printlogo


کد خبر: 223632تاریخ: 1399/6/6 00:00
دور دنیا

حزب‌الله: مقاومت شاگرد مکتب حسین(ع) است
سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در سخنرانی سه‌شنبه‌شب خود به مناسبت شب ششم محرم اعلام کرد، مقاومت در مکتب امام حسین علیه‌السلام درس آموخته است. 
صفی‌الدین ادامه داد: تاثیر شکست جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ همچنان برای دشمن اسرائیلی باقی مانده و از آن زمان چیزی نبوده که انجام نداده باشند اما مقاومت توانسته اسرائیل را شکست دهد، جبروت آن را در هم بشکند و پروژه‌های آمریکایی را در منطقه ساقط کند. ما لبنان را از دشمن اسرائیلی- تکفیری و از فتنه‌هایی که آمریکا روی آن کار می‌کند، حفظ می‌کنیم. 
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله سپس گفت: ما در مسیرها کشته شدیم و گفتند این روزها، روزهای تسویه است. صبر و تحمل و سکوت کردیم، زیرا حق را می‌شناسیم و می‌دانیم این مسیر، با فداکاری هموار شده است و مسیر ناهمواری است. در برابر ظلم صبر کردیم، اما ما ضعیف نیستیم، بلکه قوی هستیم. وی تأکید کرد: مقاومت تحمل و ایستادگی کرد و در مسیر ثابت ماند تا اینکه به دستاوردهای بزرگ رسید و فداکاری‌هایی تقدیم کرد که بدون آنها پیروزی‌ها محقق نمی‌شد. صفی‌الدین ادامه داد: حزب‌الله کاملا از قدرت‌طلبی به دور است. دشمنان مقاومت در میدان نبرد و تخریب چهره مقاومت ناموفق بوده‌اند. کسانی هستند که در راستای تخریب چهره حزب‌الله و ضربه به فرمانده‌ مقاومت تلاش می‌کنند. مقاومت می‌داند با اقدامات جدید علیه خود از جمله اقدامات رسانه‌های بزرگ روبه‌رو است. وی گفت: لبنان نیازمند منطق قوی، موضع قوی و حامی است، نه کسانی که برای دستاوردهای سیاسی فتنه‌انگیزی می‌کنند.  حزب‌الله چیزهایی را به لبنان تقدیم کرد که کسی در طول تاریخ لبنان تقدیم نکرده بود. مقاومت یک نقطه ضعف دارد و این نقطه ضعف جلوگیری از درگیری داخلی است اما به این موضوع افتخار می‌کند. 
صفی‌الدین ادامه داد: وارد صحنه سیاسی شدیم و تجارب واقعا مهمی را در کار سیاسی شفاف و پاک ارائه دادیم و از مقاومت محافظت کردیم.
***
ادعای عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل
در ادامه تلاش‌های دولت آمریکا برای میانجی‌گری بین کشورهای عربی جهت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، این بار یک مقام آمریکایی از نزدیک شدن تل‌آویو به توافق با سودان خبر داد. خبرنگار شبکه «کان‌نیوز» دیروز خبر داد مقام‌های ارشد آمریکایی و اسرائیلی به او گفته‌اند که فقط چند هفته بعد از توافق عادی‌سازی روابط با امارات عربی متحده، می‌توانند منتظر توافق صلح دیگری باشند. به نوشته وبگاه «عاروتص‌شوع» به نقل از این گزارش، یک مقام ارشد آمریکایی مدعی است که واشنگتن و تل‌آویو انتظار دارند در هفته‌های آینده، دولت سودان برنامه خود برای امضای توافق سازش و عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اعلام کند. این مقام آمریکایی توضیح داد: در چند هفته آینده، سودان توافق صلح با اسرائیل را اعلام می‌کند. ما به آن نزدیک شده‌ایم و این امر رخ خواهد داد. بر این اساس، مقام‌های صهیونیست نیز مدعی شدند که پیشرفت در مذاکرات تل‌آویو با سودان در حال حاصل شدن است.
***
درگیری شدید در جنوب یمن
ابو‌مشعل الکازمی، مدیر امنیت استان «ابین» در جنوب یمن و «محمد النقیب» سخنگوی «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب- وابسته به امارات) در حساب توئیترشان از درگیری در جنوب یمن خبر دادند. به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، بامداد دیروز نیروهای دولت مستعفی یمن و نیروهای شورای انتقالی جنوب در استان ابین بشدت با یکدیگر درگیر شدند. این درگیری ساعاتی پس از آن رخ داد که شورای انتقالی جنوب با ارسال نامه‌ای رسمی برای عربستان سعودی و طرح اتهامات به دولت مستعفی (متحد ریاض)، از تعلیق مشارکت خود در رایزنی‌‌های مرتبط با «توافق ریاض» خبر داد. توافق ریاض نوامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) میان شورای انتقالی و دولت مستعفی امضا شد تا قدرت در جنوب یمن میان متحدان عربستان و امارات تقسیم شود و این دو دست از درگیری و سلطه‌جویی بردارند اما هر بار با آغاز دوباره درگیری‌های نظامی، اجرایی نشد. وبگاه خبری «المشهد الیمنی» نیز در این باره گزارش داد که شورای انتقالی مقادیر زیادی تجهیزات و نیروی نظامی به جبهه‌های درگیری استان ابین ارسال کرده است. 
***
دلیل لغو سفر بن‌سلمان به آمریکا
سایت انگلیسی «میدل ایست آی» گزارش داد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، سفر خود را به آمریکا که قرار بود طی روزهای آتی برای دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انجام شود در سایه درز این خبر به رسانه‌ها لغو کرده است. منابع آگاه اعلام کردند که بن‌سلمان می‌ترسد این سفر و دیدار با نتانیاهو به یک کابوس برای وی تبدیل شود. بر اساس گزارش این پایگاه انگلیسی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جرد کوشنر داماد وی بیش از همه برای برگزاری این دیدار تمایل دارند، چرا که این دیدار از روند عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی در منطقه حمایت می‌کند. پیش از این بر سر زمان سفر بن‌سلمان به آمریکا و تاریخ آن یعنی ۳۱ ماه جاری میلادی (آگوست) توافق حاصل شده بود. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که بن‌سلمان در جریان سفر به آمریکا قصد نداشته در منزل سفیر عربستان یا ساختمان سفارتخانه ساکن شود، چرا که در این مناطق احتمال برگزاری تظاهرات علیه وی وجود داشت، بنابراین بن‌سلمان اقدام به خرید ۴ منزل مسکونی در یک مکان سری کرده است. اما بعد از درز این خبر به رسانه‌ها، حساب و کتاب‌های ولیعهد عربستان نادرست از آب درآمد، چرا که قرار بود این سفر محرمانه انجام شود.

Page Generated in 0/0201 sec