printlogo


کد خبر: 223681تاریخ: 1399/6/10 00:00
دور دنیا

سرنگونی مجسمه نخستین نخست‌وزیر کانادا به دست معترضان
شرکت‌کنندگان در یک تجمع ضدنژادپرستی در کانادا، مجسمه نخستین نخست‌وزیر این کشور را به خاطر اقداماتش علیه بومیان کانادایی سرنگون کردند. معترضان کانادایی عصر روز شنبه به وقت محلی، مجسمه یادبود «جان ‌ای مک‌دونالد» نخستین نخست‌وزیر این کشور را پایین کشیدند. افرادی که در یک تجمع ضدنژادپرستی در منطقه «کبک» کادانا شرکت کرده بودند، مجسمه مک‌دونالد را به خاطر صدور دستور قتل‌عام بومیان کانادایی سرنگون کردند. رئیس دولت محلی کبک در واکنش به این اقدام آن را «غیرقابل قبول» توصیف کرد و گفت: «نابود کردن بخش‌هایی از تاریخی که داریم، راه‌حل نیست». دولت‌های کانادا یکی پس از دیگری و به ‌مدت بیش از یک قرن، دست‌کم ۱۵۰ هزار کودک بومی این کشور را از سرزمین‌های مادری اخراج و آنها را به بهانه ادامه تحصیل به مناطق دیگر منتقل کردند. این کودکان از صحبت به زبان مادری و برگزاری رسم و رسوم سنتی خود محروم شدند و شمار زیادی از آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفته یا جان خود را از دست دادند. 
***
ترامپ خبرها درباره کاهش شمار نظامیان آمریکایی در عراق را تأیید کرد
رئیس‌جمهور آمریکا تأیید کرد این کشور در حال برنامه‌ریزی برای کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق از 5200 به 3500 نفر است. به نوشته خبرگزاری تاس، ترامپ شنبه‌شب در حساب توئیتری خود نوشت: آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای کاهش حضور نظامی در عراق است. ترامپ در این پیام، گزارشی از شبکه «وان آمریکا نیوز» را پیوست کرده که در آن آمده است آمریکا قصد دارد تعداد نیروهای خود در عراق را از ۵۲۰۰ به ۳۵۰۰ نفر برساند. روز شنبه نیز وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد دولت این کشور قصد دارد تعداد نیروهایش در عراق را در 2 یا 3 ماه آینده کاهش دهد. 
***
یک کشته دیگر در جریان اعتراضات در پورتلند
بعد از حضور گروهی از حامیان خودرو‌سوار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پورتلند، رسانه‌ها از کشته شدن یک نفر بر اثر تیراندازی در این شهر خبر دادند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی که شهر پورتلند آمریکا طی 3 ماه اخیر شاهد اعتراضات علیه تبعیض‌ها، خشونت‌های نژادپرستانه و ضدیت با مواضع دولت ترامپ بوده است، گروهی از حامیان او سوار بر خودروهای‌شان در این شهر تجمع حمایت از ترامپ ترتیب دادند. به گزارش این روزنامه، بعد از این تجمع خودرویی حامیان ترامپ یک مرد بر اثر تیراندازی در شهر پورتلند ایالت اورگان جانش را از دست داد. در جریان این تجمع، بین حامیان ترامپ و معترضان به وضعیت نژادی درگیری و تیر‌اندازی رخ داد. به نوشته این رسانه آمریکایی، «مشخص نیست» تیراندازی منجر به کشته شدن یک مرد در پورتلند، چطور و توسط چه کس یا کسانی انجام شده است. 
***
تظاهرات چند هزار نفری ضدنتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
چند هزار نفر از معترضان به عملکرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با تجمع مقابل اقامتگاه وی در قدس اشغالی و همچنین ۱۷ شهر مختلف، خواستار استعفای او شدند. تظاهرات گسترده صهیونیست‌ها به عملکرد ضعیف کابینه تل‌آویو در مقابله با شیوع ویروس کرونا و پرونده‌های فساد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وارد هفته یازدهم شد. تظاهرات‌کنندگان با حمل پلاکاردهایی با نوشته‌هایی از جمله «جرم‌وزیر» به جای کلمه نخست‌وزیر و «او را زندانی کنید» بر اتهامات فساد نتانیاهو و لزوم استعفای وی تاکید کردند. 
***
هنیه: ملت فلسطین محاصره ظالمانه صهیونیست‌ها را در هم می‌شکند
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بر لزوم شکست محاصره نوار غزه تأکید کرد. اسماعیل هنیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد رهبران حماس در حال تماس و تلاش‌هایی برای تحقق اراده ملت فلسطین در پایان بخشیدن به محاصره نوار غزه هستند. وی تصریح کرد سران حماس در تلاشند نوار غزه را از اثرات فاجعه‌بار این محاصره رهایی بخشند؛ اثراتی که با شیوع کرونا در نوار غزه افزایش یافته است. خبرگزاری «صفا» به نقل از هنیه گزارش داد مشکل اصلی ملت فلسطین، رژیم صهیونیستی و مخالفت آن با «مطالبات عادلانه ملت ما است». وی در ادامه گفت: «به وضوح اعلام می‌کنیم تصمیم ما و ملت ما، تلاش برای پایان بخشیدن به این محاصره ظالمانه است». وی از «نیکولای ملادینوف» فرستاده ویژه صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه خواست این سازمان مسؤولیت خود را در حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه برعهده گیرد و رژیم صهیونیستی را مجبور کند به درد و رنج ملت فلسطین پایان دهد. 
***
شمارش معکوس برای معرفی نامزدهای نخست‌وزیری لبنان
سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و تعدادی از نخست‌وزیران قبلی این کشور به منظور بررسی فهرست نامزدهای نخست وزیری با یکدیگر دیدار کردند. پیش‌بینی می‌شود سعد حریری، رهبر جریان المستقبل لبنان اسامی این نامزدها را به علی حسن خلیل، معاون سیاسی رئیس پارلمان تحویل دهد. در این میان جنبش امل و حزب‌الله لبنان و جریان آزاد ملی از دریافت قریب‌الوقوع اسامی نامزدهای نخست‌وزیری خبر دادند، بویژه اینکه فضای کنونی به سمت اعلام یک شخصیت مورد توافق در حرکت است که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد. گفته می‌شود شخصی که برای نخست‌وزیری معرفی خواهد شد، از بین شخصیت‌های تحرک‌آمیز نخواهد بود و نه «نواف سلام» و نه «محمد البعاصیری» را شامل نخواهد شد. اما نام «تمام سلام» نخست‌وزیر پیشین لبنان به عنوان یکی از نامزدها مطرح است با این حال باید منتظر موضع‌گیری خارجی بویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در قبال او بود. 

Page Generated in 0/0074 sec