printlogo


کد خبر: 223601تاریخ: 1399/6/5 00:00
بررسی ابعاد چند‌وجهی قدرت یمنی‌ها در گفت‌و‌گو با کارشناسان
دست برتر مقاومت یمن در برابر سعودی‌ها

گروه بین‌الملل: حکمی که دیروز دادگاه ویژه جنایی استان الحدیده یمن برای مجازات محکومان پرونده ترور شهید صالح الصماد صادر کرد، نشان داد که دولت نجات ملی یمن به دنبال بهره‌گیری از همه ابعاد قدرت ملی در راستای تثبیت انقلاب و مبارزه با متجاوزان است. بر اساس حکم این دادگاه 16 نفر از جمله «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن‌زاید آل‌نهیان» ولیعهد ابوظبی محکوم به اعدام شده‌اند. انقلابیون یمنی که در 5 سال اخیر تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار گرفته و با محاصره همه‌جانبه در زمین و دریا مواجه شده‌اند، با استقامت و رشادت تمام در برابر ائتلاف سعودی ایستادگی کرده‌اند و در حال حاضر در تحولات میدانی دست برتر را دارند. کمتر تحلیلگری در دنیا وجود دارد که گزاره «یمن، ویتنام سعودی‌‌هاست» را قبول نداشته باشد. این در حالی است که برآورد اولیه سعودی‌ها برای شکست مقاومت یمن عملیات یک‌هفته‌ای بود. قرار بود بعد از ۷ روز رژه پیروزی برگزار کنند و قدرت به عاریت گرفته شده از سلاح‌های غربی را به رخ کشورهای منطقه بکشند. آرزوی بن‌سلمان و شرکایش برای شکست مقاومت یمن در این ۵ سال نه‌فقط محقق نشده، بلکه به استناد خود سعودی‌ها توان نظامی مقاومت یمن برای واکنش به حملات نظامی سعودی‌ها چندبرابر هم شده است. مجموعه مقاومت یمن امروز به حدی از توانایی رسیده که براحتی امکان هدف قرار دادن منابع حیاتی نفتی و پالایشگاه‌های سعودی و حتی اماراتی را داراست. واقعیت این است که توان نظامی مقاومت یمن بخشی از قدرت ملی این کشور است. این در حالی است که در سال‌های اخیر انقلابیون یمنی با بهره‌گیری از ابعاد نرم قدرت در بحث‌‌های حقوق بشری و حقوق بین‌المللی نیز توانسته‌اند نقش اثرگذاری در معادلات منطقه داشته باشند و ماحصل این اقدامات منجر به باز شدن پرونده‌های حقوقی علیه سعودی‌ها در نهادهای بین‌المللی شده است.

***

توان دفاعی یمن ادبیات سعودی‌ها در جنگ را تغییر داد

دکتر حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» گفت: تحولات میدانی در یمن پس از 5 سال کشمکش اکنون وارد مرحله جدیدی شده است که می‌توان گفت در آن جبهه مقاومت یمن به طور کامل دست برتر را در معادلات دارد. وی افزود: با وجود محاصره همه‌جانبه یمن از زمین، هوا و دریا، در حال حاضر انقلابیون و مردم در کنار هم توانسته‌اند بر بخش عمده‌ای از مشکلات داخلی در عرصه نظامی فائق آیند و همین خودکفایی منجر به تغییر موازنه به نفع یمنی‌ها شده است. کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به عملیات‌های پهپادی انصارالله در خاک عربستان گفت: ارتقای سطح توانایی‌های نظامی به درجه حملات پهپادی نشان می‌دهد مقاومت به لحاظ تکنولوژی روز نظامی از جایگاه مطلوبی برخوردار است. علاوه بر این توانایی موشکی انقلابیون یمنی که منجر به هدف قرار دادن مواضع سعودی تا عمق خاک این کشور شده و خسارات زیادی را برای سعودی‌ها به همراه داشته، منجر به این شده است که ادبیات سعودی‌ها نیز درباره آینده جنگ یمن تغییر کند و در یک سال اخیر در موضع انفعالی قرار گیرند. هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که جبهه مقابل یمنی‌ها در حال حاضر چه دیدگاهی نسبت به آینده جنگ دارد، گفت: عربستان و به طور مشخص بن‌سلمان با سودای فتح یمن وارد جنگ با انقلابیون شد و در سال اول 14 کشور عربی را در قالب ائتلاف با خود همراه کرد. در این مدت سعودی‌ها بیش از 300 میلیارد دلار از درآمد ملی خود را صرف جنگ یمن کرده‌اند اما واقعیتی که در صحنه تحولات رخ داده این است که اولا این ائتلاف عملا از هم فروپاشیده و اغلب متحدان عربستان به نوعی سعی کرده‌اند مشارکت خود در جنگ را کاهش دهند. نکته بعد اختلافات پیش آمده بین سعودی‌ها و اماراتی‌هاست که این هم ناشی از ابتکار عمل مقاومت یمن است. در حال حاضر نیروهای اماراتی در جنوب یمن در تضاد با منافع سعودی‌ها عمل می‌کنند و این به خاطر این است که آنها به این نتیجه رسیده‌اند که عربستان قرار نیست پیروز این جنگ باشد. از طرف دیگر مواضع اماراتی‌ها هم از تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمنی در امان نبوده و تاکنون خسارات سنگینی به آنها تحمیل کرده است. به طور کلی می‌توان گفت اعتماد به نفس یمنی‌ها در ماه‌های اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته و در ماه‌های آینده تحولات مهمی در زمینه موفقیت یمنی‌ها در جنگ با عربستان رخ خواهد داد.

***

دیکته قدرت یمنی‌ها در ۳ بعد نظامی، تبلیغاتی و حقوقی 

دکتر علیرضا صدرالحسینی، کارشناس امور غرب آسیا در ارتباط با صدور حکم اعدام برای ولیعهد امارات و ولیعهد عربستان در دادگاه تخصصی کیفری در استان الحدیده یمن گفت: صدور حکم اعدام این ۲ نفر به جرم مشارکت در ترور شهید صالح الصماد، رئیس سابق شورای عالی سیاسی یمن، نشان از چندوجهی بودن عناصر قدرت در دولت قانونی و مردمی یمن دارد. برای بسط و فهم بهتر این مطلب باید به این موضوع اشاره شود که مقاومت یمن از زمان تهاجم ائتلاف عربی به رهبری سعودی‌ها به خاک این کشور هیچ‌گاه عقب‌گرد نداشته و به رغم همه کاستی‌ها و فشارها توانسته قدرت ملی خود را حفظ کند. وی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انقلابیون یمن و در راس آنها انصارالله توجه ویژه‌ای است که به ظرفیت‌های داخلی یمن دارند. در حال حاضر یمنی‌ها در تمام زمینه‌ها بویژه بحث‌های دفاعی، سیاسی و حقوقی استقلال عمل کامل دارند. در ابتدای جنگ نگرانی‌هایی بابت ضعف دفاعی یمن در برابر ائتلاف سعودی وجود داشت اما مجموعه انصارالله به عنوان یک نهاد پیشگام و بومی با به دست گرفتن ابتکار عمل در صحنه نبرد و مدیریت کشور و همراه کردن مردم کار را به جایی رسانده که در یک سال اخیر ائتلاف سعودی به واقع در موضع ضعف قرار گرفته است. 
کارشناس غرب آسیا با اشاره به توان انصارالله در جنگ نرم گفت: یکی از ویژگی‌های بارز انصارالله توانمندی قابل توجه آن در بعد جنگ نرم است. سعودی‌ها در سال اول جنگ گمان می‌کردند می‌توانند انصارالله را از معادلات سیاسی یمن حذف کنند ولی در حال حاضر ما شاهدیم مقامات انصارالله با نمایندگان سازمان ملل دور یک میز می‌نشینند و مذاکره می‌کنند. علاوه بر این تسلط انقلابیون یمنی به مباحث حقوقی و تبلیغاتی سبب شده در جوامع غربی بویژه کشورهای اروپایی شاهد حمایت مردمی و سازمان‌های مردمی حقوقی از یمنی‌ها باشیم. این حمایت حتی تا مرز محکوم کردن اقدامات سعودی‌ها در نهادهای حقوقی نیز پیش رفته است.  صدرالحسینی در پایان تاکید کرد: مجموعه این اقدامات در قالب یک دولت باثبات و مقتدر منجر به ایجاد پشتوانه مردمی قوی و افزایش انگیزه و اعتماد به نفس مردم یمن برای پیروزی در جنگ شده و از این رو است که وزارت دفاع یمن در روزهای گذشته اعلام کرد در روزهای آینده سعودی‌ها را غافلگیر خواهد کرد. 

***

انگشت یمنی‌ها روی ماشه

* صدور حکم اعدام برای بن‌سلمان در دادگاه یمن
روز دوشنبه دادگاه تخصصی کیفری در استان الحدیده یمن برگزار و طی آن حکم پرونده ترور شهید صالح الصماد، رئیس سابق شورای عالی سیاسی یمن اعلام شد. بر اساس این گزارش، پس از قرائت حکم، ۱۶ نفر به مشارکت در ترور شهید صالح الصماد و دوستان او متهم شدند که ۱۱ نفر از آنها به اعدام از نوع حد، قصاص و تعزیر محکوم شدند و در عین حال، ۵ نفر دیگر نیز به اعدام حدی و تعزیری محکوم شدند. افرادی که در جنایت ترور شهید الصماد متهم شده‌اند، عبارتند از: «محمد بن‌سلمان آل‌سعود» ولیعهد سعودی، «محمد بن‌زاید آل‌نهیان» ولیعهد امارات، «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن، «علی محسن صالح الاحمر»، «احمد عبید بن‌دغر»، «محمد‌علی المقدشی»، «طارق محمد عبد‌الله صالح»، «علی علی ابراهیم القوزی»، «عبدالملک احمد محمد حمید»، «محمد خالد علی هیج»، «محمد ابراهیم علی القوزی»، «محمد یحیی محمد نوح»، «ابراهیم محمد عبدالله عاقل»، «محمد محمد علی المشخری»، «عبدالعزیز علی محمد الاسود» و «معاذ عبدالرحمن عبدالله عباس». گفتنی است صالح الصماد، رئیس پیشین شورای عالی سیاسی یمن بود که در حمله هوایی ائتلاف سعودی ترور شد و به شهادت رسید. 
 
* وزیر دفاع یمن: انگشتان ما روی ماشه است
محمدناصر العاطفی، وزیر دفاع یمن اعلام کرد: ملت ما امروز از عوامل قدرتی برخوردار است که نه تنها آن را قادر به نابودی متجاوزان و وارد آوردن ضربه کوبنده به آنها می‌کند، بلکه این ویژگی، یمن را به عنوان یک قدرت موثر در منطقه مطرح می‌کند. وی افزود: سازش و آتش‌بس با دشمنی که به دنبال تحمیل اشغالگری و نیز تجاوزگری است در کار نخواهد بود. این دشمن جز رویارویی و جنگ زبان دیگری را نمی‌فهمد و در مقابل آن، جز زبان زور گزینه‌های دیگر فایده‌ای ندارد. وزیر دفاع یمن ضمن تاکید بر جانفشانی در راه کشورش، خاطرنشان کرد: انگشتان ما روی ماشه است. العاطفی گفت: پیروزی‌هایی یکی پس از دیگری به دست می‌آوریم تا روند آزادسازی همه جغرافیای یمن کامل شود. قدرت بازدارندگی یمنی‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری توان مجبور کردن متجاوزان به فرار ذلت‌بار را دارد. 
 
* انتقاد شدید انصارالله از سازمان ملل
جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد سازمان ملل شریک ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در تداوم توقیف کشتی‌های حامل تولیدات نفتی یمن و فاجعه انسانی در نتیجه از کار افتادن بخش‌های خدمات‌رسانی بویژه بخش بهداشتی است. در این بیانیه آمده است: تداوم توقیف این کشتی‌ها توسط ائتلاف متجاوز کاملا مخالف توافقنامه‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و قوانین انسانی بین‌المللی است. سازمان ملل تا بدین لحظه هیچ واکنشی به انتقاد مطرح شده توسط انصارالله یمن نشان نداده است. 
در همین حال، شرکت نفت یمن نیز اعلام کرد نیروهای ائتلاف متجاوز همچنان ۲۰ کشتی نفتی یمن را توقیف کرده‌اند. این شرکت در این باره تصریح کرد: این کشتی‌ها در حالی توقیف شده‌اند که دارای مجوز سازمان ملل بوده و تفتیش شده‌اند. 
 
* بمباران ۳ استان یمن توسط جنگنده‌های سعودی
جنگنده‌های متجاوز سعودی بار دیگر آتش‌بس ادعایی خود در یمن را نقض کردند. بر اساس این گزارش، طی ۲۴ ساعت مناطق مختلف یمن از جمله ۳ استان این کشور هدف حملات هوایی جنگنده‌های سعودی قرار گرفتند. طبق اعلام رسانه‌های عربی، مناطق مسکونی در استان‌های الجوف، مأرب و صعده هدف سنگین‌ترین حملات جنگنده‌های سعودی قرار گرفته است. 

Page Generated in 0/0069 sec