printlogo


کد خبر: 223744تاریخ: 1399/6/11 00:00
اخبار

مالیات بر عایدی سرمایه  باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اظهار کرد: عمده تمرکز این طرح بر املاک و مستغلات است. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب کلیات این طرح گفت: تلاش ما این است این طرح پیش از تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب برسد تا بتوانیم اصلاح بودجه را بر مبنای آن داشته باشیم، چرا که با این طرح پایه جدید مالیاتی به سرفصل مالیات اضافه خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در واقع باعث می‌شود سفته‌بازی در بازار املاک و مستغلات خاتمه یابد و تقاضا برای مسکن، زمین و املاک و مستغلات به نیاز واقعی تبدیل شود، چرا که بازار دلالی از بین خواهد رفت و بر همین اساس قیمت مسکن هم پایین‌تر می‌آید. وی با بیان اینکه هدف‌گیری مالیات بر مجموع درآمد، دریافت مالیات از ثروتمندان است، خاطرنشان کرد: این امر موجب ایجاد منابع جدید برای دولت و همچنین تحقق عدالت اجتماعی می‌شود، در واقع ماهیت وصول مالیات به سمت اشخاص حقیقی تغییر می‌کند و حتی طبقه متوسط هم مشمول آن نمی‌شود. در واقع مالیات بر مجموع درآمد تعداد قلیل اما عدد بالایی را شامل می‌شود که شاید به لحاظ تعداد 5 در ۱۰۰۰ است ولی عدد آن در سهم مالیاتی عدد بالایی است. 
***
فروش میلیاردی مجوز‌های  واردات موز
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: با بسته شدن ثبت سفارش موز، بازار این محصول در بنادر توسط دلالان و واسطه‌ها رونق گرفته تا آنجا که آنها برای مجوز واردات هر کیلو موز 800 تا 850 تومان از وارد‌کنندگان دریافت می‌کنند و این هزینه در هیچ جا ثبت نمی‌شود. سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از سیاست‌های یک شبه درباره صادرات و واردات افزود: با احتساب یک حساب سرانگشتی کسی که مجوز 1200 تن واردات موز را دارد، بی‌دردسر حدود یک میلیارد تومان به جیب می‌زند. 
***
افزایش مجدد حقوق کارگران در مجلس بررسی می‌شود
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از بررسی «افزایش مجدد حقوق کارگران» در نیمه دوم سال ۹۹ خبر داد و گفت: این موضوع در نشست هفته آینده کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. خلیل بهروزی‌فر در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به پایین بودن حقوق کارگران و تناسب نداشتن آن با نرخ تورم اظهار کرد: امروز نرخ تورم موجود در کشور بیش از 50 درصد است اما حقوق کارگران و مشمولان قانون کار، طبق مصوبه شورای عالی حقوق و دستمزد، صرفا 33 درصد در سال جاری افزایش یافته است! وی با تأکید بر اینکه تصمیمات برای افزایش حقوق کارگران پیش از سال 99 و اواخر سال گذشته اتخاذ شده است، متذکر شد: در آن مقطع زمانی هنوز با بحران شیوع بیماری کرونا و افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و اجاره‌بها مواجه نبودیم، بنابراین باید تمهیداتی برای افزایش مجدد حقوق کارگران در نیمه دوم سال اندیشیده شود. 
***
یک گام تازه برای مالیات‌ستانی از املاک و خودروهای لوکس
وزارت اقتصاد آیین‌نامه اجرایی بند«ت» تبصره ٦ ماده واحده قانون بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور درباره شیوه اخذ مالیات از املاک و خودروهای با شرایط خاص را به کمیسیون اقتصاد هیأت دولت ارائه کرد. مطابق آیین‌نامه پیشنهادی، همه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مکلفند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و خودروهای مشمول تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه ١٣٩٩ پرداخت کنند. گفتنی است دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی مجاز به ثبت نقل و انتقال املاک و نیز نقل و انتقال و تعویض پلاک خودروهای مشمول مالیات موضوع این آیین‌نامه قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مربوط نیستند. 

Page Generated in 0/0066 sec