printlogo


کد خبر: 223596تاریخ: 1399/6/5 00:00
«روح‌الله حسینیان» روحانی شجاع، انقلابی و روشنگر روز گذشته دارفانی را وداع گفت
آزاده و با غیرت

حجت الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان روز گذشته در 65 سالگی در بیمارستان خاتم‌الانبیای تهران دار فانی را وداع گفت.
به گزارش «وطن‌امروز»، روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی که چندی قبل به کرونا مبتلا شده بود، بعد از بستری دوباره در بیمارستان خاتم‌الانبیا روز گذشته در 65 سلگی دار فانی را وداع گفت. به گزارش «وطن امروز»، آیت‌الله رئیسی و محمدباقر قالیباف، روسای قوای قضائیه و مقننه در پیام‌هایی جداگانه‌ وفات روح‌الله حسینیان را تسلیت گفتند.  آیت‌الله ابراهیم رئیسی در پیام تسلیت خود با بیان اینکه «خبر درگذشت حجت‌الاسلام و‌المسلمین روح‌الله حسینیان، در ایام عزای سید و سالار شهیدان عالم، داغی مضاعف بر جان دوستان این یار صدیق حضرت امام رحمت‌الله علیه و رهبر معظم انقلاب نشاند»، تاکید کرد: این روحانی شجاع و آزاده، عمر پر برکت خود را از عنفوان جوانی تا آخرین ساعات زندگی، وقف خدمت به مسیر نورانی انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل کرد و هرگز از مسیر حق و آزادگی منحرف و منصرف نشد. 
محمدباقر قالیباف نیز در پیام تسلیت خود، روح‌الله حسینیان را «خاری در چشم دشمنان انقلاب و منافقان کوردل» توصیف کرد و نوشت: مواضع اصولی و صریح ایشان در حمایت و حراست از ارزش‌های نظام و انقلاب و مبارزه با نفاق همواره مورد توجه و زبانزد همگان بود. 
 
* روح‌الله حسینیان و برنامه چراغ
شاید بتوان برنامه «چراغ» را که پاییز 77 با حضور حسینیان پخش شد، نقطه عطف جنجال‌ها علیه وی در دوران زندگی سیاسی‌اش دانست. ماجرا از این قرار بود که با آغاز دوره موسوم به اصلاحات، در پاییز سال ۱۳۷۷ پرونده‎ای با عنوان «قتل‎های زنجیره‎ای» در فضای سیاسی و رسانه‎ای کشور مطرح شد که پس از انتشار بیانیه وزارت اطلاعات در این زمینه و آغاز رسیدگی به آن، روح‎الله حسینیان در برنامه‎ای تلویزیونی با نام «چراغ» حاضر شد و از وقوع این قتل‎ها توسط هواداران جریان اصلاحات در وزارت اطلاعات سخن گفت. او این نظریه را مطرح کرد که انجام این قتل‎ها برای قبضه وزارت اطلاعات توسط دوم‏‌خردادی‏‌ها انجام شده است. بعد از آن تقریبا روزی نبود که 18- 17 روزنامه زنجیره‌ای تیتر یک، یادداشت و اخبار تحریف شده و مغلوطی علیه حسینیان نداشته باشند. 
به ‌عنوان مثال سال 78 روزنامه «صبح‌امروز» تحت مسؤولیت سعید حجاریان و سردبیری علیرضا علوی‌تبار، در تیتری کذب از قول مرحوم حسینیان نوشت: ما قاتل بودیم. 
ماجرا از این قرار بود که مرحوم حسینیان در یک سخنرانی گفته بود ما «قاضی بودیم» اما صبح‌امروز تیتر زد «قاتل بودیم».
 16 سال پس از آن تیتر، خبرنگار روزنامه صبح‌امروز اینطور ماجرا را شرح داد و تلویحا دروغ‌سازی روزنامه را تأیید کرد: این روزها و بعد از تهدید صالحی توسط روح‌الله حسینیان در مجلس به قتل، عکس صفحه نخست روزنامه صبح امروز 1378 با این نقل قول از حسینیان که «آخه باباجون ما خودمان والله یک زمان قاتل بودیم» دست به دست می‌شود و در صفحات اجتماعی می‌چرخد. سخنی که هیچ‌گاه از دهان حسینیان خارج نشد. سال 78 من در روزنامه صبح‌امروز کار می‌کردم. نوار حسینیان در جمع شاگردان مدرسه حقانی درباره کشته شدن سعید امامی در زندان به روزنامه رسید و یکی از همکاران آن را پیاده و برای چاپ آماده کرد. پس از انتخاب تیتر برای مطلب و چاپ آن، تکذیبیه‌ای از حسینیان به روزنامه رسید مبنی بر اینکه این جمله را او نگفته است. پس از گوش کردن دوباره نوار، مشخص شد اصل جمله این بوده است: آخه ما خودمان والله زمانی قاضی بودیم، یک زندانبان بودیم. تاکنون صدها نفر واجبی خوردند و نمردند. اما به اشتباه همکار ما قاضی را قاتل شنیده بود. البته اصلاحیه خبر چاپ شد اما جمله ما خودمان والله یک زمان قاتل بودیم برای همیشه به نام حسینیان ثبت شد».
زندگی سیاسی روح‌الله حسینیان بعد از دوره اصلاحات نیز خالی از جنجال نماند. تصویر بستری شدن حسینیان در بیمارستان و جدال‌هایش بر سر تصویب برجام در مجلس در خاطره فعالان سیاسی و رسانه‌ای کشور ماندگار شد. 
***
فریاد  علیه  تحریف
دکتر محمدمهدی اسماعیلی*: آقای حسینیان چند ویژگی شخصیتی مهم داشت. در جامعه ما بیشتر جنبه سیاسی، قضایی و امنیتی ایشان در افکار عمومی مطرح شده که این مساله هم به واسطه تبلیغات جریان وابسته‌ای که در داخل کشور وجود دارد، شکل گرفته است. ایشان فردی ثابت‌قدم در راه انقلاب و رهبری بود. در مواقع لازم محکم، با صراحت و شجاعت و بدون لکنت حرف‌های خود را در دفاع از انقلاب می‌زد. ایشان مبارز قبل از انقلاب بود. در جریان تظاهرات قم در دوره پهلوی مجروح شده بود. دوره‌ای توسط رژیم پهلوی دستگیر شده بود. بعد از انقلاب هم در دستگاه قضایی و امنیتی منشأ خدمات بزرگی شده بود. ایشان مدتی در دادگستری سیستان‌و‌بلوچستان مشغول بود و وظیفه قانونی خودش را در این حیطه به بهترین شکل ممکن انجام داد. آقای حسینیان در دهه 60 آماج حملات ضدانقلاب و منافقین قرار گرفت، چراکه با شجاعت در برابر آنها ایستاده بود، در دهه‌های 70 و 80 هم از سوی جریان مدعی آزادی مورد شدیدترین هجمه‌ها قرار گرفت. 
اما وجهه سیاسی، بخشی از وجوه شخصیت ایشان است. ایشان یک تاریخ‌نگار برجسته بود. دوره 5 جلدی تاریخی ایشان که به مرور و بررسی وقایع تاریخی انقلاب از سال 1320 تا 1357 می‌پردازد، معتبرترین و موثق‌ترین منبع تاریخ انقلاب است. تمام این مجموعه با ارائه مستندات تاریخی نگاشته شده است. ایشان در حوزه فقهی، اصولی و تفسیری نیز صاحب نظر بود، مخصوصا در حوزه تفسیری کار خاص‌تری کرده بود و اثری را در این حوزه منتشر کرد. 
ویژگی برجسته آقای حسینیان صراحت لهجه و شجاعت ایشان بود. واقعا در فضای سیاسی حریت داشت و در راه دفاع از انقلاب از هیچ چیز نمی‌هراسید. در اوج دوره‌ای که مدعیان آزادی در کشور خفقان ایجاد کرده بودند و با پروژه قتل‌های زنجیره‌ای به دنبال براندازی نظام بودند، این روح‌الله حسینیان بود که وارد میدان شد و مردانه و محکم در برابر آنها ایستاد. زمانی که مدعیان اصلاحات به شخصیت‌های برجسته نظام حمله می‌کردند و تئوریسین‌های فکری و علمی انقلاب مانند آیت‌الله مصباح را مورد هجمه قرار می‌دادند، آقای حسینیان جانانه به میدان آمد و از عقبه فکری نظام دفاع کرد. آقای حسینیان آماج ترور شخصیت جریانات مدعی اصلاحات و مدعی آزادی بیان قرار گرفت اما خم به ابرو نیاورد. در زمان دولت دهم وقتی جریان انحرافی در داخل دولت شکل گرفت، ایشان محکم در برابر این جریان ایستاد، خط خودش را جدا کرد و با جمعی که پدید آورد باعث شد نیروهای انقلاب مأیوس نشوند. ایشان اجازه نداد سرمایه‌های انقلاب به خاطر جریان انحرافی از دست برود. 
آقای حسینیان ربع قرن مسؤولیت مرکز اسناد انقلاب اسلامی را بر عهده داشت، که توانست این وظیفه را به بهترین شکل ممکن ادا کند. مرکز اسناد در دوره مدیریت و راهبری ایشان نسبت به همه موضوعات مهم سیاسی کشور، بسیار به‌موقع و متقن اظهار نظر می‌کرد و به روشنگری می‌پرداخت. مرکز اسناد توانست در مواقع لازم به‌سرعت درباره تحولات کشور دست به انتشار آثار فاخر بزند. هیچ موسسه‌ای مانند مرکز اسناد در جریان فتنه 88 نتوانست دست به انتشار آثار پژوهشی و متقن بزند. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جریان فتنه 88 که نظام را هدف گرفته بود، توانست 50 اثر متقن منتشر کند. روح‌الله حسینیان با تمام قوا در برابر تحریف انقلاب ایستاد و نگذاشت فتنه‌گران مبانی و مفاهیم انقلاب را دستخوش تغییرات و تحریف کنند. واقعا شخصیت روح‌الله حسینیان در جامعه مجهول‌القدر است و ما همه مسؤولیم در این مجهول‌القدر بودن. امیدوارم روزی برسد که مردان بزرگ در زمان حیات خود شناخته شوند.
* معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی

Page Generated in 0/0068 sec