printlogo


کد خبر: 223679تاریخ: 1399/6/10 00:00
شیعیان و دلدادگان اباعبدالله‌الحسین از شرق تا غرب عالم عاشورای حسینی را گرامی داشتند
حماسه عالم‌گیر حسینی

گروه بین‌الملل: دیروز کشورهای مختلف دنیا از شرق تا غرب عالم شاهد برپایی مراسم عاشورای حسینی بود. میلیون‌ها نفر از محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام و آزادی‌خواهان جهان با وجود محدودیت‌های کرونایی به عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداختند. نکته جالب توجه در این عزاداری‌ها که از شرق تا غرب عالم؛ در چین، ژاپن، هند، پاکستان، افغانستان، عراق، روسیه، جمهوری آذربایجان، سوریه، لبنان، ترکیه، بحرین، یمن، عمان، عربستان، ایالات متحده، آفریقای جنوبی، نیجریه و دیگر کشورها برگزار شد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عزاداران بود. همچنین تأکید بر جنبه ظلم‌ستیزی قیام امام حسین (ع) مهم‌ترین بخش سخنرانی‌های انجام شده در این مراسم‌ها بود.
 
عراق
به گزارش «وطن امروز»، در عراق مراسم عزاداری در کربلای معلا همچون سال‌های گذشته پرشور و با جمعیت میلیونی، تحت تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. طبق پروتکل‌های اعلامی تولیت امام حسین(ع)، صرفا شهروندان عراقی توانستند امسال برای زیارت در کربلا حضور یابند و مراسم نیز به 5 ساعت محدود شد. این مراسم در شهرهای دیگر عراق ازجمله نجف، کاظمین و سامرا نیز برگزار شد.
 
هندوستان
در هندوستان عزاداران حسینی با وجود محدودیت‌های نظامی اعمال شده در این کشور به عزاداری پرداختند. در این بین نیروهای پلیس بخش هندی کشمیر به عزاداری شیعیان حمله کردند. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، نیروهای دولتی با حمله به محل برگزاری مراسم سوگواری برای حضرت سیدالشهدا(ع) تلاش کردند با استفاده از گاز اشک‌آور و تفنگ ساچمه‌ای این جمعیت چند صد نفری را متفرق کنند. به گفته شاهدان عینی، خشونت پلیس علیه این عزاداران، دست‌کم ۴۰ زخمی برجا گذاشت. نیروهای پلیس در حالی دلیل مخالفت و ممانعت از برگزاری مراسم را محدودیت‌های کرونایی اعلام کرده‌اند که برگزاری این مراسم از سال 1989 در بخش هندی کشمیر ممنوع شده است. 
 
یمن
هزاران نفر از مردم یمن به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی(ع) در استان‌های صنعا و صعده تجمع کردند. پایگاه خبری المسیره با اعلام این خبر نوشت 10 میدان در صنعا برای مشارکت شیعیان در مراسم ظهر عاشورا تعیین شده بود و هیأت ‌زنان وابسته به شهرداری پایتخت نیز 8 میدان را برای مراسم عصر عاشورا تعیین کرده بود. رهبر جنبش انصارالله یمن دیروز در سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی خاطرنشان کرد: ملت یمن، گزینه خود را مبنی بر عدم پیوستن به اردوگاه نفاق که نظام‌های عربستان و امارات نماد واضح آن هستند، نهایی و قطعی کرده است. سیدعبدالملک الحوثی اظهار داشت: موضع ما مبنی بر مقابله با تجاوزگری، یک موضع اصولی برخاسته از ایمان، وظیفه دینی و ملی است. رهبر جنبش انصارالله تصریح کرد: موضع ما در قبال مسائل امت ما، مواضع اصولی اسلامی و بخشی از تعلق و وابستگی دینی ما است. محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی انصارالله یمن هم در سخنانی در این مراسم گفت: امام حسین(ع) نماد بزرگی اسلام است. تمام شک‌کنندگان و تاویل‌کنندگان و توجیه‌کنندگان در طول تاریخ نتوانستند توجیه و بهانه‌ای برای زیر سوال بردن حادثه کربلا پیدا کنند. عبدالسلام تاکید کرد: تعصب کشنده و میراث فکری و نزاع سیاسی نباید باعث شود مقابل حقی که مثل خورشید واضح است و مظلومیت آشکار و بدترین فاجعه در تاریخ اسلام بایستید. هیچ انسان پاکی از این مسأله راضی نیست. 
 
افغانستان
مراسم روز عاشورا در کابل تحت تدابیر امنیتی برگزار شد. در این میان وزارت کشور افغانستان تلاش کرد نیروهای مردمی نیز در تامین امنیت عاشورا سهیم باشند. با توجه به جاری شدن سیل در ولایت پروان و ۱۳ ولایت دیگر، تعدادی از حسینیه‌ها نذورات‌شان را برای مردم پروان بردند و در میان آنان توزیع کردند. 
 
نیجریه
پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام در نیجریه با وجود حملات نیروهای امنیتی به مجالس عزاداری، عاشورای حسینی را گرامی داشتند. در جریان این مراسم 3 نفر از عزاداران در کادونا در حملات نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر زخمی شدند. در روز عاشورا دسته‌های عزاداری در کادونا، سوکوتو و زاریا به خیابان‌ها آمدند. فعالیت‌های متعددی به همین مناسبت برگزار و از انقلاب امام حسین علیه‌السلام تجلیل و نیز با عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالفت شد. علاوه بر این عزاداران به بیمارستان‌ها خون اهدا کردند و از دولت خواستند به محاصره پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام پایان دهد و شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را آزاد کند. 
 
بحرین
در بحرین عزاداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عاشورا را گرامی داشتند. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در سخنانی به مناسبت روز عاشورا گفت: جهاد علیه سازش و عادی‌سازی روابط بخشی از جهاد امام حسین علیه‌السلام در مقابل یزید در کربلا بود. آیت‌الله عیسی قاسم گفت: امام حسین علیه‌السلام حاضر نشد با یزید سازش کند و با او به خاطر ظلمش جنگید، هر کس که در کنار حسین علیه‌السلام باشد، باید در مقابل عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها هم بایستد. وی افزود: «ما پا در راه امام حسین و راه خدا و پیامبران و اولیای خدا گذاشته‌ایم». 
 
پاکستان
عاشقان سیدالشهدا(ع) در شهر اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان و راولپندی (در حومه پایتخت) آیین مذهبی عاشورای حسینی را با چشمان گریان و فریادهای «لبیک یا حسین» برگزار کردند. عزاداران حسینی در شهرهای مختلف پاکستان با برگزاری مجلس عزاداری و روضه‌خوانی و راه‌اندازی گروه‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، ارادت خود را به سالار شهیدان در روز دهم ماه محرم (شب عاشورا) نشان دادند. نخست‌وزیر پاکستان نیز به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی در پاکستان پیام‌هایی منتشر کرد. در بخشی از پیام نخست‌وزیر پاکستان آمده است: مسلمانان باید از شهادت حضرت امام حسین(ع) و اهل‌بیت او در روز عاشورا درس مبارزه و مقابله با ظلم را فرا بگیرند و بدانند فداکاری و شهادت در راه خداوند، برای این امام و یارانش پیروزی ابدی به ارمغان آورد. 
 
روسیه
مراسم سوگواری عاشورای حسینی با حضور هزاران تن از عاشقان و دلباختگان مکتب اباعبدالله‌الحسین(ع) در پایتخت و دیگر مناطق مسلمان‌نشین روسیه برگزار شد. عزاداران حسینی از اتباع کشور‌های مختلف با حضور در مرکز اسلامی، مسجد خاتم‌الانبیا، حسینیه حضرت زهرا(س) و حسینیه شیعیان مسکو مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) را برگزار کردند. همچنین در مناطق مسلمان‌نشین این کشور از جمله شهر دربند در جمهوری داغستان، به عنوان تنها شهر شیعه‌نشین روسیه، این مراسم با شور و شعور حسینی برگزار شد.
 
چین و ژاپن
عزاداران و محبان اهل‌بیت(ع) در چین و ژاپن هم با برپایی آیین‌های ویژه از جمله قرائت زیارت عاشورا و سینه‌زنی، در سوگ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) و یاران باوفایش نشستند. آیین عاشورای حسینی در پکن، گوانجو و شانگهای برگزار شد. در توکیوی ژاپن هم آیین گرامیداشت عاشورا از سوی محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام برگزار شد. 
 
آمریکا
عاشورای هر سال در ایالات متحده آمریکا در چندین مرکز مهم اسلامی در واشنگتن، نیویورک، کالیفرنیا و هیأت‌های محلی و خانگی به صورت حضوری برنامه‌های سوگواری و معرفتی در شناخت بیشتر امام حسین(ع)، اهداف و زندگی ایشان برگزار می‌شد اما امسال مقررات مربوط به کرونا مانع از برگزاری آیین سوگواری به شکل هر ساله آن و حضور چند ده هزار نفری عاشقان اباعبدالله در خیابان‌های آمریکا شد. البته مراسم مفصلی از سوی شیعیان در فضای مجازی برگزار شد. 
 
آفریقای جنوبی
شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی هم شاهد برگزاری مراسم عزاداران حسینی به مناسبت روز عاشورا بود. 
 
عربستان
دلدادگان و شیفتگان مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در عربستان با وجود فضای رعب و وحشت و سرکوبی که آل‌سعود بر این کشور حاکم کرده، به سوگواری و عزاداری برای اباعبدالله‌الحسین(ع) همزمان با ایام عاشورای حسینی پرداختند. فعالان فضای مجازی در عربستان از برگزاری مراسم باشکوه عزاداری حسینی همزمان با عاشورا در این کشور خبر دادند. به گفته فعالان، شهر قطیف عربستان شاهد حضور گسترده مردم برای بزرگداشت عاشورای حسینی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا بود.
 
لبنان
در لبنان با وجود اینکه راهپیمایی دسته‌های بزرگ عزاداری لغو شده و از شهروندان خواسته شد سخنرانی‌ها را از طریق اینترنت و شبکه‌های اطلاع‌رسانی گوش دهند اما لبنانی‌ها راهپیمایی خودرویی عاشورایی را با برافراشتن پرچم‌های حسینی از شهرک خیام شروع کرده و در طول نوار مرزی لبنان با فلسطین اشغالی ادامه دادند تا بار دیگر قدرت و حضور مقاومت را به صهیونیست‌ها نشان دهند. 
 
ترکیه
در ترکیه مراسم عزاداری روز عاشورا در شهرهای مختلف این کشور از جمله آنکارا، استانبول، ایغدیر و قارص، مرسین، بورسا و ازمیر برگزار شد. در استانبول عزاداران حسینی علاوه بر سوگواری اقدام به اهدای خون کردند. در زینبیه شهر استانبول هم هزاران نفر با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برای گرامیداشت یاد و خاطره سرور شهیدان گرد هم آمدند. در همین حال همزمان با برگزاری مراسم عزاداری از سوی مردم، مسؤولان و مقام‌های ترکیه نیز با صدور بیانیه‌هایی محرم و عاشورا را گرامی داشتند.

Page Generated in 0/0075 sec