printlogo


کد خبر: 223696تاریخ: 1399/6/10 00:00
اخبار

خط آهن چابهار- زاهدان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: خط راه‌آهن چابهار به زاهدان که دارای نقش مؤثر در اقتصاد کشور و انتقال کالا به کشور‌های همسایه است، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. محمدرضا رضایی‌کوچی اظهار داشت: این خط ریلی در ادامه به استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی متصل می‌شود. وی با اشاره به بازدید خود از قطعات مختلف مسیر چابهار به زاهدان با بیان اینکه در این مسیر مشکل مالی نداریم، افزود: منابع این طرح از صندوق توسعه ملی با اجازه رهبر انقلاب تأمین شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مسیر شمال به جنوب گفت: مسیر هند به روسیه از مسیر ایران تکمیل می‌شود که شبکه ریلی سهم عمده‌ای در این زمینه دارد و می‌تواند برای اقتصاد کشور نقش مؤثری داشته باشد. رضایی‌کوچی اتصال راه‌آهن به مراکز تولیدی را ضروری خواند و افزود: اتصال مراکز تولیدی به راه‌آهن می‌تواند در قیمت تمام شده کالا، کاهش زمان رسیدن کالا به مقصد و همچنین اطمینان و امنیت بیشتر مؤثر باشد. 
***
طراحی سامانه‌ای برای احیای بنگاه‌های راکد
مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در راستای افزایش بهره‌وری سرمایه، احیای واحدها و طرح‌های نیمه تمام و راکد، در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. علیرضا هادی گفت: در گام نخست، از بین 3900 طرح نیمه‌‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد، پروژه‌هایی که بیش از ۶ ماه از تاریخ توقف آنها گذشته است، شناسایی شده و تاکنون مشکلات و راهکارهای حل مشکل 285 بنگاه که فعالیت اجرایی آنها کاملا متوقف است، احصا شده است. وی افزود: اهم مشکلات شناسایی شده شامل مشکلات مدیریتی، مشکلات مالی، تامین مواد اولیه و مشکلات زیرساختی نظیر کاربری زمین، اخذ موافقت زیست محیطی و تامین آب، برق و گاز است که برخی طرح‌ها با بیش از یک مشکل مواجهند. هادی گفت: همچنین برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام که سرمایه‌گذاران آنها تمایل به مشارکت یا واگذاری پروژه به سرمایه‌گذاران جدید دارند، سامانه احیای بنگاه‌های راکد طراحی شده است که در این سامانه متقاضیان سرمایه‌گذاری جدید می‌توانند واحدهای تملیکی، راکد یا طرح‌های نیمه‌تمام را که عملیات اجرایی آنها متوقف است ملاحظه کنند و با بررسی شرایط آنها از جمله میزان پیشرفت فیزیکی، ارزش دارایی‌ها، نوع فعالیت، میزان تسهیلات دریافتی قبلی، بدهی و... نسبت به مشارکت یا خرید بنگاه تصمیم‌گیری کنند. وی افزود: جهت تسریع در عملیاتی شدن این مهم، برای حدود ۱۳ هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌شود تا بنگاه‌ها در صورت تمایل نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه مذکور اقدام کنند. 
***
صادرات به عراق در حال افزایش است
عضو هیأت‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه صادرات به عراق در حال افزایش است، گفت: روزانه حدود 3 هزار کامیون حمل‌بار کالاهای صادراتی ایران را به عراق منتقل می‌کند. سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آمار صادرات به عراق، گفت: در 5 ماه ابتدایی امسال 2 میلیارد و 406 میلیون دلار کالا به عراق صادر شده که نشان می‌دهد صادرات کالا به عراق در هر ماه به طور متوسط حدود 500 میلیون دلار بوده است. وی با بیان اینکه ارزش صادرات در 4 ماه ابتدایی امسال به عراق یک میلیارد و 940 میلیون دلار بود، افزود: صادرات ایران به عراق در مردادماه حدود 500 میلیون دلار بوده که مقایسه این رقم با میزان صادرات ایران در ماه‌های ابتدایی سال که رقمی حدود 350 میلیون دلار بود، حاکی از آن است که وضعیت صادرات به این کشور در حال بهتر شدن است. حسینی افزود: البته متوسط ماهانه صادرات به عراق سال گذشته حدود 750 میلیون دلار بود که از متوسط صادرات 500 میلیون دلار در سال جاری رقم بیشتری است. 
***
ارسال 5/1 میلیون پیامک برای مالکان خانه‌های خالی
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی با اشاره به ارسال پیامک مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی گفت: در مرحله اول اطلاعات واحد مسکونی خالی از سکنه به مالک پیامک می‌شود و این مهلت به مالک داده شده که نسبت به این اطلاعات در صورت نادرست بودن، در قالب پیامک برگشت اعتراض خود را ارسال کند. محمود محمودزاده اظهار داشت: با آغاز به کار سامانه املاک و اسکان، روزانه متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار پیامک به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است و تا الان به تعداد 5/1 میلیون پیامک به مالکان خانه‌های خالی رسیده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که هنوز ضرایب مالیاتی در مجلس برای مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی تصویب نشده است و در این شرایط چطور اخذ مالیات از خانه‌های خالی را آغاز می‌کنید، اظهار داشت: طبیعتا هر زمانی که ضرایب مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شود، تاریخ ملاک عمل است و عطف به ما سبق نمی‌شود. این اقدامات بر اساس قانون مصوب سال ۹۴ بوده و تا زمانی که مصوبه جدید از مجلس خارج نشود، همه ضرایب بر اساس قانون قبل خواهد بود.

Page Generated in 0/0065 sec