printlogo


کد خبر: 223636تاریخ: 1399/6/6 00:00
درصورت کمبود واکسن آنفلوآنزا جامعه هدف اولویت‌بندی می‌شود
آنفلوآنزا را از کرونا کم کنیم

در شرایطی که کرونا با قابلیت سرایت بسیار بالا همچنان سلامت جامعه را تهدید می‌کند، ترس از شیوع گسترده ویروس آنفلوآنزا در فصول پاییز و زمستان نیز نگرانی‌هایی ایجاد کرده که در صورت شیوع همزمان این ویروس‌های خطرناک مشکلات فراوانی برای جامعه پزشکی و شهروندان ایجاد شود. به گزارش «وطن امروز»، اگر چه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی موجب می‌شود مردم در فصل سرد سال کمتر به بیماری‌های ویروسی دچار شوند اما جامعه پزشکی معتقد است اکنون که ویروس آنفلوآنزا دارای واکسن است، تزریق این واکسن باید با اولویت جامعه هدف (‌افراد بیمار و سالمندان) انجام شود. از طرفی تامین این نوع واکسن نیز به دلیل کمبود آن با مشکلاتی همراه است، چرا که در سال گذشته فقط 2 میلیون دوز آن به کشور وارد شد، البته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز خبر از تولید واکسن آنفلوآنزا در داخل داده و با اشاره به اینکه تولید این واکسن در کشور آغاز می‌شود، گفت: با توجه به احتمال کمبود واکسن آنفلوآنزا در پاییز سال جاری، توزیع مدیریت خواهد شد و جامعه هدف مصرف‌کننده اولویت‌بندی می‎شود. کیومرث پوررستمی به کاهش دما در فصل پاییز اشاره کرد و افزود: در این ایام با افزایش سرماخوردگی و آنفلوآنزا مواجه می‌شویم که با توجه به شیوع ویروس کرونا و شباهت علائم هر 3 ویروس، شرایط سختی را در پیش خواهیم داشت. پوررستمی افزود: از این رو توصیه شده است که شهروندان تا حد امکان از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند تا با موج بیماران در آغاز فصل پاییز مواجه نشویم. این مطالبه و نیاز به واکسن آنفلوآنزا یک موضوع جهانی است که ممکن است ما را با کمبود واکسن مواجه کند. وی تصریح کرد: بزودی در کشور تولید واکسن آنفلوآنزا آغاز خواهد شد و از طرف دیگر سازمان غذا و دارو بر اساس سهمیه و نیاز کشور برای واردات این واکسن اقدام کرده است. این مقام مسؤول یادآور شد: اگر با کمبود واکسن مواجه شویم، اولویت‌بندی انجام خواهد شد و در ابتدا برای کادر درمانی، سپس افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند واکسن آنفلوآنزا ارائه خواهد شد. 
 
* افزایش واردات واکسن آنفلوآنزا
رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش چندبرابری واردات واکسن آنفلوآنزا در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد نیازمان در داخل کشور تولید می‌شود.  محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری با اشاره به اینکه بسیاری از این اقلام دارویی مواد اولیه‌شان در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: کمتر کشوری می‌تواند ادعا کند که تولید دارو را در زمان کوتاهی می‌تواند انجام دهد. رئیس سازمان غذا و دارو به دستاوردهای کشور در صنعت داروسازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز ما تولید داخل است و بسیاری از اقلام دارویی در کشور تولید می‌شود. شانه‌ساز با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در حوزه دارو فعالند، خاطرنشان کرد: هم‌‌اکنون می‌توانیم ادعا کنیم داروهای جدیدی که در دنیا تولید می‌شود، داروسازان ما می‌توانند طی 2 سال آن را در کشور تولید کنند. حتی می‌توانیم مواد اولیه آن را نیز تولید کنیم. رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۶۵ درصد مواد اولیه دارو در کشور تولید می‌شود، گفت: ظرف ۱۰ سال گذشته بیش از هزار قلم داروی گیاهی در کشور تولید شده است. وی درباره واردات واکسن آنفلوآنزا در سال جاری گفت: سال قبل کمتر از 2 میلیون دوز واردات واکسن آنفلوآنزا داشتیم که این رقم امسال به ۱۱ تا ۱۲ میلیون دوز افزایش خواهد یافت. همکاران ما در حوزه بهداشت سال قبل ۲۵۰ هزار دوز واکسن دریافت کردند که امسال با دریافت 2 میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن در زمینه واکسیناسیون خانم‌های باردار و بیماران خاص می‌توانند فعالیت کنند که این افراد بدون پرداخت وجه واکسینه خواهند شد. همچنین برای سایر افراد نیز بالغ بر 5/8 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته‌ایم. اینکه اعلام می‌شود باید برای دریافت واکسن، ثبت‌نام در داروخانه‌ها صورت گیرد، صحت ندارد و هدف خیرخواهانه ندارد و به نظر من این یک کلاهبرداری است. شانه‌ساز ادامه داد: مشکلات ارزی ما زیاد است، بنابراین نباید برای تامین واکسن آنفلوآنزا هزینه بیجا کنیم. از مردم می‌خواهم تنها با توصیه و تجویز از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند. برآورد ما این است که امسال نسبت به سال گذشته درباره آنفلوآنزا مشکلات کمتری داشته باشیم؛ زیرا مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند، کمتر در مکان‌های عمومی و پرتجمع حاضر می‌شوند، از ماسک استفاده می‌کنند و.... وی گفت: خوشبختانه امسال تامین واکسن آنفلوآنزا برای بیماران خاص ۱۰ برابر سال قبل است در حالی که تامین واکسن برای مردم عادی ۵ یا ۶ برابر سال گذشته است. واکسن آنفلوآنزا را از منابع معتبر و اروپایی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هستند، تهیه می‌کنیم و دقت‌نظر کافی برای تهیه آن صورت گرفته است. وی درباره تامین واکسن مننژیت اظهار کرد: ۳۱ مردادماه نخستین محموله این واکسن وارد کشور شد و تا ۱۵ شهریور نیز کل محموله مورد استفاده و در دسترس خواهد بود. از سویی عضو کمیته کشوری کرونا هم در این باره گفت: همدستی ویروس کرونا با آنفلوآنزا در فصل سرما نگران‌کننده است، بنابراین مردم باید نسبت به رعایت اصول بهداشتی بسیار حساس‌تر باشند. 
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه متأسفانه دارویی برای کرونا وجود ندارد اما واکسن آنفلوآنزا موجود است، گفت: البته محدودیت‌های زیادی در دسترسی به این نوع واکسن داریم، چرا که تعداد محدودی از آن وارد می‌شود که باید طبق دستورالعمل وزارت بهداشت به بیمارانی که در معرض خطر قرار دارند تزریق شود. وی تزریق واکسن آنفلوآنزا به کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله و افراد بالای ۶۰ سال را ضروری دانست. افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، اچ‌آی‌وی یا پیوند کلیه و کبد به همراه کادر پزشکی نیز در اولویت تزریق این واکسن هستند. وی به جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران اشاره کرد و گفت: دولت باید نسبت به تأمین ارز مورد نیاز برای واردات این واکسن اقدام کند، چرا که همدستی کرونا با آنفلوآنزا در فصل سرما می‌تواند مشکلات فراوانی را در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ایجاد کند.

Page Generated in 0/0076 sec