printlogo


کد خبر: 223721تاریخ: 1399/6/11 00:00
دور دنیا

ادامه کارشکنی سعودی‌ها در مسیر کمک‌رسانی به یمن
وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن اعلام کرد ادامه توقیف کشتی‌ها توسط ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آن و ممانعت از ورود این کشتی‌ها به بندر «الحدیده» منجر به تشدید رنج و درد ملت یمن شده است. وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن با اشاره به اقدام ائتلاف متجاوز سعودی مبنی بر توقیف کشتی‌های حامل سوخت و ممانعت از ورود آن به بندر الحدیده تأکید کرد این اقدام جنایتکارانه ائتلاف متجاوز که از 26 مارس 2015 ملت یمن را تحت محاصره خود درآورده است، عجیب نیست و این امر نقض آشکار قانون بین‌المللی و توافقنامه استکهلم است که در متن آن به‌ صراحت بر اجازه ورود کشتی‌ها و کالاها بدون هیچ مانعی به بندر الحدیده پرداخته شده است، همچنین این امر با قطعنامه شورای امنیت در حمایت از توافقنامه استکهلم مغایرت دارد. 
***
عراقی‌ها دفتر شبکه دجله را به آتش کشیدند
صدها نفر از مردم عراق در اعتراض به اقدام موهن شبکه تلویزیونی «دجله» در شب عاشورا، عصر دوشنبه به دفتر این شبکه در بغداد حمله کردند. معترضان خشمگین تجهیزات و وسایل این شبکه تلویزیونی را شکستند و ساختمان آن را آتش زدند. از سوی دیگر، به دنبال این اقدام موهن تلویزیون «دجله» در شب عاشورا، دادگاهی در بغداد حکم بازداشت مدیر و صاحب این شبکه را صادر کرد. شورای عالی قضایی عراق روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای در این باره نوشت: بر اساس شکایت تعدادی از وکلا به دادگاه تحقیق «الرصافه» بغداد درباره توهین عمدی به مناسک یکی از مذاهب عراق و مطابق متن ماده ۱/۳۷۲ قانون مجازات، دادگاه تصمیم به صدور قرار بازداشت علیه «جمال الکربولی» مالک شبکه ماهواره‌ای دجله گرفت.  اقدام هتاکانه تلویزیون دجله عراق که در شب عاشورای حسینی صحنه‌های رقص و آواز پخش کرد، افکار عمومی بویژه شیعیان این کشور را جریحه‌دار کرده است.
***
عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان
در بحبوحه تنش‌های آمریکا و چین بر سر مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، یک کشتی جنگی آمریکایی برای دومین بار در 2 هفته اخیر از تنگه تایوان عبور کرد. وزارت دفاع تایوان دیروز اعلام کرد یک فروند ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در جهت جنوب از تنگه تایوان عبور کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهد. در بیانیه وزارت دفاع تایوان نام این ناوشکن آمریکایی ذکر نشده اما آمده است که این کشتی جنگی در حال اجرای «ماموریت عادی» خود بود و وضعیت در تنگه تایوان نیز عادی گزارش شده است. وزارت دفاع تایوان از ارائه جزئیات بیشتر درباره این اقدام خودداری کرد. نیروی دریایی آمریکا هنوز در این باره اظهار‌نظر نکرده است. 
*** 
فرمانده ارتش پاکستان در آستانه سفر جدید به عربستان
پس از سفر اخیر «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان به عربستان سعودی، قرار است این مقام ارشد پاکستان بار دیگر به ریاض سفر کند. در این سفر که با هدف رفع سوء‌تفاهمات بین 2 کشور انجام خواهد شد، قرار است باجوا با برخی شخصیت‌ها و مقامات ارشد عربستان سعودی دیدار و مذاکره و برخی موضوعات را بین 2 کشور نهایی کند. 16 آگوست نیز فرمانده ارتش پاکستان به عربستان سفر کرد و با مقامات این کشور به رایزنی پرداخت. در آن سفر ژنرال «فیض حمید» رئیس آی‌اس‌ آی نیز وی را همراهی می‌کرد. باجوا در جریان سفر اخیر خود به عربستان سعودی با معاون وزیر دفاع و رئیس ستادکل عربستان سعودی دیدار و درباره منافع مشترک 2 کشور گفت‌وگو کرد. سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان از دیگر محورهای مهم سفر 16 آگوست باجوا به ریاض محسوب می‌شد. 
***
تصادف مرگبار خودروی نظامی آمریکا در سئول
در برخورد یک خودروی مسافری با ۴ سرنشین با یک خودروی زرهی ارتش آمریکا در نزدیکی سئول، 4 تن از شهروندان کره‌جنوبی جان خود را از دست دادند و یک نظامی آمریکایی نیز زخمی شد. آنطور که خبرگزاری «یونهاپ» کره‌جنوبی گزارش داده است، حادثه فوق اواخر یکشنبه‌شب به وقت محلی در شهر «پچئون» در ۴۰ کیلومتری شمال «سئول» پایتخت کره‌جنوبی رخ داد. در این حادثه خودروی مسافری که 4 غیرنظامی از جمله یک زوج در آن سوار بودند، به قسمت پشت خودروی نظامی آمریکایی که در حال حرکت به سمت یک پایگاه نظامی در «چئوروان» استان «گانگوان» بود، برخورد کرد.
***
استعفای مقام خزانه‌داری رژیم صهیونیستی
شائول مریدور، رئیس اداره بودجه در وزارت خزانه‌داری رژیم اسرائیل در اعتراض به ضعف مدیریت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بحران اقتصادی پیش‌‌آمده به دلیل شیوع کرونا، استعفا کرد. این مقام ارشد رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت اسرائیل بهای سنگینی را در سال‌های آتی به دلیل بحران اقتصادی پرداخت خواهد کرد. مریدور پیش‌تر نیز از تصمیمات نتانیاهو و توزیع چک بین افراد و خانواده‌ها برای عبور از بحران اقتصادی انتقاد کرده بود. در هفته‌های گذشته ساکنان اراضی اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اقدام به برپایی تظاهرات علیه وی کرده‌اند. 

Page Generated in 0/0072 sec