printlogo


کد خبر: 223663تاریخ: 1399/6/6 00:00
هیلاری کلینتون:
بایدن نباید شکست را بپذیرد
نگرانی هر ۲ حزب اصلی آمریکا از تقلب رقیب به موضوع اول انتخابات ریاست‌جمهوری این کشورتبدیل شده است

گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا در حالی کمتر از 70 روز دیگر برگزار می‌شود که ادامه اعتراضات ضدنژادپرستی این کشور از یک سو و تداوم اختلافات سیاسی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از سوی دیگر به چالشی بزرگ برای هیأت حاکمه این کشور تبدیل شده و در حال تبدیل به پاشنه آشیل انتخابات است. هم‌اکنون تقلب موضوع اول انتخابات آمریکاست و همه موضوعات دیگر حول آن قرار دارند. کمتر روزی است که حرفی از تقلب در رسانه‌های هر دو حزب اصلی آمریکا نباشد. 
در جبهه سیاسی هم تنش‌های لفظی و نگرانی‌های هر دو طرف از بروز تقلب افزایش قابل تاملی داشته است. در طول تاریخ آمریکا همواره یا دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در رأس کار بوده‌اند و وقتی هر دو طرف نگران تقلبند مفهومی جز مضحکه انتخابات نیست. 
در همین ارتباط سخنان دیروز هیلاری کلینتون و توصیه‌هایش به جو بایدن برای نپذیرفتن شکست در شب انتخابات مفهومی جز بی‌اعتمادی به ساختار سیاسی جامعه آمریکا ندارد. عجیب‌تر اینکه رئیس‌جمهوری مستقر آمریکا یعنی ترامپ هم صراحتا گفته اگر در انتخابات ببازد یعنی تقلب صورت گرفته است. به عبارت دیگر حالا دیگر مهم نیست برنده انتخابات آمریکا چه کسی باشد؛ مهم این است که رقیب قصدی برای پذیرفتن نتیجه انتخابات ندارد. 
این تنش‌ها در کنار اعتراضاتی که هرازگاهی چند نفر از مردم آمریکا در آن کشته می‌شوند به چالش بزرگی تبدیل شده است. 
از سوی دیگر ادامه اعتراضات مردمی به نژادپرستی به صورت مداوم در ایالات آمریکا طی 3 ماه گذشته تداوم یافته است. این اعتراضات در ابتدا به دلیل قتل فجیع جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست ۴۶ ساله توسط پلیس آمریکا آغاز شد و حالا به این جنبش قهرمانان دیگری هم در حال اضافه شدن هستند و یکی از آنها جیکوب بلیک ۲۹ ساله است که چند بار از پشت از سوی پلیس آمریکا هدف شلیک گلوله قرار گرفت و ظواهر امر از فلج شدن وی حکایت دارد. همین امر هم سبب شده تا اعتراضات مردمی در ویسکانسین آمریکا برای چهارمین شب متوالی ادامه یابد. در این اعتراضات تاکنون ۳ نفر کشته شده‌اند. افزایش خشونت نیروهای امنیتی آمریکا در سایه حمایت‌های ترامپ از ادامه این روند چالش بزرگی پیش روی کشوری است که قرار است ۲ ماه دیگر در آن انتخابات برگزار شود. 
 
* توصیه کلینتون به بایدن
به گزارش «وطن امروز»، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا به «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور توصیه کرد در شب سوم نوامبر، صرفنظر از هر اتفاقی که در انتخابات می‌افتد، شکست را نپذیرد. هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ رقیب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بود و نتیجه رأی‌گیری را به او واگذار کرد. کلینتون شب سوم نوامبر ۲۰۱۶ شکست را پذیرفت اما او گفته با توجه به اینکه امسال رأی‌گیری‌ به صورت پستی انجام می‌شود، مشخص شدن برنده انتخابات احتمالا زمان بیشتری خواهد گرفت. هیلاری کلینتون گفت ممکن است نتیجه روز برگزاری انتخابات حاکی از برتری ترامپ با اندکی اختلاف باشد. کلینتون گفت در چنین شرایطی «جو بایدن نباید تحت هیچ شرایطی شکست را بپذیرد، چون به نظر من اعلام نتایج طول خواهد کشید».  
 
* انتخابات پستی و تقلب هر ۲ حزب
اشاره کلینتون به موضوع زمان اعلام نتایج نهایی از این جهت است که به دلیل مشکلاتی  که اخیرا از سوی دولت در ماموریت و بودجه اداره پست آمریکا به وجود آمده است، همه ایالت‌ها و مقام‌های محلی ظرفیت لازم و کافی را برای شمارش سریع آرای پستی ندارند. کارزار انتخاباتی بایدن تاکنون واکنشی به سخنان کلینتون نداشته اما از آنجا که پیش‌بینی می‌شود نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی به صورت پستی در انتخابات شرکت کنند و این رقم دو برابر سال 2016 است، دموکرات‌ها تمرکز ویژه‌ای روی این مبحث خواهند داشت. مساله رای‌گیری پستی در ماه‌های اخیر به چالشی جدی بین ترامپ و دموکرات‌ها مبدل شده است و ۲ طرف بارها با اعلام موضع خود در این باره هشدارهایی را در ارتباط با وقوع تقلب و تخلف توسط طرف مقابل داده‌اند. ترامپ چندی قبل در جمع هوادارانش صراحتا تاکید کرد: «فقط در صورتی که تقلب شود در انتخابات شکست می‌خورم». از سوی دیگر دموکرات‌ها هم بارها نگرانی خود را از نفوذ غیرقانونی ترامپ در روند انتخابات ابراز کرده‌اند. در آخرین مورد از این گمانه‌زنی‌ها نیویورک‌تایمز به نقل از برخی مقامات حزب دموکرات اعلام کرد استراتژی آنها در صورت شکست در انتخابات، کشاندن مردم به خیابان‌ها و مقابله با ترامپ است. 
علاوه بر این «ال گور» از چهره‌های سرشناس حزب دموکرات و معاون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ به ‌صورت راهبردی، از پیش به دنبال ایجاد شبهه [در نتایج انتخابات] است، هشدار داد اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور شکست در انتخابات را قبول نکند، به ‌زور از کاخ سفید بیرون انداخته می‌شود. وی افزود: در آن زمان نیروهای نظامی و امنیتی فقط به رئیس‌جمهور جدید پاسخگو خواهند بود.
 
* ادامه تلاش خانوادگی برای تطهیر ترامپ
در شرایطی که طی ۳ سال‌ و نیم گذشته رفتارهای ترامپ بیش از هر چیز ویژگی‌های ضد اخلاقی و نژادپرستانه او را نمایان کرده است، کمپین انتخاباتی او تلاش می‌کند چهره متفاوتی از او ارائه کند. تلاش جمهوری‌خواهان برای پاک کردن ۲ واژه بیگانه‌هراسی و نژادپرستی از شخصیت ترامپ به خودی خود نشان می‌دهد دیدگاه منفی گسترده‌ای نسبت به ترامپ در جامعه آمریکا وجود دارد. بر این اساس بامداد چهارشنبه در ابتدای شب دوم مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه، «جان پوندر» مرد سیاه‌پوستی که به خاطر سرقت از بانک محکوم شد و بعدا توسط ترامپ در مقابل دوربین‌های رسانه‌ای در کاخ سفید مورد بخشش قرار گرفت، سخنان کوتاهی را در حمایت از او بیان کرد. در این مراسم بیشترین توجه رسانه‌های خبری به سخنان «ملانیا ترامپ» همسر رئیس‌جمهور آمریکا معطوف شد. وی از ترامپ به عنوان شوهری یاد کرد که از او در همه زمینه‌ها حمایت کرده و دولتی را اداره می‌کند که تعداد بی‌سابقه‌ای زن در آن نقش‌های کلیدی دارند. این در حالی است که ترامپ هفته گذشته انتخاب «کامالا هریس» به عنوان معاون بایدن را باعث آزرده خاطر شدن مردهای آمریکایی دانست. تیم ترامپ تلاش زیادی را آغاز کرده است تا حمایت رای‌دهندگان سیاه‌پوست را جلب کند. 
 
* ویسکانسین، کانون جدید اعتراضات به نژادپرستی
در حالی که ترامپ در مجمع سالانه حزب جمهوری‌خواه سرگرم تبلیغات انتخاباتی است و تیم انتخاباتی او در صدد جلب نظر سیاه‌پوستان است، شهرهای مختلف آمریکا همچنان درگیر آشوب و اعتراضات ناشی از تبعیض نژادی و خشونت پلیس است. اکنون پس از تیراندازی پلیس به یک شهروند سیاه‌پوست در شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین، این شهر به جدیدترین کانون اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا تبدیل شده است. در سومین شب این اعتراضات ۳ نفر از معترضان هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفتند که ۲ نفر از آنها کشته شدند. وضعیت اعتراضات در این شهر به حدی پیچیده شده که علاوه بر درگیری معترضان با نیرو‌های پلیس، مردم معترض با یکدیگر هم درگیر شده‌اند. اگر چه «تونی اورس» فرماندار این ایالت از روز سه‌شنبه با صدور فرمان برپایی «حالت فوق‌العاده» و استقرار نیروهای گارد ملی در این ایالت، سعی در کنترل اوضاع داشته اما تاکنون نشانه‌ای از کاهش اعتراضات مشاهده نشده است. به ‌رغم اعلام منع آمد و شد در شهر کنوشا، اعتراضات ساکنان این شهر علیه تیراندازی پلیس به این شهروند آفریقایی‌تبار همچنان ادامه دارد. معترضان همچنین پرچم آمریکا را در مقابل حصار دادگاه به آتش کشیدند. طبق گزارش روزنامه کنوشانیوز، در جریان اعتراضات سه‌شنبه‌شب یک خودروی زرهی پلیس تلاش کرد از میان جمعیت مقابل ساختمان دادگاه عبور کند و در همین حین نیز ماموران به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های فلفل پرداختند. تعدادی دیگر از معترضان به سمت نیروهای پلیس پشت این موانع بطری و مواد محترقه پرتاب کردند. وقتی پلیس به معترضان دستور داد متفرق شوند، جمعیت در پاسخ شعار دادند: «جان سیاه‌پوستان مهم است». پلیس سپس به سمت آنها گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرد. معترضان نیز ساختمان‌ها و خودروهایی را به آتش‌ کشیدند. بعد از ظهر یکشنبه پلیس در شهر کنوشا به سوی یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح با نام «جیکوب بلیک» چندین گلوله شلیک کرد و او روانه بیمارستان شد. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد این مرد سیاه‌پوست در حالی که داخل خودروی خود مستقر شده بود و ۳ کودک وی نیز در خودرو بودند، از سوی ۲ مامور پلیس هدف اصابت ۷ گلوله قرار گرفت. 
 
* اعتمادی به تحقیقات پلیس درباره حادثه نیست
شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» با اعلام این خبر که پدر و وکلای خانواده جیکوب بلیک اعلام کردند پسرشان از ناحیه کمر به پایین فلج شده است، گزارش داد «پاتریک سالوی» وکیل مدافع خانواده بلیک تصریح کرد: زنده بودن جیکوب یک معجزه است. طبق گفته یکی دیگر از وکلای خانواده بلیک به نام «بنجامین کرامپ» به این دلیل که گلوله‌ها، نخاع وی را قطع و برخی از مهره‌های وی را خرد کرده است، اینکه جیکوب بلیک بتواند یک‌بار دیگر راه برود، نیازمند معجزه است. خانواده بلیک اعلام کرده‌اند شکایتی را برای دریافت غرامت آسیب‌های جسمانی که به پسرشان وارد شده است، تنظیم کرده‌اند. پدر بلیک در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی اعلام کرد: «من به تحقیقات سفیدپوست‌ها (پلیس) درباره یک مرد سیاه‌پوستی که 7 مرتبه از ناحیه کمر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است، هیچ اعتمادی ندارم». 
 
* اعتراضات در آتلانتا و پورتلند در حمایت از معترضان ویسکانسین
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد معترضان در آتلانتای آمریکا نیز در اعتراض به تیراندازی پلیس کنوشا به جیکوب بلیک به خیابان‌ها آمدند و این تظاهرات هم با خشونت همراه شد. بر این اساس معترضان آتلانتا ابتدا در پارک «وودراف» در مرکز این شهر تجمع کردند تا حمایت‌شان را از بلیک نشان دهند. شبکه WSB-TV گزارش کرد کمی بعد از این تجمع معترضان به سمت ساختمان مقر حوزه پنجم پلیس آتلانتا راهپیمایی کردند و به گفته پلیس این شهر، معترضان در آنجا پنجره یک ساختمان را شکستند. پلیس پورتلند در ایالت اورگان هم سه‌شنبه‌شب بعد از تحرکات معترضان بار دیگر وضعیت شورش اعلام کرد و ده‌ها معترض در اعتراضات به نابرابری نژادی در این شهر بازداشت شدند.
***
[نیاز حیاتی ترامپ به ویسکانسین]
سخنرانی‌ها در دومین‌شب مجمع سالانه حزب جمهوری‌خواه نشان داد کمپین ترامپ به این نتیجه رسیده است ترامپ باید نسبت به مواضع نژادپرستانه‌اش عقب‌نشینی تاکتیکی داشته باشد. سخنرانی یک چهره سیاه‌پوست در این مجمع و تاکید همسر وی بر ویژگی‌های مثبت شخصیتی او نشان می‌دهد آنها متوجه نیاز شدید ترامپ به سبد رای سیاه‌پوستان شده‌اند. این وضعیت در حالی است که طی روزهای گذشته سیاه‌پوستان در ویسکانسین هم در اعتراض به تبعیض نژادی و خشونت پلیس دست به اعتراضات خشونت‌آمیز زده‌اند. از سوی دیگر نقشه انتخاباتی 2020 حاکی از این است که 4 ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و فلوریدا احتمالا می‌توانند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را تعیین کنند. دلیل اینکه این ایالت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری اهمیت دارند این است که جز 12 ایالت، اکثر ایالت‌ها قوانین به اصطلاح «برنده همه» را تصویب کرده‌اند. با توجه به تجمیع آرای الکترال این 4 ایالت، پیروزی در این 4 ایالت برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری بسیار مهم است. ترامپ سال 2016 در هر کدام از این 4 ایالت از جمله ویسکانسین تنها با یک درصد یا کمتر از یک درصد به پیروزی رسید. نظرسنجی ایالتی اخیر در ویسکانسین، شوک تازه‌ای را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا وارد کرده است و احتمال زیادی وجود دارد برگ برنده ترامپ در انتخابات 2016 به عامل شکست او تبدیل شود. 

Page Generated in 0/1359 sec