printlogo


کد خبر: 223599تاریخ: 1399/6/5 00:00
پیش‌بینی پیشکسوتان سرخابی درباره داربی92 در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز»
ما می‌بریم

زهره فلاح زاده: لیگ نوزدهم فوتبال ایران تمام شد اما جام حذفی و مصاف سرخابی‌ها در مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها همچنان تنور فوتبال را داغ نگه داشته است. امروز قرار است داربی پایتخت برگزار شود که حتما باید یک تیم به پیروزی برسد. آخرین دیدار ۲ تیم در رقابت‌های جام حذفی به سال ۹۰ برمی‌گردد؛ دیداری که استقلال توانست با ۳ گل پرسپولیس را از دور مسابقات حذف کند. خبرنگار «وطن امروز» برای بررسی بازی امروز و اینکه شانس کدام تیم برای صعود به فینال جام حذفی بیشتر است، با مرتضی کرمانی‌مقدم و سیدعلی موسوی، پیشکسوتان سرخابی گفت‌وگو کرده است. کرمانی‌مقدم قاطعانه پرسپولیس را برنده این دیدار می‌داند و موسوی هر چند بازی را پیش‌بینی نکرده اما معتقد است آبی‌ها می‌توانند برنده این بازی شوند. 

***

کرمانی‌مقدم: پرسپولیس
با ۲ اختلاف گل می‌برد
* خیلی‌ها می‌گویند پرسپولیس به دلیل قهرمانی در لیگ، انگیزه کمتری نسبت به استقلال برای قهرمانی دارد. نظر شما چیست؟
اصلا این حرف درست نیست. داربی شرایط خاص خودش را دارد. هر ۲ تیم انگیزه بالایی دارند و این ویژگی منحصر به یک تیم نیست. مطمئن باشید بازیکنان پرسپولیس با تمام وجود وارد زمین می‌شوند تا برنده بازی شوند. اتفاقا پرسپولیس به دلیل قهرمانی در لیگ برتر، روحیه بالاتری دارد و بدون استرس هم بازی خواهد کرد. 
 
* نتیجه بازی؟
فکر می‌کنم اگر پرسپولیس کمتر دچار اشتباه شود، می‌تواند با ۲ اختلاف گل پیروز شود. 
 
* گلزنان بازی؟
مهم نیست چه بازیکنی گل بزند. مهم این است که تیم ما برنده شود. البته امیدوارم علیپور گلزنی کند تا روحیه‌اش بهتر شود. فکر می‌کنم ترابی هم بتواند در داربی گل بزند. 
 
* شیخ دیاباته، مهاجم استقلال آقای گل لیگ برتر ایران شد. به نظر شما مدافعان پرسپولیس مقابل این مهاجم روز سختی خواهند داشت؟
دیاباته بازیکنی خیلی خوب و حرفه‌ای است و برای هر دفاعی سخت است که مقابل او بازی کند اما مدافعان پرسپولیس هم کم تجربه ندارند. به نظر من آنها می‌توانند شیخ را مهار کنند. 
 
* 2 تیم خواستار به تعویق افتادن داربی بودند. با توجه به فشردگی بازی‌های سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان این خواسته عجیب نبود؟
شاید از لحاظ بدنی و شرایط کرونایی به ۲ تیم فشار وارد شده که خواستار تعویق بازی بودند اگرنه چهارشنبه (امروز) بهترین زمان برای انجام بازی است.
 
* بهترین و بدترین خاطره شما در داربی‌ها؟
بهترین خاطره‌ام، داربی جام حذفی بود که بازی به پنالتی کشیده شد و آخرین پنالتی را هم من زدم و پرسپولیس صعود کرد. بدترین خاطره‌ام هم باخت 1-3 بود که گل پرسپولیس را من ‌زده بودم. 
 
* پرسپولیس این فصل به چهارمین قهرمانی پیاپی رسید. فکر می‌کنید فصل بعد هم یحیی گل‌محمدی بتواند تیمش را به موفقیت برساند؟
هر چند پرسپولیس در بازی‌های آخر فصل به دلیل قهرمانی زودهنگامش و بی‌انگیزگی بازیکنان نتایج خوبی نگرفت اما به نظر من سال بسیار خوبی برای تیم بود. از زمانی که یحیی به پرسپولیس آمد، تیم روان‌تر بازی کرد. فکر می‌کنم سال بعد تیم بهتری هم خواهد داشت و شک نکنید باز هم پرسپولیس قهرمان می‌شود. البته این قهرمانی‌ها برای ما تکراری شده و ان‌شاءالله این بار قهرمان آسیا شود. 
 
* درباره قرارداد جنجالی مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ‌ملی فوتبال ایران هم صحبت کنیم. پرداخت حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به این مربی، مبلغ سنگینی است. 
در این مورد من دخالت نکنم بهتر است. همان کسانی که پشت میز نشسته‌اند، صحبت کنند. پول‌ بیت‌المال را باید راحت بدهیم به مربی‌ای که کارنامه خوبی هم نداشته است. واقعا عجیب است!
 
* بعد از این بدهی سنگین، وزارت ورزش جذب بازیکنان و مربیان خارجی را ممنوع کرد؛ شما موافق عملی شدن این قانون جدید هستید؟
خدا کند جذب خارجی‌ها برای همیشه ممنوع شود. ما این همه بازیکن و مربی جوان و آینده‌دار داریم که بیشتر از خارجی‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد. شاید مربیان خارجی ۱۰ درصد از مربیان ایرانی بهتر باشند و شاید هم چندان تفاوتی با هم ندارند. یحیی گل‌محمدی هم توانست مثل برانکو پرسپولیس را قهرمان کند، یعنی می‌شود روی مربیان ایرانی هم سرمایه‌گذاری کرد.

***

موسوی: استقلال سرحال‌تر است و می‌تواند برنده شود
* پیش‌بینی شما از مصاف سرخابی‌ها در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی چیست؟
بعد از شروع مجدد لیگ برتر که به دلیل شیوع کرونا ۳ ماه تعطیل شده بود، تیم‌های باشگاهی ما با بدنسازی‌های ناقص، بازی‌های پرنوسانی انجام دادند. به همین دلیل نمی‌توان از قبل مسابقه پیش‌بینی کرد که چه تیمی پیروز میدان است اما استقلال در چند بازی اخیر سرحال‌تر از پرسپولیس بوده و امیدوارم بتواند در این دیدار هم سرحال باشد و با شکست رقیبش به فینال جام حذفی صعود کند. 
 
* این مسابقه یک بازی سرنوشت‌ساز هم برای فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال است که ثابت کند می‌تواند فصل بعد هم روی نیمکت تیمش بنشیند. 
بله، درست است. مجیدی امتحان بزرگی در پیش دارد. ان‌شاءالله که اتفاقات خوبی برای او در این بازی بیفتد. 
 
* شما خودتان موافق ماندن او هستید یا یک مربی بزرگ باید فصل بعد به استقلال بیاید؟
اگر می‌خواهیم یک مربی خارجی بیاوریم که قراردادش دردسر‌ساز شود، امکانات و تجهیزات در اختیارش نگذارند و اعصابش را بهم بریزند، بهتر است استقلال با فرهاد مجیدی یا هر مربی ایرانی دیگری فصل بعد را شروع کند. 
 
* بهترین و بدترین خاطره شما در داربی‌هایی که حضور داشتید؟
من چون آن زمان‌ها به آلمان ترانسفر شدم، متأسفانه تنها در ۳ داربی بازی کردم. هم بردش را تجربه کردم هم باخت و تساوی‌اش را. 
 
* درباره قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران هم صحبت کنیم؛ مربی‌ای که کارنامه خوبی از خود در تیم ‌ملی بجا نگذاشت و مدت کمی هم روی نیمکت نشست. بدهی فدراسیون فوتبال ایران به او ۱۷۰ میلیارد تومان است که مبلغ بسیار بالایی هم است. 
ما مدیران باسوادی نداریم که بتوانند قراردادهای خوبی ببندند تا به نفع فوتبال ما شود. آنها خیلی سریع مربی اخراج می‌کنند و به جای آنکه پولی به یک مربی بدهند تا تیم‌های پایه ما پیشرفت کنند، خیلی سریع با مربی‌ای قرارداد می‌بندند که با ۳ بار نشستن روی نیمکت تیم ملی کلی پول می‌گیرد. در چند سال اخیر هر مربی و بازیکن خارجی‌ای که به ایران آمد، رفت به فیفا شکایت کرد. همیشه هم محکوم و مجبور به پرداخت پول‌های هنگفت شدیم. حتی اگر پرونده‌ای هم به نفع ما باشد، فیفا به نفع ما رأی نمی‌دهد. 
 
* مقصر بستن قرارداد سنگین با ویلموتس چه کسی یا کسانی هستند؟
قرارداد بستن فدراسیون با سرمربی تیم‌ ملی با نظارت وزارت ورزش است. فدراسیون فوتبال تنها تصمیم‌گیرنده نیست و اول باید از بالا اجازه گرفته شود. قراردادی می‌بندیم که مربی در خانه‌اش نشسته و چای‌اش را می‌نوشد و ما باید خرجش را بدهیم. 
 
* بعد از این بدهی سنگین به ویلموتس، وزارت ورزش جذب مربیان و بازیکنان خارجی را ممنوع کرد. شما موافق اجرای این قانون هستید؟
از نظر حرفه‌ای مخالف این قانون هستم چون مربیان و بازیکنان خارجی باید به فوتبال ما بیایند تا از دانش‌ آنها استفاده کنیم اما در فوتبال پر از مشکل ما این بهترین قانون و تصمیم است. با این وضعیت دلار، هر قراردادی با خارجی‌ها ببندیم به ضرر ما خواهد شد. باید بگذاریم تمام پرونده‌های ما در فیفا بسته شود و بعد از آن قانونی وضع کنیم که قرارداد بستن هم کارشناسی شود. 

Page Generated in 0/0202 sec