری شانگهای در تمرینات نظامی قفقاز 2020
روسیه ماه سپتامبر میزبان دست‌کم 18 کشور از جمله اعضای سازمان همکاری شانگهای برای تمرین‌های نظامی دوجانبه و چندجانبه خواهد بود. قرار است روسیه میزبان دست‌کم ۱۸ کشور از جمله اعضای سازمان همکاری شانگهای برای تمرین‌های نظامی دوجانبه و چندجانبه باشد که به دلیل همه‌گیری کرونا تاکنون به تاخیر افتاده است. به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، به ‌رغم تنش‌های مرزی، نظامیان هند، چین و پاکستان در این رویداد در ماه سپتامبر شرکت خواهند کرد. تمرینات اصلی برای ارزیابی میزان آمادگی جنگی ارتش‌ها در کنار نیروهای مسلح روسیه با عنوان «قفقاز ۲۰۲۰» ۱۵ تا ۲۶ سپتامبر در آستراخان در جنوب روسیه برگزار خواهد شد. کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شامل خود روسیه، هند، چین، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به علاوه ۱۱ کشور دیگر در این تمرینات حضور خواهند داشت. اخیرا درگیری‌های مرزی بین چین و هند در خط کنترل مرزی در شرق منطقه لداخ روابط ۲ کشور را به تیرگی کشاند و به شدیدترین نزاع این ۲ کشور در حدود ۵۰ سال اخیر تبدیل شد. در این درگیری‌ها ۲۰ سرباز هندی کشته شدند. قوای نظامی هند و چین چهارم تیر در مراسم رژه پیروزی در میدان سرخ مسکو به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی رژه رفتند. 
***
سوریه قطع آب اهالی الحسکه توسط ترکیه را «جنایت ضدبشری» خواند
وزارت خارجه سوریه با شدیدترین لحن اقدام دولت ترکیه در قطع آب شرب بیش از یک میلیون شهروند سوری ساکن شهر الحسکه و حومه آن را محکوم کرد و آن را «جنایت جنگی و جنایت ضدبشری» خواند. وزارت خارجه سوریه در بیانیه خود این اقدام ترکیه را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت بر اساس حقوق بین‌الملل انسان‌دوستانه از جمله توافقنامه‌ ژنو درباره وضعیت غیرنظامیان در زمان جنگ دانست. این بیانیه تصریح کرد: رژیم ترکیه با اهرم‌هایش و حمایت دولت آمریکا و تروریست‌های طرفدار آمریکا و ترکیه از آب به عنوان سلاحی جنگی علیه غیرنظامیان سوریه اعم از زنان و کودکان و سالخوردگان برای رسیدن به اهداف سیاسی و نه انسانی استفاده کرده است و آنها این کار را با توافق بین خودشان برای بیش از 17 مرتبه قطع آب شرب تاسیسات آب «علوک» در ماه‌های اخیر انجام داده‌اند؛ به گونه‌ای که مدت قطع آب در این موارد بین یک تا چند هفته بوده است. این بیانیه افزود: هم‌اکنون بیش از ۲ هفته است آب شرب اهالی شهر الحسکه و اطراف آن که بالغ بر ده‌ها روستاست، قطع است و این امر در سایه گرمای شدید و ترس از شیوع ویروس کرونا رخ داده است. 
***
تانک‌ از ادوات ارتش انگلیس حذف می‌شود
فرماندهان ارشد ارتش انگلیس در اقدامی برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح در حال بررسی ایده حذف کردن تمام تانک‌های کشورشان هستند. منابع ناشناس دولتی به روزنامه تایمز گفتند وزرای دولت انگلیس نسبت به کارایی و مفید بودن یگان تانک‌های این کشور شک دارند؛ یگانی که در حال حاضر شامل ۲۲۷ تانک «چلنجر ۲» و ۳۸۸ خودروی زرهی «ووریر» است. این برنامه‌های ادعاشده در حالی مطرح می‌شود که لندن به خاطر تمایلش به جنگ سایبری و هوایی، خودروهای زرهی سنگین را کنار می‌گذارد، چرا که انتظار می‌رود جنگ‌های قرن بیست‌و‌یکم جنگ‌هایی در بخش‌های شهری با نقش‌آفرینی پررنگ‌تر فناوری‌های سایبری در کنار عملیات فضایی و اطلاعاتی باشد. 
***
کاربران شبکه‌های اجتماعی خطاب به نتانیاهو:
 از دیدن کشتار کودکان فلسطینی متأثر نشدی؟
تمجید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تصویر کودک اماراتی که پیراهنی با تصویر پرچم امارات و اسرائیل در تن دارد، بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، بنیامین نتانیاهو با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: از دیدن کودکی که در قلب امارات پیراهنی با پرچم اسرائیل و امارات به تن دارد، متأثر شدم. همچنین تحت تأثیر صحنه‌ای قرار گرفتم که یک کودک اماراتی دیگر سرود اسرائیل را سر می‌دهد. اظهارات نتانیاهو بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت و فعالان و کاربران این شبکه‌ها مشاهده صحنه کشتار ده‌ها کودک فلسطینی به دست سربازان ارتش رژیم صهیونیستی را به نتانیاهو یادآوری کردند و از او پرسیدند: «آیا از دیدن کشتار این کودکان متأثر نشدی؟» در همین حال، فعالی به نام «هارون محمد عوض الکریم» در واکنش به توئیت نتانیاهو، تصاویری را از کودکان فلسطینی منتشر کرد که به دست نظامیان صهیونیست کشته شدند. وی در این باره خطاب به نتانیاهو نوشت: تحت تأثیر کشته شدن ۷۹ کودک فلسطینی توسط ارتش اشغالگر طی سال ۲۰۱۹ قرار نگرفتی؟

Page Generated in 0/0244 sec