printlogo


کد خبر: 223699تاریخ: 1399/6/10 00:00
اخبار

وزیر خارجه چین خواستار حفاظت از برجام شد
وزیر خارجه چین در دیدار با همتای فرانسوی خود بر اهمیت چندجانبه‌گرایی و پایبندی به توافق‌های بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد. 
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر خارجه جین در دیدار با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش با تاکید بر اهمیت چندجانبه‌گرایی برای این ۲ کشور گفت: چین و فرانسه باید به توافق‌های چندجانبه پایبند باشند. یک‌جانبه‌گرایی از جمله خروج غیرمسؤولانه از سازمان‌های بین‌المللی یا تخطی از توافق‌های بین‌المللی پذیرفته‌شده نیست. 
او در ادامه اظهار کرد که این ۲ کشور باید همکاری و هماهنگی بر سر امور بین‌المللی را تقویت کرده و از نتایج بزرگ توافق‌های بین‌المللی و دیپلماسی چندجانبه مانند توافق هسته‌ای ایران حفاظت کنند. 
***
دولتمردان با خنثی‌سازی تحریم و تحریف برای حل مشکلات مردم اقدام کنند
ارتش در بیانیه‌ای با گرامیداشت هفته دولت تصریح کرد: امروز بیش از هر زمانی جا دارد که دولتمردان جمهوری اسلامی ایران با خنثی‌سازی توطئه‌های جریان تحریم و جریان تحریف برای حل مشکلات اقتصادی کشور اقدام جهادی و انقلابی به ‌عمل آورند.
به گزارش «وطن امروز»، ارتش جمهوری اسلامی ایران به ‌مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: امروز که دولتمردان بی‌خرد آمریکا با اعمال راهبرد فشار حداکثری و دسیسه‌های منطقه‌ای از قبیل عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای خودفروخته منطقه، از یک سو به ‌دنبال انزوا و مهار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و نظام بین‌الملل بوده و از سوی دیگر با بهره‌برداری از جریان تحریف به‌ دنبال کاهش اعتماد عمومی و ایجاد یأس و ناامیدی در مردم هستند، بیش از هر زمانی جا دارد که دولتمردان جمهوری اسلامی ایران با خنثی‌سازی توطئه‌های جریان تحریم و جریان تحریف برای حل مشکلات اقتصادی کشور اقدام جهادی و انقلابی به‌عمل آورند. 
***
پیگیری سرنوشت امام موسی صدر تا حصول نتیجه ادامه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیگیری ‌و گفت‌وگو در سطح دوجانبه و بین‌المللی برای تعیین سرنوشت امام موسی صدر و ۲ همراه‌شان وجود دارد و تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت. 
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر که امسال مصادف با روز عاشورای حضرت سیدالشهدا‌‌(ع) و حماسه حسینی شده است، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره این شخصیت تاثیر‌گذار اظهار داشت: ناپدید شدن امام موسی صدر یکی از مسائل مهمی است که جمهوری اسلامی ایران همواره در طول سال‌های گذشته آن را دنبال کرده و همچنان تا رسیدن به نتیجه و روشن شدن واقعیت در دستور کار نگاه خواهد داشت.  خطیب‌زاده بر اهتمام دستگاه دیپلماسی نسبت به پرونده امام ‌موسی صدر تاکید کرد و افزود: ما در وزارت امور خارجه و با همکاری دوستان لبنانی پرونده امام موسی صدر را با همه پیچیدگی‌هایی که دارد از طرق مختلف دنبال می‌کنیم و پیگیری‌ها و گفت‌وگوهایی در سطح دوجانبه و بین‌المللی برای تعیین سرنوشت ایشان و 2 همراه‌شان وجود دارد و ان‌شاءالله‌ تا حصول‌ نتیجه ادامه خواهد یافت. 
***
دفاع مجدد ترامپ از خروج آمریکا از برجام
دونالد ترامپ بار دیگر از اقدام مغایر با تعهدات بین‌المللی آمریکا در خروج از توافق‌ هسته‌ای ایران دفاع کرد. 
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا که جمعه‌شب در شهر لاندندری در ایالت نیوهمپشایر سخنرانی می‌کرد، گفت:‌ ما از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار دولت قبل با ایران خارج شدیم. ما ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران برای توافقی که در واقع خیلی کوتاه‌مدت بود، پول دادیم. از آن جالب‌تر، 8/1 میلیارد دلار پول نقد به آنها دادیم. کلی پول نقد که با چند هواپیما بردند. او ادامه داد: خیلی بد بود و آن زمان بود که من فهمیدم چقدر یک رئیس‌جمهور در ایالات متحده قدرتمند است. وقتی یک رئیس‌جمهوری این حق را داشته باشد- که به نظرم نداشت- که به بانک‌ها برود و 8/1 میلیارد دلار پول نقد بگیرد و تحویل افرادی بدهد که از شجاعت ما متنفر هستند، به این می‌گویند قدرت. البته من باور ندارم که او حق داشت چنین کاری کند. ترامپ که بتازگی تلاش‌هایش در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و نیز ایجاد یک اجماع بین‌المللی علیه کشورمان با شکستی قاطع مواجه شده، این روزها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به هر دری می‌زند تا بر این ناکامی مفتضحانه در مقابله با ایران سرپوش بگذارد. 
***
آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را تفسیر غلط می‌کند
مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در یادداشت توئیتری خود نوشت: تحقیر حقوق بین‌الملل توسط آمریکا به سطح پایینی رسیده است. آمریکا ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. وی افزود: آمریکا به عمد قطعنامه ۲۲۳۱ را تفسیر غلط می‌کند و اعضای سازمان ملل و نزدیک‌ترین متحدانش را به خاطر مقابله با زورگویی، تهدید می‌کند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: یک‌جانبه‌گرایی آمریکا سازمان ملل را تضعیف می‌کند. اقتدار شورای امنیت در خطر است. 

Page Generated in 0/0067 sec