printlogo


کد خبر: 223718تاریخ: 1399/6/11 00:00
جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از رفتار تفرقه‌افکنانه ترامپ:
آمریکا نباید به صحنه جنگ بین خودمان تبدیل شود
افزایش نگرانی‌ها از وقوع جنگ داخلی در آمریکا

گروه بین‌الملل: در حالی که کمی بیش از 2 ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی است، تداوم اعتراضات داخلی ضد نژادپرستی، مشکلات ناشی از شیوع کرونا، افزایش جمعیت بیکاران و نگرانی هر ۲ حزب از تقلب توسط رقیب، مهم‌ترین بحران‌های فراروی این کشور در آستانه انتخابات محسوب می‌شود. دیروز اما هشدار جو بایدن درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور، فضای روانی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را وارد بحران تازه‌ای کرد. 
کم نیستند تحلیلگرانی که سال‌هاست خطر بروز جنگ داخلی در آمریکا را پیش‌بینی کرده‌اند. مسلح بودن بیش از ۸۰ درصد جمعیت آمریکا تهدید بی‌سابقه‌ای در برابر این کشور است که تلفیق آن با سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت‌های این کشور، بمب ساعتی خطرناکی را ساخته است که هر لحظه احتمال انفجار آن می‌رود. تداوم اعتراضات ضدنژادپرستی در این کشور محملی ساخته تا هر دو حزب این کشور به جای یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به این اعتراضات، به دنبال استفاده انتخاباتی از آن باشند. دموکرات‌ها وعده می‌دهند اگر بایدن رئیس‌جمهور شود به این روند پایان خواهد داد و البته افکار عمومی آمریکا تفاوت چندانی در رویکرد دولت‌ها نمی‌بیند. در سوی جمهوری‌خواهان هم ترامپ اعتراضات را فرصتی برای تحریک هوادارانش می‌داند. او حتی ابایی از ابراز روحیه نژادپرستانه خود ندارد. 
احتمال بروز جنگ داخلی در آمریکا نه غیب‌گویی است و نه سیاه‌نمایی. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام‌ شده در این کشور که سال گذشته توسط مؤسسه «جورج تاون» انجام شد، دوسوم مردم این کشور معتقدند آمریکا در آستانه جنگ داخلی است. پاییز سال گذشته هم اندیشکده آمریکایی «امریکن کانزروتیو» با اشاره به اقدامات ضد‌و‌نقیض هر دو حزب مسلط در آمریکا- چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات- و واکنش‌های مردمی به اجرای قوانینی که تحت قانون اساسی آمریکا تعریف شده، در گزارشی اعلام کرد این کشور به وقوع جنگ داخلی نزدیک شده است. روند انتخابات و اظهارنظرهای کاندیداها به گونه‌ای است که اگر آن را در کنار تداوم اعتراضات بگذاریم، آمریکا ۱۳ آبان‌‌ماه باید در انتظار یک انفجار اعتراضی باشد تا یک انتخابات. به عبارت ساده‌تر آنگونه که در اظهارنظرهای هر دو کاندیدای انتخابات مشخص است، هیچ‌کدام نتیجه شکست در انتخابات را نخواهند پذیرفت و دیگری را به تقلب متهم خواهند کرد و آن نارضایتی‌ها و اعتراضات به نتیجه انتخابات هم نتیجه‌اش مشخص است. به گزارش «وطن امروز»، به دنبال کشته شدن یک شهروند آمریکایی در درگیری چند روز پیش گروه‌های رقیب در شهر پورتلند ایالت اورگن، نگرانی‌ها از وقوع جنگ داخلی در آمریکا شدت گرفت. معترضان در شهر پورتلند که بیش از 3 ماه است اعتراضات ضدنژادپرستی را ادامه داده‌اند، شنبه‌شب به وقت محلی شاهد کشته شدن یکی از افرادی بودند که در محل اعتراضات حاضر بود. گفته می‌شود «جو بیشاپ» به دست افراد رقیب به ضرب گلوله کشته شده است. رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در یک پیام توئیتری مرگ بیشاپ را تسلیت گفت و مدعی شد این فرد توسط گروه‌های تندروی چپ کشته شده است. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به این موضع ترامپ در صفحه شخصی خود نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا عامل تشدید این خشونت‌هاست. من خشونت را به هر شکل ممکن و از سوی هر کسی باشد، بشدت محکوم می‌کنم؛ چه از سوی گروه‌های چپ باشد، چه راست. من ترامپ را نیز برای انجام همین کار به چالش می‌کشم. ما نباید به کشوری تبدیل شویم که در حال جنگ با یکدیگر هستیم. ترامپ فکر می‌کند زمانی که بر شعله‌ور کردن زبانه‌های آتش نفرت و تفرقه در جامعه ما و استفاده از سیاست ترس و هراس تاکید کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ او به طور غیرمسؤولانه‌ای خشونت را تشویق و ترویج می‌کند». بامداد دیروز همچنین تیراندازی در رستورانی در شیکاگو منجر به کشته و زخمی شدن 6 نفر شد. این تیراندازی توسط یک فرد ناشناس سوار بر یک خودروی سفیدرنگ انجام شد و پلیس در جست‌وجوی مظنون فراری است. 
 
* مخالفت شهرداران پورتلند و کنوشا با دخالت‌های ترامپ
در حالی که جمهوری‌خواهان و حامیان ترامپ مدعی‌اند وی تنها به دنبال برقراری نظم و قانون و جلوگیری از تشدید خشونت‌هاست و چون شهرداران و فرمانداران دموکرات کنترل شهرهای خود را از دست داده‌اند، این مساله موجب تشدید خشونت‌ها، تخریب اموال و آتش‌سوزی‌ها شده است، شهردار پورتلند با درخواست از مردم برای حفظ آرامش و دوری از خشونت، خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت یا به مسؤولان این شهر کمک کند یا سر راه آنها قرار نگیرد. «تد ویلر» در انتقاد از لفاظی‌های سیاسی ترامپ، با بیان اینکه او «به شکاف دامن‌ زده و خشونت را تحریک کرده است»، توضیح داد: «این یک موضع‌گیری ستیزه‌جویانه است و مبتنی بر همکاری نیست. ممنون می‌شوم اگر رئیس‌جمهور یا از ما حمایت کند یا خود را [از ما] دور نگاه دارد». شهردار شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین هم از رئیس‌جمهور این کشور خواست از سفر به این شهر در برهه کنونی و اوج اعتراضات نژادپرستی صرف‌نظر کند. «جان آنتارامیان» در مصاحبه با رادیو «ان‌پی‌آر» گفت: «به‌ طور واقع‌بینانه و از دیدگاه ما، ترجیح ما این است که او (ترامپ) در این برهه زمانی به اینجا سفر نکند». «تونی ایورز» فرماندار ایالت ویسکانسین نیز درباره تصمیم ترامپ برای سفر به شهر کنوشا در میانه موج اعتراضات ضدنژادپرستی و خشونت پلیس ابراز نگرانی کرد و از ترامپ خواست در برنامه سفر خود تجدیدنظر کند. پیش از آن هم «ماندلا بارنز» معاون فرماندار ویسکانسین به «سی‌ان‌ان» گفته بود سفر ترامپ به کنوشا در زمان کنونی مفید نخواهد بود و قطعا به آن نیازی نیست. ترامپ پیش از این، ۱۲۰۰ نیروی گارد ملی را برای سرکوب معترضان به این ایالت اعزام کرده بود. به نوشته نشریه «پولیتیکو»، وی روز شنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره احتمال سفر به کنوشا گفت: «ممکن است [بروم]». اندکی بعد سخنگوی کاخ سفید تأیید کرد ترامپ امروز (سه‌شنبه) به این شهر سفر و با نیروهای گارد ملی دیدار خواهد کرد. این سفر در حالی انجام می‌شود که در پی شلیک پلیس آمریکا به یک شهروند سیاه‌پوست در کنوشای ایالت ویسکانسین، این شهر صحنه اعتراض علیه نژادپرستی است. روز شنبه بیش از هزار نفر در اعتراض به خشونت پلیس علیه رنگین‌پوستان در کنوشا با حضور پدر جیکوب راهپیمایی کردند. در همین ارتباط «گرت پورتر» تحلیلگر برجسته آمریکایی در امور امنیتی نسبت به راه افتادن جنگ داخلی در این کشور با توجه به حوادث اخیر در شهر کنوشا هشدار داد. پورتر در پیامی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: با توجه به واکنش بسیاری از افراط‌گرایان راست‌گرا به حوادث کنوشا و درخواست برای استفاده از اسلحه در مقابل کسانی که آنها را شورشی می‌دانند، نگرانم ما بزودی در آستانه یک جنگ داخلی جدی قرار بگیریم. 
 
* پورتلند در آستانه انفجار
در حالی که شهر پورتلند آمریکا طی 3 ماه اخیر شاهد اعتراضات علیه تبعیض‌ها، خشونت‌های نژادپرستانه و ضدیت با مواضع دولت دونالد ترامپ بوده است، کشته شدن شخصی که از سوی گروه‌های راست‌گرای حامی ترامپ معرفی شده، منجر به افزایش سطح تنش‌ها تا بالاترین حد خود شده است. شامگاه شنبه پس از آنکه گروهی از حامیان ترامپ سوار بر خودرو در پورتلند تجمع حمایتی از وی ترتیب داده‌ بودند، مخالفان او در این شهر با تجمع‌کنندگان درگیر شدند که در نهایت این درگیری منجر به کشته شدن یک نفر با شلیک گلوله شد. بامداد دیروز مقامات شهر پورتلند در ایالت اورگان آمریکا گفتند با توجه به پست‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر گرفتن انتقام تیراندازی مرگبار از معترضان، خود را برای افزایش خشونت در این شهر آماده می‌کنند. در همین ارتباط شهردار پورتلند طی نشست خبری با درخواست از تمام چهره‌های سیاسی آمریکا برای تقبیح خشونت، گفت: «به شماهایی که امروز صبح در توئیتر گفتید قصد دارید برای مجازات [معترضان] به پورتلند بیایید می‌گوییم خود را دور نگاه دارید و جلو نیایید». 
در همین حال کیت براون، فرماندار ایالت اورگن گفت: در پی درگیری میان حامیان رئیس‌جمهور و معترضان به نژادپرستی در شهر پورتلند، از پلیس ایالتی برای کمک به نیروهای پلیس محلی استفاده خواهد شد.
***
[جنگ داخلی حربه ترامپ برای  پیروزی]
بحث احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا در سال‌های اخیر نخستین‌بار از سوی شخص رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ مطرح شد. وی سال 2019 در جریان پرونده استیضاحش هشدار داد اگر دموکرات‌ها بتوانند او را از مقامش برکنار کنند، در آمریکا جنگ داخلی رخ می‌دهد. در آن زمان رسانه‌ها از اعلام آمادگی گروهی از هواداران ترامپ با عنوان محافظان سوگند که متشکل از 24 هزار نفر از نظامیان باتجربه سابق بودند، برای عملی کردن دستورات ترامپ و حضور در میادین درگیری خبر دادند. هر چند استیضاح ترامپ در سنا رای نیاورد اما سیر تحولات در آمریکا و نحوه مواجهه کاخ سفید و دونالد ترامپ با این تحولات، نگرانی مقامات سیاسی و شخصیت‌های آمریکایی را از احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا از بین نبرد. اواسط ماه مه سال جاری بود که در پی توئیت ترامپ که در آن از هوادارانش خواست ویرجینیا، میشیگان و مینه‌سوتا را آزاد کنند، افراد مسلح وارد خیابان‌ها شدند و ساختمان‌های فدرال در این 3 ایالت را محاصره کردند. با توجه به اینکه 3 ایالت مذکور تحت حاکمیت دموکرات‌ها بود، این دعوتی آشکار برای فتنه و کاشتن بذر جنگ داخلی در آمریکا تلقی شد. در 3 ماه گذشته نیز به طور متناوب با برپایی اعتراضات به نژادپرستی و رفتار خشن پلیس در آمریکا، دونالد ترامپ همواره به حمایت از جامعه سفیدپوستان پرداخته و عملا به نمادی برای ایجاد شکاف در جامعه و بروز اختلاف مبدل شده است. در همین باره دیروز «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد رئیس‌جمهور این کشور از ناآرامی‌های داخلی نفع انتخاباتی می‌برد. شیف در مصاحبه‌ با نیوزویک گفت: «ترامپ به‌ صورت عامدانه بر شعله‌های ناآرامی نژادی و خشونت می‌افزاید، زیرا کارزار انتخاباتی او باور دارد این اقدامات شانس انتخاب مجدد وی را افزایش می‌دهد». رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: «او [ترامپ] این خشونت‌ها و توانایی خود در تحریک بیشتر آن را به ‌عنوان امری مفید در کارزار انتخاباتی می‌بیند. اینکه چه بلایی بر سر این کشور می‌آورد و اینکه افرادی در این میان جان‌شان را از دست می‌دهند، برای او هیچ اهمیتی ندارد». شیف پیش‌تر نیز هشدار داده بود: «ترامپ در حال فراهم کردن زمینه مشروعیت‌زدایی از انتخابات است و حتی درباره پذیرفتن نتیجه انتخابات ابراز تردید کرده است». در همین حال هشتگ «تروریسم ترامپ (Trump Terrorism)» از صبح دیروز به وقت آمریکا به ترند اول شبکه اجتماعی توئیتر در این کشور تبدیل شد.

Page Generated in 0/0066 sec