printlogo


کد خبر: 223739تاریخ: 1399/6/11 00:00
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» تأکید کرد
خودمراقبتی کاراتر از واکسن آنفلوآنزا

پاییز در راه است و پس از آن زمستان؛ فصول سرد سال و به روال هر ساله شیوع آنفلوآنزا که اتفاقی طبیعی است اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرایط متفاوت است و می‌تواند سلامت جامعه را تهدید کند، البته پزشکان و کارشناسان بهداشتی معتقدند چنانچه مردم پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند، از این بحران به سلامت عبور خواهیم کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، ویروس کرونا دردی است که فعلا درمان ندارد اما آنفلوآنزا واکسن  دارد که البته محدودیت‌های شدیدی برای تهیه آن وجود دارد  اما قرار است امسال حدود 10 تا 12 میلیون دوز واکسن به کشور وارد شود. دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» می‌گوید: تهیه واکسن آنفلوآنزا امسال با محدودیت همراه خواهد بود، چرا که درخواست جامعه جهانی با توجه به شیوع ویروس کرونا به این واکسن نسبت به سال‌های گذشته بیش از پیش شده، از طرفی نیز کشورمان برای خرید این کالای بهداشتی نیازمند ارز لازم است که محدودیت‌هایی نیز در این بخش وجود دارد. 
وی با بیان اینکه اگر وارداتی برای این نوع واکسن نیز انجام شود، قیمت آن به نسبت سال گذشته در بازار بالاست و خیلی‌ها توان خرید آن را ندارند، افزود: خودمراقبتی و پیشگیری بهترین درمان است، بنابراین مردم باید اصول بهداشتی را در فصول سرد سال بیشتر رعایت کنند تا نیازی به واکسن آنفلوآنزا نداشته باشند. البته برخی‌ها برای پیشگیری از این بیماری باید این واکسن را تزریق کنند که شامل افراد مسن، کودکان زیر 6 سال، کادر پزشکی و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود. 
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: امسال از ترس کرونا، همه متقاضی واکسن آنفلوآنزا هستندو تقاضای بالا موجب می‌شود در صورت واردات این نوع واکسن، کمبودهایی حس شود. 
وی به تلاش پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در مراکز دانش‌بنیان برای ساخت این نوع واکسن اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات خوبی برای تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور انجام شده است که با توجه به پیشرفت ساخت این نوع واکسن در داخل، به احتمال زیاد سال آینده تولید‌کننده این واکسن خواهیم بود. 
بنا بر این گزارش، کارشناسان بهداشتی معتقدند امسال با دوگانه‌ای درباره آنفلوآنزا مواجهیم؛ یکی اینکه به دلیل شیوع کرونا و احتمال تداخل و تشدید تاثیر بر روی بیمارستان‌ها، باید پیشگیری بیشتری انجام شود و دیگر آنکه به دلیل تغییر رفتاری که در مردم رخ داده است و از آنجا که ویروس آنفلوآنزا مانند ویروس کرونا از طریق تنفس منتقل می‌شود، به دلیل استفاده بیشتر از ماسک و شست‌وشوی مداوم دست‌ها و افزایش فاصله‌گذاری، شیوع ویروس آنفلوآنزا نیز کاهش می‌یابد. 
همچنین مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم تجویز واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض آسیب، گفته است: شاغلان در مراکز بهداشتی و درمانی و کودکان 6 ماهه تا 5 سال، از جمله افرادی هستند که در اولویت تزریق این واکسن قرار دارند. دکتر شروین شکوهی با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر ضروری است، گفت: این واکسن با دستور پزشک برای افراد در معرض خطر تجویز می‌شود و در برخی داروخانه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در دسترس این افراد قرار خواهد گرفت؛ توصیه می‌شود برای تزریق این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود. وی درباره گروه‌هایی که در اولویت تزریق این واکسن قرار دارند، گفت: برخی افراد در مشاغل خاص از جمله افراد شاغل در سیستم‌های بهداشتی و درمانی، فارغ از حیطه مسؤولیت‌شان، در معرض آسیب هستند و باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. این متخصص همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، متابولیک و کلیوی را نیز در اولویت تزریق این واکسن دانست و گفت: از طرفی مصرف برخی داروها، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، به طور مشخص افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند یا به واسطه انجام جراحی پیوند عضو، تحت درمان دارویی قرار گرفته‌اند هم با این خطر دست و پنجه نرم می‌کنند. به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه، افراد مسن و کودکان 6 ماهه تا 5 سال و افراد با شاخص توده بدنی بالا (BMI) حتما باید واکسن را تزریق کنند. فلوشیپ بیماری‌های عفونی در بیماران پیوندی با اشاره به اینکه ۲ هفته پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، ایمنی لازم ایجاد می‌شود، افزود: بهترین زمان برای تزریق واکسن در کشور، اوایل مهرماه تا اواسط مهرماه است، چرا که اگر خیلی زود ‌زده شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می‌رود و اگر هم دیر ‌زده شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی‌سازی رخ دهد. شکوهی ادامه داد: در برخی مواقع حدس‌های پژوهشگران همپوشانی بالایی با ماهیت ویروس دارد و برخی اوقات اینگونه نیست اما نکته حائز اهمیت این است که واکسن آنفلوآنزا بسته به مولفه‌هایی از جمله سن، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. این بدین معنی است که در بهترین شرایط هم نمی‌تواند به طور کامل شما را در برابر ویروس مصون نگه دارد و حتما پس از تزریق باید مراقبت‌های خاصی اعمال شود.

Page Generated in 0/0062 sec