printlogo


کد خبر: 223683تاریخ: 1399/6/10 00:00
فرش قرمز برای استراماچونی هدیه برد داربی به مجیدی بود
استقلال علیه استقلال

مهدی طاهرخانی*: خودکفایی یعنی این؛ اینک آبی‌ها برای زمین خوردن و ناکامی چه درون زمین و چه بیرون از آن محتاج هیچ رقیبی نیستند. آنها متخصص خودزنی شدند، آن هم در حساس‌ترین لحظات. کمتر از 24 ساعت از صعود استقلال به فینال جام حذفی گذشته بود که ناگهان بمب خبری توسط مجیدی منفجر شد. آنها هنوز برد شیرین در داربی را درست و حسابی جشن نگرفته بودند که سرانجام کاسه صبر سرمربی لبریز شد و به واسطه اخباری که از سوی رسانه ایتالیایی منتشر شده بود، اعلام کرد استعفا می‌دهد و می‌رود. اگرچه روز بعد از قصدش منصرف شد و صریحا نامجو‌مطلق اعلام کرد در فینال حذفی، مجیدی روی نیمکت استقلال می‌نشیند اما از همین حالا به روشنی روز مشخص است که حتی قهرمانی حذفی هم ضمانتی بر آرامش آبی‌ها نیست. 
آنها اصولا محتاج رقیب نیستند، چرا که خودی‌ها دانسته یا نا‌آگاهانه، آرامش را از تیم می‌گیرند. ماجرا درست از زمانی کلید خورد که صبح روز شنبه هفته قبل یکی از رسانه‌ها خبر سفر مشکوک سعادتمند به ایتالیا را منتشر کرد؛ خبری که قرار نبود رسانه‌ای شود اما به محض انتشار خبر برای جلوگیری از ترکش‌های ناشی از آن، باشگاه استقلال اعلام کرد دلیل این سفر تنها و تنها مذاکره با استراماچونی و شفر برای گرفتن تخفیف است اما در فاصله چند روز مانده به داربی مهم حذفی یکی از رسانه‌های داخلی با شفر مصاحبه کرد و سرمربی سابق استقلال صریحا عنوان کرد هیچ قراری با مدیران آبی ندارد. تا اینجای کار مشخص شده بود که سفر سعادتمند به رم یک سفر محرمانه حساس بوده که نباید لو می‌رفت. با این وجود شب قبل از داربی، مجید نامجو‌مطلق به عنوان دستیار مجیدی به خبرنگاران گفت: کاش این سفر در این زمان انجام نمی‌شد. همین حرف نشان‌دهنده عمق ناراحتی کادر فنی استقلال از این سفر بود. آنها که پیش‌تر تصور می‌کردند کسب عنوان دومی لیگ و همچنین قهرمانی جام حذفی می‌تواند به معنای حضورشان برای سال دوم باشد، ناگهان فهمیدند مدیریت باشگاه به هر طریقی دنبال بازگرداندن استراماچونی است! با این وجود احمد سعادتمند روز داربی خودش را به تهران رساند و با حضور در اردوی استقلال سعی کرد به بازیکنان و کادر فنی تیم قوت قلب دهد. 
استقلال در ضربات پنالتی از سد رقیب دیرینه گذشت اما یک ساعت بعد ناگهان یک خبر بسیار مهم از سوی یکی از رسانه‌های معتبر ایتالیا مخابره شد. توتو مرکاتو در خبری ویژه مدعی شد که مذاکرات سعادتمند و استراماچونی برای بازگرداندن این مربی به لیگ ایران انجام شده است. نکته قابل توجه خبر به ضمانت وزیر ورزش ایران برای تکرار نشدن مشکلات مالی پیشین، مربوط می‌شد که همین موضوع نشان می‌دهد منبع خبر توتو مرکاتو جزئیات مذاکرات را می‌دانست. 
غروب روز پنجشنبه یعنی حدود یک روز بعد از داربی، فرهاد مجیدی کاسه صبرش لبریز شد و با نوشتن متنی در صفحه شخصی‌اش ضمن اعلام استعفا از مربیگری استقلال، دلخوری‌هایش را از مدیریت باشگاه رسانه‌ای کرد. شاید همه منتظر واکنش سعادتمند برای تکذیب موضوع بودند اما 2 اتفاق مهم دیگر به فاصله یک روز پشت‌ سر هم رخ داد؛ اول اینکه مدیریت استقلال عنوان کرد در عالم حرفه‌ای باید استعفا را به صورت رسمی به دفتر باشگاه تقدیم کرد نه در فضای مجازی و سپس روز جمعه سعادتمند با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم صریحا عنوان کرد که از فاصله 14 امتیازی استقلال و تیم قهرمان در پایان لیگ نوزدهم ناراحت است و حق او است برای فصل بعد آبی‌ها بخواهد هر تصمیمی بگیرد. البته به موضوع استراماچونی هم اشاره کرد ولی بازگشت او را اساسا تکذیب نکرد! صحبت‌های سعادتمند نشان داد شکاف عمیقی بین کادر فنی و مدیریتی استقلال به وجود آمده اما آنها می‌توانستند دست‌‌کم در ظاهر تا پایان جام حذفی صبر و سپس موضوع تکراری و خسته‌کننده بازگشت استراماچونی را رسانه‌ای کنند. 
چرا نباید از مجیدی حمایت شود؟
قبل از پرداختن به جریان بازگشت استراماچونی و مشکلات قانونی و مالی این بازگشت، باید به موضوع حمایت از مجیدی پرداخت. او به واسطه فاصله بسیار زیاد پرسپولیس با سایر مدعیان نتوانست تیمش را قهرمان کند اما با وجود مصدومان زیاد تیمش موفق شد استقلال را در خانه دوم جدول جا دهد. با شکست سپاهان و پرسپولیس تیمش را به فینال جام حذفی برد و اینک تنها 90 دقیقه با جامی که وعده‌اش را داده بود، فاصله دارد. مجیدی استقلال را در حوالی خانه‌های چهارم و پنجم جدول تحویل گرفت و نایب‌قهرمان تحویل داد. اینکه در فینال حذفی نتیجه چه می‌شود یا 2 هفته دیگر در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا که قرار است به صورت متمرکز و فشرده در قطر دنبال شود چه نتایجی حاصل خواهد شد، باید قبول کرد مجیدی تا همین الان نمره قبولی گرفته و استقلالی‌ها می‌توانند با حمایت از او امیدوار باشند سرانجام طلسم قهرمان نشدن در لیگ برتر بعد از 8 فصل با مجیدی می‌شکند. 
حمایت مدیریت از کادر فنی کمترین کاری بود که در فاصله یک هفته تا پایان جام حذفی می‌شد انجام داد اما در واقعیت چه رخ داد؟ مربی در تهران در حال تمرین دادن تیمش برای داربی بود اما اخبار واصله از رم این شائبه را به وجود ‌آورد که مدیریت برای بازگرداندن استراماچونی به آنجا رفته است. شواهد این حقیقت نیز روز بعد از داربی رسانه‌ای شد. با این وجود مجیدی بعد از استعفای اولیه به بازیکنانش قول داد فعلا بازمی‌گردد تا در فینال حذفی کنارشان باشد. او چه فاتح این جام شود و چه نشود، رفتاری را از سوی مدیرانش دید که نشان‌دهنده تعارضات بسیار زیاد بین حرف و عمل‌شان بود. 
استقلال سال‌هاست طعم قهرمانی در لیگ برتر را نمی‌چشد و یکی از بزرگ‌ترین دلایلش تصمیمات عجیب مدیریتی در این تیم است. برانکو در پرسپولیس موفق شد چون تمام مدیرانی که در رأس کار بودند از صفر تا 100 تصمیمات او حمایت کردند و هرگز کسی لحظه‌ای به فکر تغییرات و کودتای ناگهانی نبود. آنها حتی از کالدرون که شروع بسیار بدی داشت هم حمایت کردند تا جایی که این آرژانتینی تیمش را قهرمان نیم‌فصل کرد اما با تصمیم خودش نخواست به ایران بازگردد. بدون شک اگر کالدرون خواهان بازگشت بود، با تمام مشکلاتی که محمد‌حسن انصاری‌فرد با او داشت، هرگز مسیر بازگشتش مسدود نمی‌شد. این حکایت برای یحیی هم ادامه پیدا کرد تا امروز. حتی وقتی سرمربی قرمزها به واسطه ناراحتی از شکست در داربی حرف‌هایی را علیه مدیریت تیم و خواب زمستانی آنها عنوان کرد، به جای تقابل رسانه‌ای شاهد حمایت تمام‌قد مدیریت پرسپولیس از سرمربی تیم‌شان بودیم. 
راه موفقیت همه تیم‌ها از اتحاد می‌گذرد و مهم‌ترین متحدان کادر فنی هم عوامل مدیریتی آن تیم هستند. این همان چیزی است که استقلال سال‌هاست چوب نبودش را می‌خورد و حالا باز هم تاریخ برای‌شان در حال تکرار است. گویی استقلالی‌ها معتاد‌گونه، عاشق گزیدن از یک سوراخ تکراری شده‌اند؛ دریغ از یک بار درس گرفتن و تادیب. معاون سابق استقلال در توجیه چرایی اخراج شفر در هفته‌های پایانی لیگ هجدهم گفت: حتی اگر با او در آن لیگ هم قهرمان می‌شدیم باز هم باید اخراجش می‌کردیم! پرسیدند چرا؟ پاسخ داد: با روش او محال بود لیگ بعد قهرمان شویم! باور کنید این نه لطیفه بود نه فتوشاپ کلامی. باز هم بخوانید؛ حتی اگر شفر در لیگ هجدهم هم آنها را قهرمان می‌کرد می‌خواستند اخراجش کنند، چون برای‌شان مسجل بود در لیگ نوزدهم قهرمان نمی‌شوند! 
 
* سوال مهم؛ آیا استراماچونی می‌تواند بازگردد؟
حالا برسیم به بخش دیگر این پرونده. سعادتمند به صورت تلویحی عنوان کرده که استراماچونی می‌تواند یکی از گزینه‌های هدایت استقلال برای فصل بعد باشد. اما چگونه؟ طبق مصوبه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و همچنین دستور وزارت ورزش و تأیید آن از سوی سازمان بازرسی کل کشور، تیم‌های ایرانی برای فصل بعد مجاز به استفاده از هیچ مربی و بازیکن خارجی نیستند و تنها تیم‌هایی که بازیکن و مربی خارجی دارند قادرند قرارداد آنها را تمدید کنند. دلیل اصلی این تصمیم به واسطه مشکلات مالی و شکایت‌های متوالی خارجی‌ها علیه فوتبال ایران بود. در اینجا قصد حمایت یا انتقاد از این قانون را نداریم اما در هر صورت دست‌کم برای یک سال این قانون ابلاغ شده و ‌باید اجرا شود. اما راهکار استقلال برای دور زدن قانون چیست؟ شاید مدیریت این تیم بخواهد به گونه‌ای کلاه شرعی روی مسأله بگذارد و بگوید آنها فصل قبل قرارداد 2 ساله‌ای را با استراماچونی به امضا رساندند و حالا قرار است طبق همان قرارداد و در ادامه‌اش، این مربی را بازگردانند اما چگونه قراردادی را که فسخ و باطل شده می‌خواهند جاری و قانونی جلوه دهند؟ البته توجیه سعادتمند این است که آنها به خاطر شکایت استراماچونی باید رقمی حدود 2 میلیون یورو به این مربی پرداخت کنند اما اگر این مربی ایتالیایی راضی به بازگشت شود آن وقت نصف این رقم را تخفیف می‌دهد. این حرف کلید ماجراست. او با این توجیه قصد راضی کردن وزیر ورزش را دارد و می‌خواهد بگوید اگر استرا بازنگردد استقلال موظف به پرداخت 2 میلیون یورو غرامت برای هیچ است اما اگر مقدمات بازگشتش مهیا شود آن وقت با تخفیف یک میلیون یورویی می‌توانیم او را مجاب به کار کردن در استقلال کنیم. 
سوای واقعی یا تخیلی بودن این محاسبه، باید سوال کرد اساسا قانون به همین راحتی قابل شکست است؟ اگر ناگهان گل‌محمدی روانه سپاهان شود (بر فرض مثال) لابد آن وقت پرسپولیسی‌ها هم با همین راهکار سراغ کالدرون می‌روند. 
حدود 9 ماه قبل به مدت 30 روز طرفداران استقلال وارد بازی خسته‌کننده بازگشت استراماچونی شدند و دست آخر او بازنگشت و حالا با شکایت سنگین از استقلال خواهان دریافت 2 میلیون یورو از این تیم شده است و احمد سعادتمند باید برای گرفتن تخفیف از او همه توانش را به کار ببندد. اما مردی که یک بار آنگونه با آبی‌ها بد تا کرد و حالا شکایت 2 میلیون یوروی‌اش را به انضمام 250 صفحه شکایت مکتوب به فیفا برده، لایق چنین فرش قرمزی است؟ براحتی سرمایه جوان باشگاه را قربانی می‌کنند که بر خلاف همه قوانین، مردی را بازگردانند که یک بار همه را از بالا تا پایین بازی داد و خندید و رفت. 
* دبیر گروه ورزشی
***
[هشتگ ناپدری مسعود]
کاش این گزاره درست بیان شود؛ وزارت ورزش عامل صید جام‌های چند سال اخیر پرسپولیس نبود اما این وزارتخانه با انتخاب مدیرانی از جنس سعادتمند، بزرگ‌ترین خسارت ممکن را به استقلال زد. شاید سوال به وجود بیاید که پس چرا مدیران پرسپولیس تیم‌شان را قهرمان کردند؟ جوابش ساده است؛ آنها همه شریک بردهای برانکو بودند و میراث‌خوار تیمی که او ساخت و رفت. تنها فرق بزرگ سرخابی‌ها در همان یک عدد مربی بود و ثباتی که او برای قرمزها به یادگار گذاشت؛ مردی که طی 4 سال پرسپولیس را کوبید و از نو ساخت. اگر می‌خواهید سری به کارنامه مدیران قرمز که منتخب وزارت ورزش بودند، بزنید و تشابه آنها با مدیران آبی را ببینید، کاری به جام‌های فتح شده که همگی مرهون برانکو بود، نداشته باشید. اگر به پنجره‌های بسته، به پرونده‌های مالی و شکایت‌های پرتعداد داخلی و خارجی نگاهی بیندازید، خودتان متوجه تشابه عجیب کار خواهید شد. کارنامه وزارت ورزش در مدیریت سرخابی‌ها همان بدهی‌های چند ده میلیاردی است که با وجود درآمدهای سرشار چند سال اخیر، عوض کمتر شدن در هر سال افزون‌تر از قبل شد. هشتگ بابا‌ مسعود قبل از آنکه اهانت به پرسپولیس و بازیکنانش باشد یک تعریف دروغین و نا‌واقعی از وزیر ورزش است. مسعود[سلطانی‌فر] نه بابایی در حق قرمزها کرد، نه پدری برای آبی‌ها. او بسان ناپدری عمل کرد که عوض انتخاب بهترین‌ها برای مدیریت زیرمجموعه‌اش، عناصری بدون ‌کارنامه و هم‌حزبی را روانه ساختمان سرخابی‌ها کرد؛ از شریک تجاری تا دندان‌پزشک و هم‌حزبی. خیانت لزوما نابود کردن یک مجموعه با نیت قبلی نیست. خائن شاید همان خادم بیسواد ولو دلسوز باشد که با نداشتن تخصص، سیاهی را برای همه به ارمغان می‌آورد. 

***

پیشکسوت استقلال در گفت‌وگو با «وطن امروز» به اتفاقات اخیر این باشگاه واکنش نشان داد
پرویز برومند: در حق فرهاد جفا کردند
هفته گذشته، هفته پرحاشیه‌ای برای تیم استقلال بود؛ از سفر غیرمنتظره مدیران این باشگاه به ایتالیا و انتشار خبر مذاکره با آندرآ استراماچونی برای بازگشت از سوی خبرگزاری توتومرکاتو تا استعفای فرهاد مجیدی، سرمربی تیم، درست یک روز بعد از برد داربی و تکذیب خبر توتومرکاتو توسط احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال. فرهاد مجیدی با کدخدامنشی جمعی از بازیکنان و کادر فنی قرار شد از دوشنبه در تمرینات حاضر شود تا فینال جام حذفی را روی نیمکت بنشیند. احتمال دارد این آخرین بازی مجیدی با استقلال باشد. طبق صحبت‌های سعادتمند در برنامه تلویزیونی، فصل بعد یک مربی دیگر به استقلال خواهد آمد و شاید هم استراماچونی بار دیگر هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. «وطن امروز» برای بررسی این حواشی با پرویز برومند، دروازه‌بان سابق استقلال گفت‌وگو کرده است. 
 
* ابتدا درباره برد استقلال مقابل پرسپولیس صحبت کنیم. عملکرد این تیم چطور بود؟
استقلال با بازی‌ای که مقابل پرسپولیس به نمایش گذاشت، ثابت کرد می‌تواند قهرمان جام حذفی شود. 
 
* مدیران استقلال چند روز مانده به داربی نیمه نهایی حذفی، جهت مذاکره و به گفته مدیرعامل باشگاه، برای تخفیف گرفتن از استراماچونی به ایتالیا سفر کردند. به نظر شما زمان این سفر مشکلی نداشت؟
زمانی که شنیدم آقای سعادتمند راهی ایتالیا شده، متوجه شدم باشگاه دیگر به فرهاد نیاز ندارد. حالا فکر کنید خود فرهاد که سرمربی تیم است چه نظری درباره این سفر داشته است. حتی اگر یک ماه دیگر هم به بازی داربی مانده بود، سعادتمند نباید به ایتالیا می‌رفت، چه برسد به اینکه در آستانه این بازی مهم رفته است. 
 
* اما آقای سعادتمند عنوان کرد زمانی که ویزا آماده شد، خبر نداشته استقلال، سپاهان را می‌برد و در نیمه نهایی حریف پرسپولیس می‌شود. 
اگر مدیرعامل استقلال چنین حرفی ‌زده واقعا باید تأسف خورد. از هفته قبل برنامه نیمه نهایی مشخص بود و او باید این مسیر را پیش‌بینی می‌کرد. 
 
* فرهاد مجیدی یک روز بعد از برد در داربی، در صفحه اینستاگرامش با گلایه و دلخوری از هدایت استقلال استعفا کرد. به نظر شما کار فرهاد درست بود؟
استعفا باید کتبی و رسمی باشد اما مدیران استقلال باید متوجه می‌شدند که او از آنها دلخور است. مدیران تیم به جای آنکه به این موضوع فکر کنند، به او کنایه می‌زنند. اگر واقعا فکر کردن در این باره سخت است، لطفا خداحافظی کنند. سخت است بگوییم که اشتباه کردیم؟ آنها در حق سرمربی تیم‌شان یعنی فرهاد مجیدی جفا کردند. 
 
* نظرتان درباره بازگشت استراماچونی چیست؟
فکر می‌کنید استراماچونی از مجیدی بهتر است؟ مجیدی هم ایرانی است و هم محبوب. او برای این باشگاه ارزش دارد اما مدیران استقلال ارزش یک ایرانی را از بین برده‌اند. اگر استراماچونی برای استقلال اهمیتی قائل می‌شد، قراردادش را فسخ نمی‌کرد و هیچ وقت در بهترین موقعیت، تیمش را ترک نمی‌کرد. البته می‌دانم حضور مربی خارجی در فوتبال ایران ممنوع شده اما هنوز این قانون به تصویب نرسیده است و سفر سعادتمند به ایتالیا هم خلاف این قانون را می‌گوید. مدیرعامل باشگاه برای مذاکره با یک مربی ۳ روز قبل از مهم‌ترین بازی فصل تیمش به ایتالیا سفر می‌کند، این اتفاق چیزی جز شائبه ایجاد کردن ندارد. 
 
* البته مدیرعامل استقلال گفته برای تخفیف گرفتن از این مربی به ایتالیا رفته، نه برای بازگرداندن او!
مگر الان شیوع بیماری کرونا مطرح نیست؟ مگر در اکثر کشورها جلسات به صورت اینترنتی انجام نمی‌شود؟ اگر آقایان می‌خواستند با استراماچونی برای توافق مالی مذاکره کنند، بهتر بود با او در ایران یا همین کشورهای نزدیک قرار می‌گذاشتند. 
 
* به نظر می‌رسد با صحبت‌های احمد سعادتمند، مجیدی و استقلال به پایان خط رسیده‌اند. 
مقابله کردن با مجیدی در این شرایط که تیمش را نایب‌قهرمان کرده و به فینال جام حذفی رسانده، فایده ندارد. آقای سعادتمند از مجیدی نمی‌تواند محبوب‌تر شود، پس هرگز تلاش بیهوده نکند. او با بیانیه دادن و موضع گرفتن علیه مجیدی نمی‌تواند به باشگاه کمک کند. باشگاه استقلال نیاز به پول ندارد، بلکه نیاز به مدیر منصف و جوانمرد دارد.

 


Page Generated in 0/0071 sec