printlogo


کد خبر: 223727تاریخ: 1399/6/11 00:00
نفرت در برابر نفرت!

نوید مؤمن: «پورتلند» و «ویسکانسین» به ۲ نقطه جدید منازعه داخلی در آمریکا تبدیل شده‌اند. در حالی که کشتار سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا ادامه دارد، طرفداران ترامپ رسما به معترضان به نژادپرستی حمله و حتی آنها را کشته و مجروح می‌کنند. پلیس فدرال نیز در این معادله، نقش پیاده‌نظام کاخ سفید را ایفا می‌کند. کار به جایی رسیده است که ترامپ رسما با اعضای گارد ملی آمریکا دیدار کرده و از آنها خواسته در کشتار معترضان به نژادپرستی و عملکرد پلیس‌های جانی و قاتل، هیچ‌گونه ملاحظه‌ای را در نظر نگیرند. مشاوران ترامپ به وی وعده داده‌اند می‌توان از دل غوغاهای به وجود آمده در ایالات مختلف آمریکا، نوعی دوگانه مقطعی (با هدف پیروزی در انتخابات) ایجاد کرد. این دوگانه، «ملی‌گرا/ بیگانه» نام دارد. ریشه‌ها و بذر این دوگانه‌سازی، حتی در دوران ریاست‌جمهوری اوباما و قدرت گرفتن دموکرات‌هایی که امروز مدعی صیانت از حقوق بشر و حقوق رنگین‌پوستان هستند بنا نهاده شده و ماهیتی کاملا سیستماتیک دارد. 
اما سوال اصلی اینجاست: چه اتفاقی در آمریکا رخ داده و این کشور به کدام سمت می‌رود؟ آیا دوگانه‌سازی مدنظر ترامپ و مقامات حزب جمهوری‌خواه به همین سبک و سیاق طراحی‌شده پیش خواهد رفت یا در آینده‌ نزدیک سرنوشت دیگری پیدا می‌کند؟ 
1- جهت پاسخ‌دهی به این سوال، لازم است تمرکزی نیز بر رفتار دموکرات‌ها داشته باشیم. دموکرات‌های آمریکا با علم کردن چهره‌هایی مانند «ال گور»، «بیل کلینتون» و «باراک اوباما» در تلاشند دوگانه «عقلانیت/ ماجراجویی» را در داخل جامعه آمریکا تقویت کنند. هدف آنها نیز مقطعی و معطوف به انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر (آبان‌ماه) است. حتی آنها «کاملا هریس» سناتور تازه‌کار ایالت «کالیفرنیا» را به‌ رغم اختلافاتی که با جو بایدن دارد، به نامزد حزب متبوع خود تحمیل کردند تا بتواند آرای «رنگین‌پوستان» و «زنان» را به سبد دموکرات‌ها واریز کند. هریس، زن سناتوری است که از پدر و مادری هندی و جامائیکایی متولد شده و همین مسأله، می‌تواند در ظاهر برای کسانی که از ظلم پلیس فدرال و نهادهای امنیتی و سیاسی آمریکا علیه رنگین‌پوستان به تنگ آمده‌اند، جذاب باشد! اتفاقا نظرسنجی‌های اخیر در ایالت مهم و سرنوشت‌ساز «فلوریدا» نیز نشان می‌دهد بایدن پس از انتخاب کاملا هریس، توانسته است برتری‌ای 6 درصدی بر ترامپ در این ایالت [که دارای 29 رای الکترال است] رقم بزند.
خب! مشخص است سران احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات هر دو در صدد ایجاد «دوگانه»های مدنظر خود در جامعه آمریکا برآمده‌اند و نسبت به پیشبرد این «شکاف‌سازی‌های هدایت‌شده» تا زمان برگزاری انتخابات مصمم هستند. با این حال به نظر می‌رسد این بار ۲ حزب سنتی آمریکا بازی خطرناکی را علیه موجودیت و حاکمیت نظام امپریالیستی خود آغاز کرده‌اند! این دوگانه‌سازی‌ها، هر بار در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نوعی ایجاد شده بود. شاید بارزترین آنها، دوگانه‌سازی «تغییر- ثبات» بود که سال 2008 در رقابت میان «باراک اوباما» و «جان مک‌کین» نامزد حزب جمهوری‌خواه رخ داد. تا قبل از انتخابات پیش‌رو، این دوگانه‌ها «قابل هدایت و مهار» بودند، به این معنا که طرف بازنده یا برنده در انتخابات پس از استقرار در کاخ سفید و به کمک نهادهای امنیتی و دست‌های پشت ‌پرده قدرت در آمریکا، به راحتی زیر وعده‌های خود می‌زد و با «تطمیع»، «تهدید» یا «تحمیق» شهروندان آمریکایی، آنها را در مجرای «سرسپردگی به حاکمیت آمریکایی» هدایت می‌کرد. اما این بار بازی فرق دارد!
۲- باید گفت دوگانه‌سازی‌های مدنظر دموکرات‌ها / جمهوری‌خواهان، حتی اگر تا قبل از انتخابات صورت گیرد، پس از انتخابات تبدیل به یک «چالش بی‌سابقه و تمام‌عیار» علیه ساختار و نظام موجود در آمریکا خواهد شد. بایدن و ترامپ به اندازه‌ای غرق در استراتژی‌ها و روش‌های انتخاباتی خود و تخریب بازی یکدیگر هستند که دوگانه بزرگ‌تری به نام «نفرت-نفرت» را در کشورشان نمی‌بینند! آری! نظرسنجی‌ها بخوبی نشان می‌دهد طرفین رقابت انتخاباتی امسال در آمریکا، دیگر همدیگر را «رقیب» خود نمی‌دانند، بلکه به چشم یک «دشمن» به یکدیگر می‌نگرند. طرفداران هر یک از نامزدهای شکست‌خورده آماده‌اند تا پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات به خیابان‌ها بریزند و یکدیگر را به گلوله ببندند! زیر گرفتن معترضان به نژادپرستی در ایالات مختلف آمریکا و تیراندازی به آنها، آن هم از سوی کسانی که رسما طرفدار ترامپ هستند به وضوح نشان می‌دهد ایالات متحده فاصله چندانی تا «جنگ داخلی» ندارد. پتانسیل‌های خشم و تبعیض و نفرت به گونه‌ای با یکدیگر تجمیع شده‌اند که تفکیک آنها از یکدیگر، آن هم با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر آمریکا امکان‌پذیر نیست. این همان دوگانه‌ای است که «آمریکای امروز» را در نهایت تبدیل به «آمریکای دیگر» خواهد کرد.

Page Generated in 0/0055 sec