printlogo


کد خبر: 223611تاریخ: 1399/6/5 00:00
اخبار

مشاور سابق رئیس‌جمهور: ارز ۴۲۰۰ تومانی مفاسد زیادی ایجاد کرد
مشاور سابق رئیس‌جمهور در یادداشتی نوشت: یکی از مصیبت‌های 40 سال اخیر به تاراج دادن منابع ارزی بوده که به شکل‌ها و بهانه‌های مختلف که واقعی نیستند و بیشتر فریبند، صورت گرفته است». اکبر ترکان ادامه داد: «آخرین آن، ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و در حالی ‌که قیمت ارز چندبرابر بود، با خوش‌خیالی ارز را ۴۲۰۰ تومان دادیم، یک عده هم بردند. فکر می‌کنید کالاهایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی آوردند با چه قیمتی فروختند؟ مسلما با قیمت ارز آزاد!» وی همچنین نوشت: «مابه‌التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت بازار را چه کسانی خوردند؟ آیا یک فرد، کاسب یا تاجر معمولی می‌توانست ارز ارزان بگیرد؟ هیچ‌وقت! چون فسادهایی اتفاق افتاد و ارزهای ارزان را به عده‌ای دادند و آنها هم خوردند، یک لیوان آب هم روی آن. الان هم جوابگو نیستند، تنها شلوغ‌کاری می‌کنیم و بعد هم آب‌ها از آسیاب می‌افتد و فرزندان‌شان در کانادا و استرالیا کیف می‌کنند». ترکان همچنین نوشت: «اکنون وضعیت کشور طوری است که درآمدهای ارزی به سختی با هزینه‌های ارزی برابری می‌کند و باید پول صادرات برگردد تا بتوانیم جواب نیازهای‌مان را بدهیم، نه اینکه صرف خرید ویلا در آنتالیا شود. این پس‌اندازهای مردم است که از دست می‌رود و فقیرتر می‌شوند. مقام‌معظم رهبری محترمانه فرمودند و ما باید کمی آنطرف‌تر بگوییم که باید ارز را از حلقوم‌شان بیرون کشید، نه اینکه نازنازی رفتار کنیم. وقتی دلارها به بازار داخلی برنگردد و با کمبود مواجه شویم، قیمت ارز بالاتر می‌رود و به کسی که در آنتالیا، استرالیا و کانادا نشسته صدمه‌ای وارد نمی‌شود و مردم آسیب می‌بینند. باید با قدرت عمل کرد و از پس‌گردن‌شان گرفت و بیرون کشید. دستوری که خطاب به دولت، مجلس و قوه ‌قضائیه است و همه باید مصمم شوند تا هر کس صادر کرده، ارز را برگرداند».
***
پذیره‌نویسی دارا دوم از امروز تا 19 شهریور
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: شهروندان برای خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری دارا دوم نیاز به کد ملی دارند و افرادی که کد معاملاتی داشته باشند نیز به وسیله کارگزاری‌ها می‌توانند اقدام به خرید واحدهای صندوق پالایشی یکم کنند. علیرضا صالح با بیان اینکه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم که شامل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز است، از فردا ( امروز پنجم شهریور) با تخفیف ۲۰ درصدی آغاز خواهد شد، افزود: همه هموطنان از بامداد فردا (امروز چهارشنبه) بدون هیچ محدودیت سنی می‌توانند واحدهای این صندوق را به وسیله درگاه بانکی به شکل غیرحضوری و کارگزاری‌ها به شیوه حضوری خرید کنند. صالح اضافه کرد: مدت زمان پذیره‌نویسی واحدهای صندوق پالایشی یکم که با نماد پالایش انجام می‌شود، به مدت 2 هفته (تا پایان ۱۹ شهریور) پیش‌بینی شده و بر این اساس زمان مناسب و کافی برای پذیره‌نویسی این واحدها اختصاص یافته است. وی گفت: سقف خرید این واحدها 5 میلیون تومان است و افرادی که از قبل واحدهای دارا یکم را به میزان 2 میلیون تومان خرید کرده‌اند، برای این واحدها می‌توانند تا سقف 3 میلیون تومان خرید انجام دهند. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه برای این واحدها تحفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است، افزود: مبنای قیمت سهام موجود در این صندوق قیمت پایانی سهام این 4 پالایشگاه در پایان معاملات امروز (دیروز سه‌شنبه) با در نظر گرفتن تخفیف ۲۰ درصدی است. 
***
شرکت‌های فولادی مکلف به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت شدند
سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: تمام شرکت‌های تولید‌کننده بیلت، بلوم و اسلب مکلف به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت و انبارها شدند. کامران کارگر ادامه دارد: تمام شرکت‌های تولید‌کننده بیلت، بلوم و اسلب مکلف به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت و انبارها شدند. وی افزود: در راستای اجرای بند ۱۱ مصوبات دستور دوم نود و هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، تمام شرکت‌های تولید‌کننده بیلت، بلوم و اسلب مکلفند از اول شهریورماه امسال اطلاعات موجودی اولیه، تولید، فروش، مصرف و ورود و خروج انبار کالاهای خود را صرفا مطابق برنامه زمانبندی و ترتیبات لازم در سامانه‌های جامع تجارت (www.ntsw.ir)‌ و سامانه جامع انبارها
(www.nwms.ir)‌ ثبت کنند. سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت تصریح کرد: از این پس عملکرد شرکت‌ها بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در این سامانه‌ها ارزیابی شده و هر گونه مغایرت در اطلاعات ثبتی با واقعیت یا تأخیر در ثبت اطلاعات می‌تواند منجر به وقوع تخلف عرضه خارج از شبکه، احتکار، عدم اعلام موجودی یا سایر تخلفات شود. 
***
تعلیق کارت بازرگانی ۲۱۰۰ صادرکننده با صفر درصد رفع تعهد ارزی
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کسانی را که رفع تعهد ارزی انجام نداده‌اند در 2 گروه تولیدی و بازرگانی دسته‌بندی کردیم، گفت: برای واحدهای تولیدی مقرر کردیم تا آخر شهریور مهلت داشته باشند به رفع تعهد ارزی در تعامل با بانک عامل خود اقدام کنند، در غیر این صورت ۳۱ شهریور کارت بازرگانی آنها تعلیق می‌شود. حمید زادبوم افزود: در حوزه بازرگانی، کارت بازرگانی 2 هزار و ۱۰۰ صادر‌کننده‌ای که صفر درصد رفع تعهد ارزی داشتند تعلیق شد. در این حوزه صادرکنندگانی که تا ۳۰ درصد ایفای تعهد ارزی داشتند، اگر تا ۱۵ شهریور تعهد ارزی آنها رفع نشود، در این روز کارت آنها تعلیق می‌شود و صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی آنها ۳۱ تا ۶۹ درصد است، در تاریخ ۳۱ شهریور و در صورت ایفا نشدن بقیه تعهد ارزی، کارت بازرگانی‌شان تعلیق می‌شود. 

Page Generated in 0/0079 sec