printlogo


کد خبر: 223740تاریخ: 1399/6/11 00:00
سفیران کرونا
* بی‌توجهی به هشدارهای جامعه پزشکی برای عدم مسافرت در تعطیلات اخیر، باعث شده کارشناسان از احتمال شیوع موج سوم کرونا طی روزها و هفته‌های آینده خبر دهند

افزایش 25 درصدی ترددها و ترافیک نیمه‌سنگین در محورهای شمالی کشور در روزهای تعطیل سپری شده نشان می‌دهد خیلی‌ها با بی‌توجهی به توصیه‌های جامعه پزشکی به استان‌های با وضعیت قرمز کرونایی سفر کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که تبعات این سفرهای پرخطر مشکلاتی را برای کادر پزشکی در روزهای آینده ایجاد کند. 
به گزارش «وطن امروز»، با وجود تاکید فراوان جامعه پزشکی و مسؤولان بر اجتناب از مسافرت در ایام تعطیل اما خیلی‌ها با بی‌توجهی به این هشدارها بار سفر بستند و راهی شهرهای دور و نزدیک شدند. این سهل‌انگاری‌ها اکنون نگرانی‌های فراوانی را برای مسؤولان و کادر پزشکی ایجاد کرده است که مبادا موج جدید شیوع کرونا در کشور شکل گیرد. 
در همین باره، معاون ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه حجم مسافرت‌های هفته گذشته بسیار بالا بود و اثرات این حجم از سفرهای تابستانی را طی 10 تا 14 روز آتی خواهیم دید، گفت: مسافرانی که از سفر بازگشتند، باید طی 5 تا 7 روز از حضور در تجمعات خودداری کنند، زیرا ممکن است ناقل ویروس بوده و فعلا بدون علامت باشند. رضا جلیلی خشنود با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا، بیان کرد: بارها از طریق رسانه‌ها از مردم خواهش کردیم که در تعطیلات هفته گذشته از مسافرت غیرضرور خودداری کنند. این در حالی است که در حال نزدیک شدن به فصل پاییز هستیم و قطعا با موجی از بیماری‌های تنفسی و عفونی مواجه خواهیم شد. با شروع فصل پاییز، بار عفونی مراکز درمانی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و این مسأله بر کاهش توان کادر درمان بی‌تاثیر نخواهد بود. وی ادامه داد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از دورکاری و لغو طرح ترافیک، آمار فوتی‌های روزانه این ویروس را از 250 به 110 نفر رساندیم اما متاسفانه این عدم رعایت ما را در هفته‌های آتی با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. معاون ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: مسافرانی که از سفر بازگشتند، باید به این نکته توجه کنند که طی بازه 7-5 روزه از حضور در تجمعات خودداری کنند، زیرا ممکن است ناقل ویروس بوده و فعلا بدون علامت باشند. این بازه یک هفته‌ای به این دلیل است که در صورت بروز علائم بیماری سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند. 
 
* لزوم وضع قوانین برای محدودیت سفر در روزهای کرونایی
افزایش مسافرت‌ها در روزهای تعطیل و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی توسط برخی‌ها موجب شده است ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به مقررات تردد در روزهای تعطیل در شرایط کرونایی تجدیدنظر کند. معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی توسط هیأت‌های مذهبی و عزاداران گفت: احتمالا نیاز به وضع قوانینی برای محدودیت در سفرها خواهیم داشت. ایرج حریرچی با بیان اینکه برخی از مردم در سفرهای بین‌شهری، رفتار خوبی نداشتند، اظهار کرد: اکثر سفرها به استان‌هایی مانند مازندران که الان وضعیت خوبی ندارد، انجام شد؛ استان‌های گلستان، گیلان، اصفهان و آذربایجان شرقی که در وضعیت قرمز هستند مقاصد گردشگری بودند که هم می‌تواند وضعیت خود استان را تشدید کند و هم منشایی برای درگیری استان‌های دیگر باشد؛ اگر چه نسبت به دوره مشابه گذشته، در بعضی روزها شاهد کاهش چند درصدی بیماری بودیم اما در روز پنجشنبه شاهد 2 میلیون و 566 هزار سفر بین‌استانی بودیم که نسبت به روز مشابه سال گذشته که شرایط عادی بوده است، افزایش 9 درصدی داشته است! وی افزود: این افزایش اصلا قابل توجیه نیست و درصدی از مردم که سفر کردند کل کشور را تحت تاثیر قرار داده‌اند، این افراد با سفر کردن، استان‌های مقصد و با بازگشت خود، استان مبدا را تاثیر قرار می‌‌دهند. حریرچی ادامه داد: متاسفانه در هفته بعد شاهد افزایش موارد سرپایی، بعد از 2 تا 3 هفته شاهد افزایش موارد بستری و پس از 4 تا 6 هفته، شاهد افزایش موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا خواهیم بود. معاون کل وزیر بهداشت هشدار داد: درخواست‌مان از مردم این است که در شهریورماه از سفر خودداری کنند، سفرهای غیرضروری نباید انجام شود و سفرهای ضروری نیز باید کاهش یابد. تجربه ما نشان داد که اگر در سفرها تنها به درخواست اکتفا کنیم موفق نخواهیم بود و احتمالا لازم باشد مقرراتی نیز در این زمینه وضع شود. وی درباره رعایت پروتکل‌ها در هیأت‌های مذهبی خاطرنشان کرد: طبق بازدیدهایی که 7800 نفر از کارشناسان بهداشتی ما انجام دادند، در مراسم عزاداری دهه اول محرم، از لحاظ فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم برگزاری مراسم در مکان‌های سربسته و نبود دسته، دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار خوب رعایت شده است اما اینکه بگوییم 100 درصد دستورالعمل‌ها رعایت شده، اینگونه نیست؛ در واقع نشان داده شد که تعهد مردم و اعضای هیأت‌ها می‌تواند شگفتی‌ساز باشد. وی ادامه داد: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که تذکر و الگوسازی ایشان در برگزاری مراسم بسیار به کمک ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت آمد‌.
 
* ۱۶۴۲ مبتلا و ۱۰۹ فوتی جدید کرونا
جدیدترین آمار از مبتلایان بیماری «کووید-19» در کشور نشان می‌دهد میزان ابتلا به این بیماری کاهشی است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز جدیدترین موارد شناسایی و فوتی ناشی از کروناویروس در کشور طی 24 ساعت را اعلام کرد. سیما سادات‌لاری گفت: از دیروز تا امروز ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یکهزار و ۶۴۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۵۷۳ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۳۷۵ هزار و ۲۱۲ نفر رسید. سادات‌لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۹ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۲۳ هزار و ۲۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته سادات‌لاری، ۳۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تاکنون ۳ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۱۱۰ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. به گفته وی، بر اساس آخرین اطلاعات، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. سادات‌لاری افزود: همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال‌و‌بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.
 
***
[احتمال شیوع موج سوم کرونا در پی  بی‌توجهی دولت به جلوگیری از ترددها]
عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران گفت: دولت در زمینه مدیریت ترددها و انجام اقداماتی برای ممانعت از سفر مردم به شهرهای وضعیت قرمز در ایام تعطیل کم‌کاری کرد و نتیجه این سهل‌انگاری بروز موج سوم کروناست که به احتمال زیاد در هفته چهارم شهریور خود را نشان می‌دهد. 
محمدرضا محبوب‌فر در گفت‌وگو با «وطن امروز»، به تردد هزاران دستگاه خودرو در جاده‌ها در ایام تعطیل طی چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: در یک روز 2 میلیون تردد جاده‌ای در کشور انجام شد که این میزان تردد بی‌سابقه بوده است. 
 وی با بیان اینکه دولت در اعمال محدودیت تردد‌ها برای قطع زنجیره ویروس کرونا کم‌کاری کرد، افزود: دولت در این زمینه فقط به توصیه‌ها و پیشنهادها اکتفا کرد، در صورتی که باید مانع از ترددها در این وضعیت می‌شد. 
محبوب‌فر خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از هفته چهارم شهریورماه شاهد موج سوم ویروس کرونا در کشور باشیم، چرا که دولت توجهی به برگزاری کنکور و محدودیت ترددها نکرد. 
عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران گفت: دولت باید با تدابیر خاص نسبت به جلوگیری از ترددها در ایام تعطیل اقدام می‌کرد و حداقل به فکر کادر خسته درمانی که به سختی در حال خدمات‌رسانی به بیماران هستند می‌بود، چرا که تبعات این سفرها دامنگیر جامعه پزشکی می‌شود. 

Page Generated in 0/0068 sec