printlogo


کد خبر: 223637تاریخ: 1399/6/6 00:00
شمار قربانیان بیماری «کووید-19» از مرز ۲۱ هزار نفر گذشت
ترس از موج سوم شیوع کرونا

جامعه پزشکی نگران پیک‌های بعدی شیوع ویروس کرونا در صورت بی‌توجهی مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در روزهای تعطیل پیش ‌رو است. به گزارش «وطن امروز»، موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا در حالی سراسر کشور را فرا گرفت که مردم پس از رفع محدودیت‌ها و بازگشایی مشاغل و کسب و کارها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه شده بودند. این سهل‌انگاری‌ و عادی‌پنداری موجب شد تخت‌های بیمارستانی پر شود و روزانه شاهد بیش از 200 نفر جان‌باخته کرونایی باشیم. اکنون در شرایطی که کادر پزشکی بسیار خسته است، نگرانی‌هایی وجود دارد که مبادا در روزهای تعطیل پیش رو افراد زیادی به مسافرت بروند و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و اصول بهداشتی رعایت نشود و دوباره با پیک‌های جدید همه‌گیری کرونا مواجه شویم. در همین حال، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران روز گذشته درباره آخرین وضعیت شیوع این بیماری در شهر تهران اظهار داشت: وضعیت تهران همچنان قرمز است اما میزان مراجعات سرپایی ما نسبت به روز گذشته (سه‌شنبه) حدود 9 درصد کاهش یافته است. علیرضا زالی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته 5400 بیمار سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی ما مراجعه کردند که از این تعداد 470 نفر نیاز به بستری داشتند و 123 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار گرفتند. وی افزود: باید توجه داشته باشیم که شرایط پایتخت بسیار شکننده است و هرگونه رفتار ناهنجار می‌تواند منجر به اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا شود. رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران خاطرنشان کرد: در تهران الگوی همه‌گیر‌شناسی نشان می‌دهد هرگاه میزان سفرهای برون‌شهری افزایش پیدا کرده است، با اوج‌گیری بیماری کرونا مواجه بوده‌ایم، لذا از هموطنان تقاضا می‌شود از سفر کردن طی روزهای آتی پرهیز کنند، چرا که هرگونه سفر کردن می‌تواند باعث چرخش بیماری کرونا شود. وی در پایان تأکید کرد: تیم درمان طی هفته‌های گذشته با حجم کاری زیادی مواجه بوده‌ که همین موضوع باعث خستگی آنها شده است و رخ دادن مجدد پیک‌های بعدی می‌تواند باعث فرسودگی بیش از پیش تیم درمان شود. 
 
* هر فرد کرونایی در یک ماه 430 نفر را مبتلا می‌کند
خودمراقبتی و رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌ فیزیکی مهم‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلا به ویروس کروناست، چرا که این بیماری خطرناک درمانی ندارد و معلوم نیست واکسن آن چه وقت ساخته خواهد شد و چه اثراتی بر حفظ سلامت مردم به جا خواهد گذاشت. در همین باره، معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر فرد مبتلا به کرونا هیچ نکته‌ای را رعایت نکند در یک ماه ۴۳۰ نفر را آلوده خواهد کرد، گفت: ۱۰ درصد بستری‌های کرونا فوت می‌کنند. ایرج حریرچی با بیان اینکه در چند روز گذشته دختر ۸ ساله ۲ تن از بهترین پزشکان اصفهانی بدون هیچ عارضه قبلی به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد، گفت: بر اساس آمار جهانی از هر ۱۰ نفر بستری یک نفر فوت، از هر ۲ نفری که در ICU بستری می‌شوند یک نفر فوت و از هر ۱۰ نفری که مجبور به لوله‌گذاری در ICU می‌شوند ۹ نفر فوت می‌کنند. وی با انتقاد از سفرهای غیرضرور مردم گفت: متاسفانه هر 1/0 درصد افزایش سفر، آمار ابتلا را 9/1 درصد افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود آخر هفته روزانه ۲ میلیون تردد داشته باشیم که به طور میانگین در هر خودرو 4/3 نفر سرنشین وجود دارد و خود این موضوع نتایج بسیار خطرناکی را به همراه دارد. 
 
* شمار قربانیان بیماری «کووید-19» از مرز ۲۱ هزار تن گذشت
کرونا تاکنون جان بیش از 2۱ هزار نفر از هموطنان‌مان را گرفته است. سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۲۴۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور طی ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه خبر داد. سیما سادات‌لاری دیروز گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۲۴۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۱۲۱ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۳۶۵ هزار و ۶۰۶ نفر رسید. سادات‌لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۲۰ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه تاکنون ۳۱۴ هزار و ۸۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی گفت: ۳۸۳۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 


Page Generated in 0/0072 sec