printlogo


کد خبر: 223604تاریخ: 1399/6/5 00:00
گزارش «وطن امروز» از پایان کار مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم»
88 کشور در چالش ایرانی «کرونا»
* شجاعی طباطبایی به «وطن‌امروز» گفت در ۴۰ روز بیش از 4 هزار و ۲۰۰ اثر از ۹۲۳ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد

گروه فرهنگ‌و‌هنر: مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» با داوری محمدحسین نیرومند، بهرام عظیمی و سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی و با مشارکت ۴۲۰۰ کاریکاتور از ۸۸ کشور به کار خود پایان داد. این مسابقه به دبیری سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بنیاد روایت فتح و بنیاد احسان برکت برگزار ‌شد. 
در مراسم اختتامیه و در بخش معرفی برگزیدگان مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» که به صورت مجازی برگزار شد، پیام سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان قرائت شد که در بخشی از آن اینگونه آمده است: «بی‌گمان شیوع ویروس کرونا در جهان به انسان و جوامع انسانی ثابت کرد که راه شکست این ویروس منحوس نه قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی است و نه تفکرات نژادپرستانه رایج در بعضی فرهنگ‌های سیاست‌زده غربی، بلکه راه رهایی از آن تنها ارتقای فرهنگی جامعه بویژه فرهنگ سلامت و اخلاق سلامت است و بی‌گمان برای توسعه‌ فرهنگ انسانی، یکی از راه‌های میانبر و اثر‌بخش، زبان صریح و جهانشمول هنر است. مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد هنری جهان با موضوع ویروس کرونا در بحبوحه مقابله جهانی با این ویروس، توانست بخوبی در میان هنرمندان و مردمان وحشت‌زده جهان ایجاد ارتباط نماید و برقراری این ارتباط موجبات انبساط‌خاطر مردمان جهان و ترویج روحیه دستگیری از طریق مشاهده آثار فاخر خلق شده را فراهم کند. حضور و مشارکت هنرمندان از ۸۸ کشور دنیا ثابت کرد که عبور از سختی‌ها در تمام عرصه‌ها تنها در وحدت و نوع‌دوستی ساکنان زمین خلاصه می‌شود. شایسته است که از تلاش‌های تمام دست‌اندرکاران این رویداد عظیم در مجموعه بزرگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حوزه هنری و دیگر سازمان‌ها که این اتفاق بزرگ را همراهی کردند، سپاسگزاری کنم».
گفتنی است تمام آثار برگزیده این مسابقه کارتون در فضای مجازی منتشر شده اما طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است بعد از عادی شدن شرایط و امکان برگزاری نمایشگاه فیزیکی، آثار برگزیده این مسابقه در تهران و شیراز نمایش داده شود و به تبع آن، این امکان هم وجود دارد که در سایر شهرها هم این نمایشگاه برگزار شود. تمام آثار راه‌یافته به مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» در سایت ایران کاریکاتور هم به نمایش گذاشته شده و همچنین در برخی سایت‌های خارجی نیز این آثار منتشر شده است. 
جوایز اصلی این مسابقه کارتون به علی رادمند، کائو گومز و استفان پرویژن به عنوان نفرات اول تا سوم اهدا شد. 
همچنین به دلیل مشارکت ویژه هنرمندان ایرانی به ۷ نفر مبلغ 2 میلیون تومان به همراه لوح یادمان و تقدیرنامه اهدا شد که اسامی این هنرمندان عبارتند از طراوت نیکی، سهیل محمدی، محمود آزادنیا، سجاد رافعی، منصوره دهقانی، علیرضا پاکدل و مهناز یزدانی. 
اما سیدمسعود شجاعی به عنوان دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» مسلما نقش تاثیرگذاری در برپایی با شکوه این مسابقه بین‌المللی داشته است. وی در این مسابقه بین‌‌المللی بخوبی توانست از ظرفیت‌های مسابقه‌ها و جشنواره‌های کارتونی که پیش از این به دبیری خود وی برگزار شده بود نهایت بهره را ببرد و این مسابقه بین‌المللی را با حضور هنرمندان 88 کشور جهان برگزار کند. 
شجاعی طباطبایی درباره برپایی مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» به «وطن امروز» گفت: بدون شک برپایی این مسابقه در شرایط سخت کرونایی اتفاق مهم و بزرگی برای هنرمندان هنرهای تجسمی محسوب می‌شود و امیدوارم در نهایت برپایی این مسابقه بتواند روحیه‌ای مضاعف به کادر درمان کشور تزریق کند، زیرا کادر درمان کشور به عنوان جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا، این روزها شرایط سختی را تجربه می‌کنند. 
وی در ادامه افزود: یکی از نکات قابل تامل مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» به محتوای آثار برمی‌گردد به‌ طوری که در بیشتر آثار به رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجه ویژه‌ای شده است تا هنرمندان این آثار در سهم خود بتوانند کمک حال کادر درمانی شوند.
این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد: به نظرم مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» از آن دسته مسابقات بین‌المللی محسوب می‌شود که در بهترین زمان ممکن برپا شد، زیرا فراخوان این مسابقه بین‌المللی تنها چند روز پس از شیوع آن در ایران اطلاع‌رسانی شد که با استقبال هنرمندان کشور مواجه شدیم. همچنین در ادامه شاهد استقبال بی‌سابقه و گسترده هنرمندان جهان بودیم که تنها در مدت ۴۰ روز بیش از 4 هزار و ۲۰۰ اثر از ۹۲۳ هنرمند از ۸۸ کشور جهان به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد. 
وی در ادامه تصریح کرد: این تعداد شرکت‌کننده در یک مسابقه هنری تجسمی یک آمار بی‌نظیر در سطح دنیا به حساب می‌آید و حضور هنرمندان جهان در این اتفاق بشردوستانه، ستودنی است. 
شجاعی طباطبایی درباره جزئیات آمار مربوط به شرکت‌کنندگان این مسابقه گفت: بیشترین شرکت‌کنندگان به ترتیب از ایران با ۴۳۶ هنرمند، ترکیه با ۸۳ هنرمند و چین با 74 هنرمند بودند. همچنین هنرمندانی از کشورهای برزیل، کلمبیا، مکزیک، روسیه، صربستان، اسپانیا، اوکراین و ایتالیا با ارسال آثار درخشان، حضوری موثر در این مسابقه داشتند. 
دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» به بخش‌های مختلف این مسابقه اشاره کرد و گفت: این مسابقه، چند موضوع را در بر می‌گرفت؛ روحیه‌بخشی به مردم برای مبارزه با کرونا، توجه و ادای دین نسبت به مدافعان سلامت یعنی پزشکان، پرستاران و کادر درمان، رعایت مسائل بهداشتی و بخش چهارم هم سیاسی بود.

Page Generated in 0/0068 sec